AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
547

Spolare/Elfel M5:a ?

Tja.. Nu är det åter lite strul med min kära bil..

Var på tripp upp till dalarna för några veckor sedan och det var ca -10 grader.. helt plötsligt slutade spolaren att fungera och efter en inspektion i motorrummet så såg jag att det flöt omkring isbitar i ena behållaren... fyllde på med ny vätska och väntade på att det skulle bli varmt så det tinade.. Nu flera veckor efter så fungerar den fortfarande inte..

När man ska spola så går inte motorerna igång, det enda som händer är att torkarna börjar gå och gå och gå.. måste stänga av tändningen för att får dem att stanna..

Tog en multimeter och undersökte felet.. Det är ström till intensivspolaren när man trycker på "knappen" men ingen ström på den andra motorn... Testade motorn till intensiven å den fungerade.. Det knäpper till en gång i en av de stora svarta lådorna (Relä?) i baksätet när man drar spaken mot sig..

Nån som vet vart felet kan vara? Har tagit isär den svarta lådan från baksätet å den verkar vara hel (inget bränt)..

Kanske nån som har en M5:a i gävle/sthlm som vill låna ut sin svarta "låda" till mig i veckan :) ?

Vilken säkring sitter spolaren på ??

Tacksam för hjälp..

/Jimmy
www.aspwebb.com
Nuffrorna på den lådan jag har är :
61.35-1379739
6070

/Jimmy
www.aspwebb.com
Hitta en ny elbox på skroten.. nån som tror att det hjälper?

/Jimmy
www.aspwebb.com
ShProPro-medlem
207
Shopkeeper
X5 3.0iA -04 Safirsvart
Jag fick exakt samma problem på en 520 -88 en gång i tiden, efter isbildning i spolarbehållaren, då var det en säkring som satt under baksätet som var trasig.

mvh
Shopkeepern
Länk
hmm.. det låter intressant.. har dock kollat dem men ska se efter en gång till extra noga..

/Jimmy
www.aspwebb.com
Har du kollat att inte motorerna har frusit sönder då? Tycker att det låter som det.. Koppla 12 volt rakt på motorerna och se om de startar då, om inte så är de sönder.

önskar köpa sido M kjolar till E30 83-87
Har testat en av dom.. den fungerade.. Den andra satt lite dumt till och jag ville inte tömam all vätska..

Aros auto ska kolla på bilen nästa vecka..

/Jimmy
www.aspwebb.com
bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
Polarn hade samma fel på sin 518.. Gissa vilken som var paj???!!! Den som satt längst ner på behållaren. Typiskt men om man är riktigt sket snabb i fingrana som jag :) så går det byta utan att det försninner för mycket vätska. Och om du bara ska prova den så ta lämplig försökskanin (grannens lillebror eller dyl.) som snabbt som attan får hålla för "hålet till behållaren" när du tagit bort pumpen.

Länk

Länk
(under uppbyggnad)

-=$¤CimmenpoweR¤$=-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.