AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
730.612

E30 318iS erfarenheter!

Sida 99 av 173
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
>strypt.

Jag tycker man ser stor skilnad, bara av att titta på filmerna!!
Kul som fan! =)

Jo jag vet att man kan använda sig av 325 svänghjulen och lätta dom iom. att det inte blir lika mycket att ta bort på dom och att dom går att få lättare.

En fråga till bara.... ;) Om man använder sig av 325 svänghjulet.
Vilket urtrampningslager kör man med då? Jag tänkte på om det kanske skiljer i "höjdmått" på anläggningsytan där lamellen ligger?

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
st
251
strypt
525 -92
318is -90

Asså mitt är ett omgjort M42 till M20, tror inte att det är nån större skillnad i hur lätta man kan göra dom. Använder du ett M20 direkt så får du även byta kugghjulet på startmotorn lr startkransen på hjulet.

Jag kör med 325 urtrampningslager på min och det lär du ha med ett M20 hjul oxå.

Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Ne det är klart att man kan få dom lika lätta... men för att göra om M42 så det ser ut som M20 så blir man ju tvunken att borra nya hål och gänga för tryckplattan, samt borra och sätta i nya styrpinnar.... Det är ju gansaka mycket extra jobb.

Vet du att det funkar att bar abyta kugghjulet i starmotorn? (Någon som har gjort det?) att byta startkransen låter drygt... :/
Funkar det med kugghjulet, så blir det nästan den smidigaste lösningen.

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
Är kuggkransen krympt eller skruvad på M42hjulet?

Jag har hört, jag vet inte säkert, att det finns två olika svänghjul för M42. ett dubbelmassa och ett vanligt homogent. Någon som kan bringa klarhet i detta?

Jag kommer att köra med lättat M20 hjul i framtiden. Jag tänkte byta hela startmotorn, men är drevet utbytbart så låter enklast.
Jag har även förstått att det ska vara urtrampningslager från en m20 för att få ihop det.

/Anton
st
251
strypt
525 -92
318is -90

Den är krympt på. Skruvar man i för långa skruvar så trycks kransen ut så den e enkel att få bort, få på den nya blir lite bökigare men borde gå om man låter själva svänghjulet ligga i frysen i nån dag innan och värma kransen innan de sätts ihop.

Läste på nån sida att det skulle gå att byta kugghjulet på startmotorn men tittade inte så noga då jag bytte.

------------------------
/Micke Länk
jag höll på att kolla lite på det där med svänghjul från en 325 och det första problemet ja stötte på va att svänghjulet tog i tråget ,så man måste göra en distans mellan vevaxen och svänghjulet (vet inte om det sitter olika svänghjul på olika årsmodeller) kuggkransen va bara att flytta över.
tog även isär en start motor som hade suttit på en 323a tror ja det va där va man tvungen att modifiera kugget kommer inte ihåg hur mycket men man va tvungen att korta av det kanske 5mm eller något.. annars passade det på 318is startmotor. själva kopplingen passar rakt på men lammelen hamnar i slutet på på splainsen på vexellådan har för mig att den till och med hamnade någon mm utanför.(därför tappade jag intesset för att bygga om)
urtramnings lagret tar man från 323 e21 kostar 750kr på bmw!!!eller så bygger om det man har...
sen är frågan vinner man något på att lätta svänghjulet anledningen till ja ville byta va att 325ans tryckplatta va mycket billigera.
Li
1
Lillgrisen
BMW 316iM -89
Jag har funderat på att köpa en 318is -90 men jag har lite funderingar.

Jag skulle vilja byta stolar i den ifall jag köper den till några skönare och snyggare, är det samma fästen på 318is som på BMW 325 (e-30 modellen)?

Bakre ljuddämparen är också dålig, ett litet hål på den därför tänkte jag höra hur ni gjort när ni satt dit sportavgassystem, har ni bara byggt efter katalysatorn eller hela vägen? Är det dyrt? Finns det att köpa ett färdigt sportavgassystem någonstans eller rekomenderas det att köpa Simons eller nått annat märke och bygga själv?

Övrigt man ska tänka på vid köp av is?

Tack på förhand!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Lillgrisen:
Stolarna passar rakt av emellan alla E30-modeller. Samma underreden på alla.
Om du läser lite här i tråden så tror jag avgassystem har varit uppe ett 10-tal gånger, och även en hög med gånger i andra trådar, så sök och du skall finna. :)
För att sammanfatta det kort så bygg ett aluminiserat typ JT eller Apple Racing. Om du vill byta katten så kan du göra det med. Det blir garanterat bättre, men hur mycket det gör vet man ju inte för ingen har bromsat bilen vad jag vet efter ett sådant byte.

Simons rostsystem som ökar 5 dB/månaden kan sitta på Volvo 240s. :)
Ro
200
Rollof
316i -98 E36
Kolla! : Länk
8000 för en fräsch is!
Ma
96
Matte_J
Bmw 535dT -09
Här har ni nu en ny 318is ägare som faktiskt läst igenom de mesta i denna tråd!! Hehe, inte allt kanske.. Men det står en hel del nyttigt!

Hittade en här i närheten för bra pris utan att egentligen veta så jättemycket om just IS, va mer av en slump att de blev just en sådan.. Men efter att ha läst en hel del förstår jag att det måste varit ett mycket bra val =)

Den har dock haft lite närkontakt med en snöhög så en ny frontspoiler och stötfångare står högt upp på önskelistan..
Har annonserat om de på Powerbörsen, men skriver de här också ifall nån av er kanske har nåt liggandes!!

MvH Matte
Ma
96
Matte_J
Bmw 535dT -09
Har tråden dött ut nu när jag har hittat hit? =P
De
74
DeeXTeeR
318iS TIC -91
318iS -91
Ingen som har en extra motor som ligger och bara tar onödig plats ??... är lite sugen på att exprimentera lite mera.. även sugen på en diff om nån har.. ;)
Tjosan alla!
Har segat igenom mig tråden hela TVÅ gånger och blev så tänd på dessa bilar att jag köpte mig en egen :)
Länk

Hoppas på ett långt och freudefullt liv som bilägare, för denna kärra vill jag itne sälja ;) Har kört 42 mil på dom tre dagarna jag har haft den och blir bara mer och mer imponerad!

Mer kommer ;)

MVH Johan
Om det känns som att hjulen är lösa när man ligger i ~40km/h och vid kurvor.
Är det bara att byta alla bussningar i bakvagnen då eller? Hjullager kanske? Rätt så sladdrigt!

MVH Johan
Är det bakvagnen som känns dålig?

Vad har du för däck just nu? Modell samt dimension.

/Anton
st
251
strypt
525 -92
318is -90

Kolla ifall silentblocken är slitna.

---
/Micke Länk
Sv
32
Svanen
318is -90
Hejsan!

Jag har planer på att turbokonvertera min IS och nu behöver jag hjälp av er som redan provat det. Ska det verkligen behövas ett styrsystem för tändning m,m? Och hur mycket vågar man att ladda utan att riva isär toppen?

Tacksam för svar!

...maila gärna

/Joel Svahn
De
74
DeeXTeeR
318iS TIC -91
318iS -91
när ja kröde med den lilla snurran "mit td04-15t" så körde ja med orginal styrsystem fast 535.ans luftmängdmätare och laddade 0.5-0.6 och den gick väl rätt skapligt då.. bytte dock till en kkk-k24 turbo förra året och då bytte ja till MBE sprut/tändning då på en gång.. men de funkar helt klart med orginal de gör de..
Wa
5
Waiktor
BMW 318is -92
Hej!
Jag undrar om turbogrenröret från en 318tds passar på m42, jag vill nämligen turbokonvertera, men grenrören är ju så j*kla dyra!
Var bara hjulen som var obalanserade och vråldåliga. Löstes genom ett besök på skroten och nya inhandlades ;)

MVH Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.