|
Sida 98 av 173
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Visst var det någon anhängare här som monterat ett lättat svänghjul på sin IS, om jag inte minns helt fel. Jag undrar vart vilka svänghjul som passar, det går tydligen inte att svarva ner orginalet. Tacksam för svar Joel Gott Nytt År! |
|
|
Ni som har installerat Grupp N chippet från Mario, har ni även justerat kammarna eller är det lämnat i originalutförande? |
|
|
Hallå igen för första gången på några månader! Tänkte mest informera om att min iS har fungerat nu i nån vecka och det är dags för lite vintermappning efter nyår. Har kört in motorn i garaget och ska bromsa den i mars är det tänkt, så nu vill jag prova den lite på gatan innan den rivs för bromsningen igen. Tror och hoppas på minst 500hk i den lilla knotan! Skönt att se att tråden lever! |
|
|
RG: Vet ingen som justerat kammarna med gott resultat, så det är nog ingen större idé. Byt i så fall till vassare kammar, annan LMM, korta grenröret och mappa den seriöst sedan så gör det förmodligen en del. |
|
|
Tack för svaret Haglund! Bromsning visade drygt 137hk på toppen och det är hela 20hk mindre än andra bromsade "Mario-chippade" M42:or. På min är nämligen avgaskammen(?) backad 5 grader för ökat mellanvrid. Det verkar finnas mer att hämta ur motorn genom att bolla lite med dessa inställningar. |
|
|
Hej alla is-fantaster :) Det var ett bra tag sedan jag skrev något i denna tråden, men är mycket glad att se att den fortfarande lever och frodas! För min del så är den röda racern inpackad för vintern, ingen vinterracing för min del. Då jag oturligt fick en smärre buckla i vänster framskärm i augusti så har jag bytt vänster framskärm till en helt ny, passade även på att lacka höger framskärm samt framkofångaren och is-läppen så den ser helt ny ut i framkant nu :). För de som undrar så har jag inte fixat detta själv, allt är fixat av de duktiga killarna på BMW i Sävsjö, rekommenderar för övrigt dessa, de är mycket seriösa, är svårt att hitta seriösa service-ställen idag känns det som. Upptäckte också när jag natta is:en att det läcker bensin från en slang i motorrummet så det får tas och fixas snart. Annars mår den prima! Det blir ingen vinterkörning för mig, har för mycket att göra med jobb och skolan. Men till våren så börjar bankörningen igen, jippieee :) längtar till man kan släppa hästarna fria på banan igen! God fortsättning på er! och ett Gott Nytt År!!!!! |
|
| johankihl: har du några bilder, och vad har du gjort me motorn?? | |
|
Svanen: Hör med Andreas Lidström, han vet mer om svänghjulen. tiita på denna länk Länk RG: Min kammar har jag inte rört. /Anton |
|
|
Min insugskam var backad en del såg jag för någon månad sedan. Har vridit fram den en del. Kan inte säga om det blev någon skillnad. Hade inte kört bilen på sex månader och nu är det snorhalt:) |
|
|
Svanen: Jag har monterat ett lättare på min och det är ett svarvat och fräst originalsvänghjul så det går alldeles utmärkt. Vissa is´ar ska dock ha ett sk dubbelmassasvänghjul och dom går inte att svarva. Så här blev det Länk Länk |
|
|
>strypt. Måste fråga hur du upplever motorn nu efteråt? Blev den mycket rappare på gasen? Skilnad på karaktär.. osv? Det där är lättat en hel del!! Vad var det dom vägde nu igen? tror det fanns dilder på rejsa.nu... Är det samma? Väger väl bara 3,8 kilo efter lättning... måste ju väga een bit över 10 kilo orginal!? Jag har själv lättat flera svänghjul själv.... Tex. På M3:an lättades det från 7,55 till 5,3 kg. Men jag kan inte svara på om det blev någon skilnad... :/ Det tillkom turbo på samma gång. Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
is matte: Har kort, maila mig så svarar jag med några kort från min mobiltelefon. Har gjort en del mods. Bottendelen är nyborrad, vevaxeln balancerad, Arrow Precision h-profil stakar och smidda wiseco kolvar som är gjorda för Honda b20b motor. Frästa spår runt cyl för 2mm breda kopparringar. Orginal urstansad packning. Toppen är portad av mig själv och för tillfället kör jag orginalkammar med hydrauliska tryckare. Men den river jag nu och stoppar i riktigt vassa kammar med stumma tryckare. PPF grenrör m rosenkrantz 50mm wg och Garrett GT37 turbo. Kan ställa ner laddtrycket till ca 0,4 bar. Full ladd vid ca 4000rpm. Nira i3 sprut med 640cc spridare och Mitsubishi Carisma GDI tändspolar. Alla givare orginal. mm mm... |
|
|
Hejsan på er, alla is-frälsta... :-) Har i dag haft rejält med huvudvärk, just tack vare en 90:as is med 16-ventilaren då. Åkte till stan (Skellefteå) och kollade på den här: Länk En hel del småfix har den, lite grussprut på bakskärmarna och lite fix i inredningen, men inget grav-allvarligt. Har gått 29 tusen, och verkar vara Norr/Västerbottenskörd hela tiden. MEN, det finns ett stort MEN på kärran... Serviceboken har inte EN enda stämpel efter leveranskontrollen. Himla märkligt, eller hur?! Efter lite, mycket försiktigt prut, begär hon 18 pix för kärran, men vågar man verkligen köpa en M42:a som kanske knappt är servad? Hoppas på många och kunniga åsikter som vanligt... /Krille |
|
|
Bonje: Motorn är MKT trevligare nu, betydligt rappare på gasen, klart "rejsigare" karaktär ;) Finns nog bilder på rejsa också då jag hänger en del där. Originalet väger väl drygt 10 så det är en del som är lättat, det är dessutom omgjort så att M20 kopplingar passar, kör själv med en dieselkoppling. En kille utanför Kisa som har gjort det, mkt kompetent kille. Finns ett par filmer på min hemsida där jag gasar lite på tomgång före och efter bytet. Skillnaden är större i verkligheten än den uppfattningen man får av filmerna, speciellt när man varvtalsmatchar. Länk |
|
|
Hejsan! Jag tycker det verkar konstigt att den är inte servad.Men olja & filter måste dom har bytt på den tycker jag.Jag hade nog väntat mä köpet.Men visst 18 pix är ju ganska rimligt pris för den. Den kanske är impoterad? Mvh Anders |
|
|
66a: Jo, olja/filter borde ju tidigare ägare ha bytt, hoppas man iaf... Den är inte importerad, serviceboken är stämplad ny i Luleå och enligt VV är den inte heller importerad. Tilläggas ska att kammarna är fina, kedjan tyst och motorn torr och fin i övrigt. Hade det inte varit för serviceboken hade jag varit is-ägare i kväll... :-) |
|
|
Med tanke på alla inlägg, så måste det vara ngt speciellt med den här BMW-modellen! Min svåger hade en tidig sådan som körskolebil. /Anders |
|
|
Rollof! Ja du får leta vidare.Synd att du inte blev nån is ägare i kväll...:-( Mvh Anders |
|
pob |
Jag vart lite fundersam hur känslig M42 motorn är i jämförelse mot till exempel M20? För jag tycker man lite då och då ser rasade M42;or.. /Pontus Bergström (OO=00=OO) Länk |
|
M42 verkar vara ett väldigt vanligt objekt för trimmning och bankörning etc, vilket garanterat spelar in. Angående is-en jag pratade om ovan, kanske man skulle ge ett riktigt skambud, på typ 15 laxar, och skita i serviceboken som gapar tom? Börjar nästan fundera på att göra det, bilen gav verkligen mersmak i övrigt, klart roligare att köra än 320i. /Krille |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.