AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
730.613

E30 318iS erfarenheter!

Sida 90 av 173
Visa användare
9
sempernova
AC Snitzer - 90
318is - 90
1600 - 73
Re Helsyntet växellådsolja för 318 is, så gjorde jag en tur ut i garaget och ser att det är Castrol TAF-X 75W/90 som jag har i min AC Snitzer 318is - och i diffbromsen - Castrol Differential SAF-XJ.

The Wolf
Visa användare
216
what
E30 318is -90
tack för svaret. då blir det lite meck i helgen :)

/what
Aldric
Finns det något intresse för en 318is -90 utan motor? Har nämligen just en sådan ståendes nu ... mailadress finns i min profil och bilder kan ordnas.
Aldric
Eller rättare sagt, motorn är kvar men inte i form .. ;).

"Citius, alius, fortius"

MvH
Dennis
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Ååååå.... En till M42 där det lilla kamdrevet brevid vevaxeln har skurit, till följd av att hela festet slits loss från bröstkåpan och det det blir ventilsallad!!!

Kul, kul!! Snart finns det väl inga hela M42:or kvar....

Ett hett tipps till er som kör 318IS. Byt ut drevet eller om det finns ett löst lager innanför?
Jag lovar er, ni kör i en tickande bomb!!

M42 fom -94 fick en glidskena i stället för det där drevet. Vill man ha det blir man tvungen att byta hela bröstkåpan.

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
Visa användare
1.114
Bonje
När jag en då har skrämt upp er lite kan jag lika järna fortsätta...

Jag har köpr tre st M42 motorer med haveri pga. detta.
Två av motorerna har det här festet slitits bort. Den motorn fich 16 krokiga ventiler och det är bara skit av glidskenor mm för kamkedjan. Den andra motorn gick tydligen men den lät som en stenkross (sa han) Den är det för hoppningsvis "bara" att byta bröstkåpa på.
Den tredje motorn var en -94 med glidskena. På den hade kamskedjan gått av på.... :-/ Det var inte heller någon vacker syn!

Sen har jag gått och tittat på en fin 318 is -90 här i stan.... Det var på tal om att köpa den för typ en månad sedan. Men det ran ut i sanden lite kan man säga. Nu ringde jag killen med bilen igen. Vad tror ni hade hänt?!
Jo då.... Han hade kört lungt och fint (100 Km/h) sen hade det bara rasslat till i motorn sen var den stendöd..... Han har inte öppnat och kollat vad som är felt än, men jag har en kvalificerad gissning! ;-)

Men för guds skull... Bli nu inte nervösa, utan det är bara att gasa tills det rasar!!

Ha en bra dag! ;-)

Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Bonje, vet du något om miltalen på de där olycksaliga motorerna?

What, vad ska du göra härnäst för att få igenom pärlan? Jävla oflyt efter att ha lagt ner pengar på ett motorbyte. Trist.

Mr C
Visa användare
1.114
Bonje
Jag har tyvär ingen aning om hur långt någon ut av dom har gått.... Sorry!!

ji
121
jimm_y
325i-88
318is-89
320is-89
325i touring-89
325 iA Cab-93
Hej hej.. Någon som vet om det skiljer nåt på data boxen på en e30 is och en e36 is e 36:an har ju fyra hästar mer... det är lite skillnad på insuget och kanske grenröret också tråget förstås höll på att glömma...Ska nämligen byta motor i min e30 och har hittat en motor från en e36:a. Taksam för hjälp.. jimmy
M42 har knacksensorer i E36, vet inte om boxen är annorlunda för det, men det är troligt.

Båda varianterna har dock Motronic 1.7.

Bonje:
Hur mycket går de delarna på som inte verkar vara tillförlitliga?
Någon koll på vad kedja och glidska kostar?

Kanske börjar bli dags för renovering.
Visa användare
1.114
Bonje
Nej jag har faktist inte kollat det än. Det är inte aktuellt att fixa någon motor än för min del. Jag har inte tid med det just nu.

Men det är bara att ringa BMW och fråga.

(Du har väl ETK:n..... så du vet vad du pratar om när du ringer)

Jag har HTK:n att kolla i.
Problemet är att BMW verkstaden här är duktigt kass och dyr på grejjer.

Ska dock kolla med dem och någon handlare en bit bort, typ örebro 10mil härifrån.

Tack iaf, var bara lite nyfiken:)
Visa användare
1.114
Bonje
Att dom är kass är väl en sak... ;-) Men har inte alla BMW verkstäder samma reservdelspriser?

Om dom är så inkompetenta.... Då får du väl sparka bort dom från stolen och visa på datorn vad det är du ska ha....

Undra hur poppulärt det skulle vara?! ;-)

Det har hänt mig att jag har fått visa rätt sökväg i ETK när jag inte haft art nummer på lapp. Detta var på LOs bil i Västerås.

"Det är nog bättre du kommer runt och visar var du hittar den delen" lät det när jag skulle ha nån bricka till kardanen..

Reservdelspriserna har väl varje återförsäljare rätt att sätta sitt egna pris på? Dom får väl bara ett riktpris från BMW Sverige? Det är vad jag har fått för mig iaf.

/Anton
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Reservdelspriserna varierar rejält mellan återförsäljarna kan jag lova. :)
bonje: om man e helt kass på de här me å meka på bilen och man vill fixa de där drevet, hur ska man gå till väga då? verkstad?

låter mer än de går :D
Visa användare
1.114
Bonje
Är man HELT kass.... Ja då är det nog verkstaden som gäller!

Det är trots allt lite att riva i sär innan man kommer åt drevet. Sen är det väldigt noga att man såtter tillbaka kedjan över samma kugg som den satt innan.... Annars har man trasiga ventiler pga. det i stället. ;-)

helt kass e man ju inte men rätt så kass :D, men va ska jag säga till han nissen på verkstan? "nåt drev där inne som tillverkar ventilsallad som behöver bytas?"

Visa användare
1.114
Bonje
Ja men det låter väl bra! ;-)

Jag har kollat på ETK:n och benämningen är: OMLAENKNGSHJUL
Artnr: 11 31 1 727 569

Jag antar att du har nägon ETK. Så ta artickelnummret och åk till BMW. Ge dom det och du får fram bilden på vart det sitter osv.

Jag "antar" att det är det drevet som orsakar haverierna. Eftersom hela fästet har slitits bort på dom motorer jag själv har.
Jag skulle iaf. börja med att byta drevet och hoppas att det inte rasar sen!

ETK? :D?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.