AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
730.662

E30 318iS erfarenheter!

Sida 9 av 173
ant
motorn som var till salu saknade väl några ventiler? den var inte trimmad.
läste annonsen och tänkte att den skulle man ha tag på. men nå mer än så blev det aldrig.
vore fint med en extra motor.
själv har jag inte hunnit åka ifrån varken 320 eller 323:or. jag hann ju knappt köpa bilen så skulle det på vinterdäck kändes det som.

=============================
Länk
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
ant: jo det vore ju trevligt med en extra motor helt klart. M42-motorerna är väl inte så vanliga här i Sverige, har dock hört att i Tyskland lär det väl finnas en del, som hemland och allt.
Du får ladda till våren och sen åka ut och skrämma 320i och 323i ägare :)
Ingen som funderat på att köpa sportkam, sådana som finns på t.ex. Länk

CAMKO Sportkam. M42 (318IS) KAM AVGAS 256Gr. -> Länk

CAMKO Sportkam. M42 (318IS) KAM INSUG 256Gr. -> Länk

Vad är skillnaden mellan KAM AVGAS och KAM INSUG? Står att bägge ger upp till 18hk, nåt man kan räkna med att de kommer prestera? Hur svårt att montera är en sån där kam (antar att det blir rätt dyrt)? Antar att man måste lämna in bilen för byte av kam = dyrt?

-----------------------------
Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :)
Min 318iS finns på Länk
Köpes: väghållningskit till min bil (maila)
Vilken motorolja anv. du? Länk
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Smart som jag är kom jag just på att M42 har ju dubbla överliggande kamaxlar så jag antar att man bör köpa både sportkam avgas och sportkam insug och sen byte på det slutar väl notan på sisådär 2500+2800+10000=15300:- inkl.moms då har jag iofs räknat på 10000:- inkl.moms för arbetet om det nu räcker (eller är för mycket)? Har jag rätt i det jag säger, är ju ingen motorexpert direkt som ni kanske märkt ? :)

Min 318iS finns på Länk
Visa användare
216
what
E30 318is -90
skicka ett mejl till NFS och fråga de har en liten verkstad också..

/What
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
what: tack för tipset! Har skickat iväg ett mail till info@nfs.nu får se vad de säger, självklart lägger jag in svaret här efteråt.

Min 318iS finns på Länk
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Hittade också specialkamaxlar till M42 på:
Länk
Märke Schrick kostnad 3.625:-/st (man behöver ju 2st med :(

Länk hade dock inte några till M42 konstigt nog.

Det vore ju ett intressant alternativ att trimma sin M42 om man kunde komma undan lite lindrigare, nån som vet någon annan som säljer sportkam till M42 och om de kan montera till bra pris med? Eller är det överhuvudtaget lönt, upp till 18hk mer säger Länk men det kanske är väldigt generöst tilltaget.

Min 318iS finns på Länk
ant
jag har haft funderingar på att byta mina kammar. men det är dyrt och jag vet inte om man klarar avgasvärdena med vassare kammer.
hur som helst så är det väldigt dyrt enligt min mening och om det är värt det vet jag inte.

=============================
Länk
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Läste nyss igenom:
Ny kam till 318iS -88 -> Länk
Mycket bra läsning om man är i sportkam-bytar-tankar. Av det kunde jag bl.a. utläsa att det inte bara är att byta kammarna utan man måste slänga i:

- nya vipparmarna 8st à 185kr/st (detta var för 8V antar att det behövs 16st för M42 16V)
- nya tryckbrickor 8st à 25kr/st (16st till M42?)
- kamremssats 800kr (M42 har ju kamkjdeja så vet inte riktigt om man kanske måste byta den då?)
- packbox till kamaxeln = några kr
- motorolja + filter = 500kr kanske

Räknar man på detta blir MATERIALKOSTNADEN:
185x8+25x8+2500+2800+500 = 7480kr (inte kamkedja med)
räknar man på 16 vipparmar + tryckbrickor landar man på: 9160kr (inte kamkedja med).

Sen ska tydligen en sportkam göra att bilen går dåligt på låga varv med pendlande tomgång m.m. :(

Så det känns nu inte så aktuellt, blir ju MYCKET dyrt har jag en känsla av :(

Min 318iS finns på Länk
Ingenting i toppen är lika på M42 och M40 (otorn i 318is -88)
Det finns inga vipparmar i M42!
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Man kan också slipa om orginalkammarna. Enemtex gör det. Kostar ca 3000 för två kammar. Det är ett billigare alternativ. Personligen är jag sugen på att bygga en m42 med stora förgasare som är tryckförstärkta, kanske med ett liten (troligt) turboagg. Men de planerna fick man skjuta upp eftersom bäckis hade sålt m42:an. Synd;(
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Det var jag som köpte iS-motorn av Bäckis.

//Ticco

www.ticco.com
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

;( Fan ticco, du köper allt roligt av honom;)) Men du får väl ett komplett block över när du har byggt klart din motor eller? Jag är intresserad av att köpa grejer om du får något som är fräscht nog att använda över! Maila om du tror att det kan finnas något över!
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
johankihl: Enemtex är det nåt företag som utför professionell trimning av BMW-bilar eller? 3000kr är det inkl.moms. och demontering/montering? Låter ju intressant i så fall, hur du en aning hur mycket fler hk som de kan ge genom att slipa orginalkammarna? Hemsida?

Min 318iS finns på Länk
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Här följer svaret (mycket snabbt sådant kan jag tillägga) till mailet jag drog iväg till info@nfs.nu

Hej!
Man måste köpa båda kammarna och de ger 18 hk tillsammans.
Monteringen kan vi hjälpa till med, bör kosta runt 2400,- för
arbetet. Olja och oljefilter tillkommer.

---------- Original Message --------------------------
>Hej!
>
>Jag har kollat in dessa produketer bland ert sortiment:
>CAMKO Sportkam. M42 (318IS) KAM AVGAS 256Gr.
>CAMKO Sportkam. M42 (318IS) KAM INSUG 256Gr.
>
>Nu är frågan M42 har ju dubbla överliggande kamaxlar och då så
bör man väl alltså köpa bägge två (AVGAS och INSUG) om man vill byta
till sportkam?
>
>Det står att de ger upp till 18hk, är det vardera (dvs. om man
byter bägge får ma 18x2=36hk)? Eller byter man ut bara en av dem?
>
>Har hört att ni har en liten verkstad, är det så att ni sätter i
sportkam för ett bra pris då och i så fall hur mycket (eller ingår
montering i priset?)?
>
>Tacksam för svar så snart som möjligt

Min 318iS finns på Länk
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Företaget heter Enem. t ex skulle det stå alltså till exempel. De tar ungefär 3000:- om du plockar ur kammarna och skickar dem till dem. Att bara byta kammarna bör inte vara så svårt. Enem är ett företag som är förknippat med Opel, men de håller på med många andra märken också och anses vara riktigt duktiga. Om du ska slipa om kammarna kan du bestämma lite över vad du vill ha för durationsvinkel själv. Kammarna från nfs har 256 grader vilket känns lite tamt, skulle vilja bättra på det till ca 265 både på insugs och avgassidan, lite oroligare tomgång och sämre g¨ång på lågvarv... men satan vilken varvvillig motor man har sen!
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
johankihl:
Ok, har suttit och letat efter en bild där man kan se M42-motorn i genomskärning men inte lyckats. Jag har aldrig hållt på och skruvat i motorn på nån bil någonsin så jag undrar hur lätt det skulle vara för mig egentligen att demontera/montera kammarna. Är det lätt att skada något t.ex. topplockspackning?

Antar att det räcker med att plocka bort toppen, kammarna sitter väl däri och styr ventilerna? Men kan man då "lätt" ta ur kammarna från toppen (hur gör man) och sätta dit dem igen?

Måste man inte byta nåt annat om man låt säga låter Enem slippa om kammarna med säg durationsvinkel 265Gr. M42 hade ju inga vipparmar men är det något annat som måste bytas (förutom olja och filter då) t.ex. packningar?

Kommer orginalgrejer som t.ex. kamkedja, ventiler, kolvar/kolvringar tåla den extra belastning som vassare kammar innebär? Är det inte lätt att motorn "övervarvas" eller vad man ska säga, skär ihop helt enkelt?

URL till Enem -> Länk

Min 318iS finns på Länk
Visa användare
216
what
E30 318is -90
XiOUS: 2400,- låter inte så farligt men slut kostnaden för 18hk blir väl lite dyrt 7700:- det blir nästan 500kr/hk men.. :)

/what
Visa användare
216
what
E30 318is -90
Har för mig att jag har sprängskriss på M42 På söndag kväll ska jag kolla närmare på det. Och om jag har några bilder så ska jag lägga upp dem.

/what
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

XiOUS: Du kan inte varva motorn mer än med orginalkammarna, det sätter varvstoppet stop för. Men med chipet från tyskland kan du varva den längre till ca 7000rpm. Skillnaden på motorkaraktären blir att den blir slö under ca 3500rpm, men efter det så får du hålla i hatten, lite turbo-lag effekt kan man nästan säga.
Så länge du håller den uppe i varv så går den som ett skott och den mesta effekten får du säkerligen runt 6500rpm. Motorn är alltså villig att gå på högvarv!

En annan faktor du bör begrunda är hur mycket mer kammen ska lyfta än orginalkammen, du får helt enkelt ta reda på vad den lyfter ocrinal och sedan får du kolla om lyftet blir för stort för orginal ventilfjädrar. Då kanske du måste byta dem.

För att byta kam behöver du inte ta bort hela toppen, eftersom du har överliggande kammar kommer du åt dem när plockat bort ventilkåpan, skruva bort skruva dit helt enkelt. Se till att ha någon kunnig person i närheten så att du får samtliga kamdrev i rätt läge när du lägger på kamkedjan igen. Du bör kanske byta kamkedjespännaren när du har kamkedjan av ändå, det gör nog bara gott och är en liten extra säkerhet.
M42 som bäckis sålde hade förmodligen slut kamkedjespännare och det var nog därför ett drev kuggade över och följden blev att ett par ventiler kröktes!
Ti
2.587
Ticco
420i -14
johankihl:
Det blir ingenting över, tyvärr.
Har en rädsla av att jag kommer behöva en hel reservmotor till sommaren :)

//Ticco

www.ticco.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.