AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
730.668

E30 318iS erfarenheter!

Sida 89 av 173
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
51.000 mil! Det var mycket! Vad har krävts i underhåll och byte av slitdelar för att komma upp i det miltalet?

Mr C
Visa användare
9
sempernova
AC Snitzer - 90
318is - 90
1600 - 73
M42: an är nog en av de bästa motorer BMW tillverkat ( fram till 90 ). VIKTIGT med jyst olja och noga med oljebyten. Jag körde den på Castrol SLX hela tiden - nu kör jag bara på Castrol RS. Det lönar sig att använda en bra olja som tål höga temperaturer - speciellt på M42 motorn som egentligen bör ha kylare om man kör så hårt som jag gjort ! AC Snitzern går också på RS- olja.

The Wolf
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Anton: Jag är ingen expert på att höra om en motor tickar eller inte, men antar att om lyftarna tickar som du nämner så hör man det tydligt? Är det som om man slår med en hammare lite lätt på toppen eller (ljudet alltså)? Inte för att min låtit så någon gång, men har för mig att folk sagt att det låter så typ.

Kan man installera en oljetempmätare lätt? T.ex. sådan man kan köpa på biltema.

sempernova: Välkommen i 318is gänget, imponerande milantal på din 318is, jo M42:an är en underbar motor!

Visa användare
9
sempernova
AC Snitzer - 90
318is - 90
1600 - 73
Re: Tickande ventillyftare ! Det kan vara så enkelt att det är en sotflaga eller annat skit som fastnat i en lyftare. Byt olja och filter,
satsa på högsta kvalité av olja så brukar det bli tyst. Slamrar det fortfarande är det - tyvärr - bara att riva och skruva. Dyrt !

The Wolf
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
haglund, anton, aldric, xious å alla andra här:

jag har kikat efter en 318is 16v ett tag nu...

vill ha:
sportstolar
orginal diffbroms

vill inte ha:
taklucka
dragkrok

Är det nån av er som har lyckats hitta denna kombination på nån bil... svårast e diffen å takluckan...

/Jonas

Om du tvunget måste original diffbroms så får du leta lääänge.
Bygg ihop en egen diffbroms istället. Enklare än att hitta en bil med det från fabrik.

Sportstolar är inte heller speciellt vanligt även om det finns en del bilar med det.

Dragkrok kan du enkelt ta bort, takluckan är värre. :-(

Leta runt så bör du finna en bil till slut.

Angående mina tickningar i motorn så är det absolut inga tvivel alls över att dom inte skulle ha uppstått av något annat än värme.
Jag kommer att byta till en olja med högra viscositetsområde, troligen så hjälper detta att hålla oljan i styr under banpassen.

När det tickar pga av att oljan är för varm så hörs det tydligt genom att det tickar från ventilkåpan. Ett ljust tickande som är frekvent återkommande hela tiden tills motorn blivit svalare.

/Anton
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
anton: det finns en IS med orginal diffbroms till salu i jönköping just nu... finns här på börsen... men det är nog den första jag sett...
kan man plocka över en diff från ex. 325... eller blir utväxlingen fel då?

har en kompis som har en IS utan taklucka... men även den är det enda ex. jag sett utan... nån mer som saknar luckan?
(de blir trångt för mej på 1,92 med hjälm på i en bil med taklucka)

/Jonas
Aldric
Jag har sportstolar och taklucka men varken diffbroms eller dragkrok ... antar att det är vanligast så. Inte sett nån bil med dom specarna du beskriver. Däremot kan du få köpa min ;)

"Citius, alius, fortius"

MvH
Dennis
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
aldric: ser att du bor i borås... men har du några bilder på bilen samt ett pris så ska ja överväga de.

mvh
Jonas

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Du kan inte bara smäcka på en 325-diff med broms för den har den mellanstora diffen. 318is har den lilla diffen, samma som 320i, 323i, 318i, 316i och E21:orna. Det som är bra är att man kan använda sig av diffar med broms från E21 (som är ganska vanliga) och stoppa dem i ett diffhus från en 318is, 318i eller 316i och därmed behålla utväxlingen men ändå få broms.
Att hitta en 318is med originalmonterad diffbroms och dessutom utan taklucka är nog väldigt svårt för att inte säga närmast omöjligt. Däremot är det liite enklare att hitta en utan taklucka. Resten kan man modifiera.
Min har ingen taklucka. :-)

Det går att byta taket mot ett utan lucka, men det är minst lite jobb med det.

/Anton
Visa användare
216
what
E30 318is -90
Kanske dum fråga men vad är en diffbroms ? vad gör den och hur vet jag om jag har en sån?

frågar man inte så får man inte veta :)

var på besiktnigen idag och k-sprit duger inte till HC värdet låg på 80 ca och sen steg det till 112-120 var på 150 första gången. Har bytt olja, tändstift luftfilter. kille sa att det kan vara tändkablarna eller nått elektronisk och tyckte motorn var pigg :)

Jag vill igentligen inte fuska utan försöka åtgärda felet några ider?

/what
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Diffbroms gör att bilen inte bara spinner på innerhjulet när det börjar spinna. Den fördelar ut kraften till det andra drivande hjulet när det börjar spinna på innerhjulet och därmed får man fäste eller så släpper det helt och hållet när det börjar spinna.
Aldric
azkikr: Saknas motor i den just nu, men jag kan återkomma till dig när den rullar igen, bör inte ta allt för många veckor ser det ut som just nu.

Här har du en bild sålänge

Länk

"Citius, alius, fortius"

MvH
Dennis
st
251
strypt
525 -92
318is -90

Haglund2306: Jo 325 diffen passar rakt av, det enda som man behöver göra är att korta kardan lite genom att skjuta ihop den. Den är delad på mitten typ rakt ovanför katten, bara att släppa på en sorts mutter där o skjuta ihop den.

----
Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
strypt:
Se där! Men den väger fortfarande 15 kilo mer än den lilla diffen sägs det. ;)
st
251
strypt
525 -92
318is -90

Tror snarare att det är runt 10 kg mer, men värre är att det är 3:73 utväxling. Men det är en bra motivation att trimma motorn mer :)

----
Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Sant sant. :)
Visa användare
216
what
E30 318is -90
Tänkte byta olja på lådan och differn till helgen.
Vilken olja ska man ha i och hur mycket?

Jag har kollat på Castrol hemsida ang växellådsolja och de säger SMX-B Men inte för just 318is utan man kunde se det att alla e30 hade den oljan.

318is e36 använder dex-3 och ett samtal med Tobbe på NFS så sa han dex-3 jag är osäker på om han missförstod ibland gör man ju mistaget att en e30 blir en e36 :-) Vad rekomenderar ni?

/what
Visa användare
9
sempernova
AC Snitzer - 90
318is - 90
1600 - 73
Utgår ifrån att du vill ha en helsyntetolja till v-lådan ( annars är det som att dra i sirap när du startar vintertid ) RÄTT olja då är Castrol Z TQ DEX 111 och för diffen ( nu har jag original diffbroms på min ) och använder då Castrol Differential SAF-XJ. Fun kar suveränt bra både vid + 40 och - 40 C.
Lycka till !

The Wolf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.