AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
730.560

E30 318iS erfarenheter!

Sida 88 av 173
al
72
alex!
E30 318iS 16v - Såld
E87 120i M-Sport - Såld
E86 Z4 3.0si Coupe - Såld
F11 520d M-sport
På min är det också 7mm insex som gäller... Fast min kostade 18kr...
jag hade faktiskt ingen uppfatning alls om vad is var för nån bil. så ändra uppfattning kan jag ju inte =)
HymAnyt: Jag tänkte precis skriva exakt samma sak.
Vad kan se så hade du inga föruttfattade meningar alls. ;-)

Jag kan beskriva 318is 16V som en pigg och välbalanserad bil, som dessutom är billig att äga och går att köra väldigt snålt.
Att köra mer inspirerat på tex en motorbana är inga som helst problem.
Kost sagt en kanonkul bil för rimlig peng!

/Anton
Kan heller inte annat än prisa is'en.. längtar tills jag blir av med min sura m20 o återgår till detta lilla underverk :)
jo
95
johan_grafstrom
BMW 320i M-Sport 2001
Hej!

Tänk nu kommer våren och sommaren ... Första våren på ett tag nu som man inte får fara och hämta och ta fram sin 318is ur garaget....

Kan bara säga att jag är avundsjuk på er grabbar ! :)

MvH Johan
Jag provar att fråga lite mer i denna tråd:-)
Har läst mycket men inte allt(tidsbrist).
Har alla 318is 16v eller?

Avgassystemet passar det med ett från en 320 från -90?
Har hittat ett sånt begagnat fint.
Eftersom inte lillbrorsan har så gott ställt skulle detta få duga ett tag om det nu passar?

Tacksam för svar

Keken
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
keken1:
Alla 318is från 90 och framåt har 16 ventiler. 318iS -88 har två ventiler. Helt annan motor och chassie.
Avgassystemet vet jag inte säkert om det passar, men förmodligen gör det nog det.
Haglund2306:
Tack för svaret men det tog ju 3 minuter va sysslar du med? Nädå skämt åsido tack så mycket för det SNABBA svaret:-)

Tycker förövrigt att det är en suverän sida.

Keken
al
72
alex!
E30 318iS 16v - Såld
E87 120i M-Sport - Såld
E86 Z4 3.0si Coupe - Såld
F11 520d M-sport
Tja grabbar!
Nu när våren är börjar det bli dags för ett oljebyte för mig. Har ni någon olja som ni rekommenderar, tycker att det finns en djungel av olika oljor.. Som jag har förstått så skall helsyntet vara bäst..
Gärna ungefräligt pris om ni kommer ihåg det...
Keken: Avgassytemet passar troligen inte då 318is med M42 motor, har enkelt avgasrör. 320i har dubbla rör. Det går att bugga om lite så det passar men du kan inte skruva på det rakt av.

Haglund: M42:an har mycket riktigt 16 ventiler, men M40:an har väl ändå 8 ventiler.. ;-))))) Jag var tvungen..

alex!: Angående oljeval, så tycker jag absolut att du ska satsa på en helsyntetolja. Jag har kört på Castrol Magnatech i min motor och deth ar fungerat mycekt bra. Men, det finns ett stort men, om du tänker köra det minsta på bana eller extremt hårt på gatan så kommer det inte fungera pga värmen som utvecklas. Välj isf en tjockare olja, typ 5w-50 eller 10w-60.
Det kanske fungerar med 5w-40 på bana men då krävs det en oljekyl innan oljetempen tyglas. Jag har provat så jag vet.

/Anton
Aldric
Nån som har en motor eller en topp över?

Longshot men måste man så måste man ... :(

"Citius, alius, fortius"

MvH
Dennis
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Anton:
OK då. M40 har 8 ventiler. :D Tänkte lite uppåt väggarna som vanligt. :) Tur att folk förstod vad jag menade i alla fall. :)
Jag trodde M20B20 hade enkelt system och att M20B23/B25 hade dubbla?
M20B20 utan kat har enkelt system.
Och de har dubbelt med kat, alltså runt 88+.

M20B23 och M20B25 har dubbla.

Grenröret på M20B20 är 6-2 på alla. Sedan är det olika efter det.
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Anton: Hmm. jag kör med Mobil 1 0W/40 Trisynthetic (Helsyntetisk) både förra året och nu i år. Jag har vart på flertal banträffar och inte märkt några problem. Har dock ingen oljetemp mätare som jag vet om.

Ska inte en olja som 0W/40 tåla mycket lägre grader och högre grader en "vanlig olja" som typ 5W/50 eller 10W/60? Den kommer åt och smörjer mycket bättre då den är tunnare också, eller hur?

Visa användare
216
what
E30 318is -90
Jaghar gjort en grov miss. Som ni vet så sprack min topp och så fixade jag en ny motor som gått 7t mil från 91. Jag bytte inte motorn själv utan jag lämnade in den hos en kille som igentligen inte kan bmw han har hält i olja och så och nu när jag kört ca 150-200 mil med den så tänkte jag att det skulle vara dax att byta olja. Vad händer då?

Jo det visar sig att det inte fanns nått olje filter :-)

/what
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
what:
Ajaj! Kanske inte är hela världen dock. Gör ett oljebyte och filterbyte och kör någon vecka och byt sedan igen så blir det säkert finfint. :)
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
what: Hmm antar att killen som bytte motorn var kunning inom området bilar, sedan när har inte en BMW (bil) ett oljefilter?

XiOUS: Angående olja och vad jag har i min M42:a..
Jag har kört på dels Penzoil, kommer inte ihåg namnet fullt ut men det är en helsyntetisk variant 5w-40 olja. Det fungerade inte ens för gatkörning för mig. Lyftarna tickade ganska snart pga av för tunn olja. Jag bytte efter det till Castrol Magnatech också den en 5w-40 olja. Magnatecholjan fungerar kanonbra på gata, men när jag körde på Sviestad för några veckor sen så blev det helt enkelt för varmt. Lyftarna tickar betänkligt och en stunds vila är helt nödvändig för att få tyst på det.
Jag har fortfarande Magnatech oljan i motorn, men jag måste byta till något som passar mig bättre. Troligen någon form av helsyntetisk 5w-50 eller 10w-60 olja.

Planer på oljekyl finns också. Men det blir först till nästa säsong.

Vad som orsakar detta är jag inte helt klar över, eftersom du inte har samma problem. Den enda skillnad jag kommer på är att jag varvar till 7000 rpm ibland lite drygt 7000 rpm.
Det kanske kanske vara det som gör att jag får en högre oljetemp än dig. Jag har tyvärr ingen oljetempmätare ännu. Men det kommer inom sinom tid.

/Anton
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Man behöver inte varva över 7000 för att få Magnatec-oljan att bli så tunn så lyftarna tickar. Det räcker med lite hårdkörning när det är varmt ute. Hade precis samma olja i min maskin i början, men det fungerade som sagt inte som tänkt. Däremot Mobil1 5w50 och Castrol TWS 10w60 fungerar kanonbra. Dessutom är Mobil1 5w50 relativt billig i jämförelse med Castrololjorna.
Visa användare
9
sempernova
AC Snitzer - 90
318is - 90
1600 - 73
Det har varit mycket snack om ” open-air ” filters förmåga att rena insugningsluften ! Har själv provat olika textilfilter och varit lite tveksam till funktionen - OM dom verkligen klarar av att rena insugningsluften - inte så bra att suga in massa smuts i motorn. SP ( Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut ) har testat olika " cotton filter " vad gäller partikelrening och luftgenomsläpp ! Bestämde mig direkt för att montera in det filter som särklassigt kom ut bäst i testet Lintec Red Line Twisted, lämplig adapter och instruktioner finns Lintec hemsida. Ett långt och maffigt konfilter som är twistat med karbontopp. Leder in kalluften med slang rätt in i toppen på filtret och får ett mycket skönt ljud samt märker ett generellt bättre drag, för att mellan 4 - 6.000 rpm ge ett enormt skönt och insugningsljud. Motorn andas klart bättre och får den luft den behöver. Suveränt - tycker jag och delar gärna med mig av den positiva erfarenheten, samtidigt som jag - för första gången - känner mig trygg att motorn bara matas med ren luft.

The Wolf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.