AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
730.643

E30 318iS erfarenheter!

Sida 87 av 173
det kvottar om du har abs eller inte, det är lika enkelt att byta skivorna ändå, bort med oken och mata på järnet med rostolja på insexen som håller fast skivan, låt de verka ett tag, dunka fast en insex med hammaren och dra upp den för kung och fosterland ;) brukar gärna vela rosta fast. mekonomens belägg borde räcka om du inte kör för inspirerat ;)

"Även en 316 kan man ha skoj med vintertid"
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Skall du köra med bilen helt vanligt så funkar nog bremboskivorna. Antar att du menar de du köper på Mekonomen.
Skall du däremot köra lite mer inspirerat så är BMW Originalskivorna helt utmärkta. Blir nog svårt att hitta något bättre. Samma sak med beläggen. De verkar funka kanon.
Visa användare
216
what
E30 318is -90
Belägg från BMW eller?

/what
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Hela bromssystemet på 318is är kanonbra från början. Alltså BMW Original. Inklusive beläggen. Byte av bromsvätska dock om man planerar att se vad bilen går för.
Dessutom har jag fått för mig att det ofta är billigare med BMW Original än Mekonomen. Så var det för mig i alla fall.
Nån som kör med stålomspunna bromsslangar på sin 318is med orginal belägg och skivor?

MVH Johan
Länk Alla i v-norrland, regga er!
Visa användare
216
what
E30 318is -90
ska kolla upp det Haglund.

/what
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Mordiiax: Inte ännu, men det är på gång under våren. Vad är det du undrar ang. det?
Haglund: Som jag har förstått det då folk byter till stålomspunna slangar så är det oftast andra bromsuppgraderingar också samtidigt!
Men som du säger så verkar 318is ha tillräckliga bromsar orginal så jag undrar då hur känslan blir med enbart slangarna.

Är väldigt fascinerad över fenomenet 318is och har reggat mig på rejsa.nu och läser tills ögonen blöder :D
Ska bara bli av med åbäket jag kör nu så ska jag inhandla en...

En annan fråga:
Någon som vet något om denna Länk ?

MVH Johan
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Mordiiax: Bara stålomspunna slangar gör nog inget annat än att du får en bättre pedalkänsla och mycket stummare pedal efter vad jag har förstått.
De flesta som upplevt andra saker när de bytt bromsslangar har förmodligen upplevt det eftersom de bytte bromsvätska samtidigt. :)
Haglund: Precis det jag tänkte :)

MVH Johan
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Ah, bilen är äntligen påställd och man kan ut o köra, skönt :)

Jag har ett litet irriterande problem med den dock. Det är så att när bilen stått över natten t.ex. så kan den bli svårstartad, det händer inte mycket när man vrider om tändningen första gången men efter andra eller tredje gången brukar den sakta men säkert starta. Det är inget problem sedan när man kört med den och stänger och och startar igen då går det klockrent. Vad kan problemet vara?
Sist jag tittade på tändstiften (kort innan jag ställde av den) så var de fräscha, batteriet har jag laddat (2 år gammalt batteri ungefär). Bränslepumpen och bränsefilter bytte jag i augusti förra året.

Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Såg denna under annonser: Länk
Inte kan den ge 14 extra hästar och 17 extra Nm?
Är det chipet (Marios..) ni andra använder?

XiOUS: Det är troligen inte det chippet som Mario säljer/sålde(?).
Om man kollar på effektangivelsen för standardmotorn så verkar det vara avsett för M42:an som sitter monterad i E36. Möjligt att det fungerar bra på "tidiga" M42:an också, men bla insuget skiljer sig lite mellan dom.

Jag hade satsat på ett chip från Mario. Definitivt inte för mer effekt. Mera för körbarhet, framför allt på bana.
Jag var och körde några varv på Sviestad, helgen som var, jag upplevde möjligheten att varva det lilla extra som ovärdeligt på banan.

/Anton
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Nä jag ska nog inte köpa något chip, inga planer på det nu iaf.
Jo Marios chip flyttar väl varvstoppet till 7000 eller nåt sånt. Men frågan är ju om man verkligen vågar dra den så långt när man kör på bana, eller någon gång för den delen.
Jag menar bilen har ju gått många mil och då ökar ju risken att motorn ska rasa, sedan att stressa den så hårt på bana känns onödigt. Visst får man lite extra pulver om man varvar mer men är det värt det i längden?
Jag var på 5 banträffar förra året och jag drog aldrig till varvstoppet på någon av dem, som mest drog jag väl till strax över 6000rpm, det går fort ändå :)

Varvstoppet flyttas till cirka 7500 rpm.. Svårt att avgöra då mätaren som bekant bara når till 7000 rpm.

Att kunna varva det lilla extra tex efter apex är guld värt för mig iaf.
På Sviestad så utnyttjade det till max! Jag hade dragit längre på växeln om det hade varit möjligt.
Visst sliter det mer, men jag har bilen för att köra med, mer och mer blir det en omvandling mot "rejsbil" med gatambitioner.

Sen måste man ju inte dra till varvstopp varje gång, men ibland så är det gott att kunna göra det.

/Anton
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
XiOUS:
Det låter som att det är lite otätt i bränslesystemet. Det kan vara så pass lite att det tar in lite luft någonstans utan att läcka, men om den tar in luft så tar det alltid längre tid att starta bilen när den har stått en stund.
Gå över och kontrollera så alla skarvar på bränsleledningarna är täta.
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Anton: Hoppas du inte drar till varvstoppet drar i :) du tappar massor på det (då den stryper motorn), man ska ju ligga så nära varvstoppet som möjligt för att få max effekt. Blir det bankörning med BMW Sport Club (SC) i år för dig då? Jag kommer iaf köra med dem i år också.

Haglund2306: Tack för tipset! Men igår startade bilen hur lätt som helst och då hade den stått över ett dygn, hmm, konstigt det där. Får kolla om det håller tätt om det kommer tillbaka.

Någon mer som ska åka på bana med BMW CS och/eller SC i år?

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
XiOUS: Det kan du ge dig på att jag kommer göra. Förmodligen inte första på knutan nu i slutet på April, men sedan skall jag.
vad är det för specielt med en 318is?! jag fattar inte och orkar inte läsa igenom hela tråden =)
HumAnyt: skaffa dig en 318is 90-92 års modell, det är en av BMW:s mer optimala bilar för bana (välbalanserad) o skoj så förbannat att dra den lilla ettriga 16-ventilade fyran till varvstoppen på banor och allmäna vägar, så mao innan du yttrar dig, prova på en is och få ändrad förutfattning

"Även en 316 kan man ha skoj med vintertid"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.