AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
730.645

E30 318iS erfarenheter!

Sida 86 av 173
Christer Lundman
Hej,
Ser en hel del e36 i mitt jobb, de börjar bli mer än lovligt buskiga numera. Kan inte rekomendera en sådan till någon, precis som Haglund säger så kostar de att kryssa runt i en sådan.
Har tack vare Haglund långt framskridna planer på att köpe en iS istället för min iX.
Ang. olja i bakaxeln:
Odiffat= Castrol SAF XO
Diffat= Castrol SAF XJ
Med mycket vänlig hälsning,
Christer

Som vet vad Freude am fahren innebär
Haglund: Låter mycket bra det :)
Polarna har just en med trimkammar, chip, filter, 2.5" avgas. Ingen kat.
Så jag måste ta den bilen ;)

MVH Johan
Länk Alla i v-norrland, regga er!
Christer Lundman: Vill du utveckla lite varför du inte rekommenderar E36-varianten? Om det är is du menar :)
Christer Lundman
Johns;
Tänkte inte på iS utan mer på e36 som helhet.
Skulle dock tro att e30n är roligare som busbil men "sämre" som bruksbil/pendlarbil. (Högre vikt, bättre bakvagn o.s.v)
e30n är betydligt billigare att äga dessutom.
Mvh Christer

Som vet vad Freude am fahren innebär
Visa användare
216
what
E30 318is -90
Blev bestulen på is-läppen idag:( man blir så jävla förbannad!
Tur så har jag den andra läppen men den är ju inte lika snygg.

/what
Trist What :/
Men se det från det ljusa sidan och ta det som en komplimang ;)

MVH Johan
Länk Alla i v-norrland, regga er!
Aldric
what: Vart av med min också, parkerad på gatan, mitt på ljusa dan .. :( Folk är lagom fräcka ...

"Citius, alius, fortius"

MvH
Dennis
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Va är detta .. man vågar ju snart inte ta bilen när man ska åka och handla..!?

Jäkla tur att man bor "avsides" hehe

---
.. vassast på ön ;)
Länk
Visa användare
216
what
E30 318is -90
Besiktning godkände inte mina HC värden de låg på 150 ska vara under 100 detta verkar vara ett vanligt problem. ja ska testa med K-sprit någon som har andra tips?

Bromsrör var rostiga.. är detta svårt att byta själv eller ska man lämna till verkstad?

Nån som vill sälja sin is-Läpp till mig? :D

/what
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
what:
K-sprit funkar finfint. Etanol E85 brukar man kunna tanka lite varstans. Åkte igenom besiktningen med det i tanken härom dagen. Tankade 20 liter E85 och resten bensin. Funkade finfint.

Om det var bromsrör bakom tanken så är det jobbigt. Riktigt jobbigt. Är det framför så är det inte så farligt. Där kommer man åt ganska lätt.
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Hej på er!
Funkar verkligen K-sprit mot HC värdet? Trodde bara det var Co man kunde manipulera. Jag hade samma problem i höstas. Provade med K-sprit, men det var kanske inte tillräckligt. Hade den inne hos en duktig BMW kille som konstaterade att katalysatorn var slut. Han sa att is var en riktig lortgris som han hade haft mycket problem med. Nåväl, du kanske har bättre flyt än mig.

Prova till att börja med att byta olja och filter, kanske även stiften. Har du tur hjälper det.

Mr C
66
79
66a
318is-90
Hej alla is ägare! Undrar bara om det är svårt att byta bromsklossarna bak?Såg att det är snart dax för de:(

MVH
66a
Det är inte svårt alls.
Du behöver, utöver den vanliga verktygslådan, en 7 mm insexnyckel.
Har du det så är det inga problem att byta belägg.

/Anton
66
79
66a
318is-90
Tackar för de svaret Anton...
Har de mesta verktyg i lådan:)
Blir nog snart dags att göra de, nu när VÅREN äntligen har kommit till Blekinge:)

MVH
66a
Visa användare
216
what
E30 318is -90
Ja, det var bak på vänster sida med bromsrören jag tror nog inte det är några problem att byta jag ska undersöka närmare.
Han sa nog att det skulle behövas bytas på höger sida också när man ändå är igång. ska nog testa att göra det själv!

Jag har ju bytt motor och den har ju bara gått 7000mil sen har jag ju ny olja och nya tändstift så det är nog katten som är slut men den vill jag inte byta nu! :D så jag ska testa med k-sprit eller E85 som du Haglund tipsade om.

/what
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Hrm. Har jag inte fel så är det inte insex vid bakbromsarna utan torx. Är ganska säker på det faktiskt. Eller det kanske varierar?
Det finns två tillverkare av OK. ATE och Girling. Till ATE (tror jag;)) så är det 7mm insexnyckel. Jag har sådana på båda mina.
förresten, startade nummer 1 idag. Har stått i en "snödriva" sedan oktober. Plockade ur batteriet igår och laddade till idag. Stoppade i det och den startade på engång:)

Jäklar vad gött den går, hade nästan glömt hur mycket jag gillar den!

Förresten angående bromsarna. Hade isär bakbromsarna igår på nummer 2. Hade av skivorna och allt. Tredje gången på en månad:( Börjar kunna det hela nu:)

Att bara byta belägg tar som sagt inte många minuter.
På min är jag till 100% säker på att det är 7 mm insex nyckel som krävs för att lossa glidpinnarna till oken. ;-)
14 kronor kostade den nyckeln.

66a: 7 mm insex är inte en standarddimension på insexnycklar, därav så finns den inte med i så kallade kompletta satser med insexnycklar. Kan vara bra att veta.

/Anton
Visa användare
216
what
E30 318is -90
Nu när vi ändå pratar om bromsar så funderar jag på att byta både fram och bak både belägg och skivor.

Jag har ABS på min is. och det blir Bremo skivor runt om är det lätt eller svårt att byta?

sen så tänker jag ta på nya belägg vad rekomederar ni,
räcker det med vanliga från mekonomen eller?

vad mer ska man tänka på?

/what
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.