AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
730.661

E30 318iS erfarenheter!

Sida 85 av 173
raisfist
tjenare folket, tänkte bara säga hej, får min IS den här veckan förhoppningsvis.

M.... arabou
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Tackar, Anton. :)

Jag körde som sagt E30 från början. En gammal 318i -86 dock, men körglädjen fanns där som i alla E30. Gott om körglädje dessutom. Riktigt gott om körglädje.
Sålde E30:n efter 1.5 år och köpte en E36 325i Coupé -92. Känslan av en nyare, större och mer mogen bil var självklart total, men det var något som fattades. Körglädje. Visst, den var rolig att köra med sitt ställbara chassie, rejäla motor och riktigt fina puts, men körglädjen var inte att jämföra med E30:n. E36:an fungerade finfint som till-jobbet-bil, glida-runt-torget-bil och köra-ner-till-kusten-bil, men som körmaskin fungerade den inte alls. Visst, om man jämför den med många andra bilar så hade den gott om körglädje och kunde nog även klassas som en liten körmaskin, men inte alls om man jämför med E30 som sagt.

Jag sålde av E36:an efter ett drygt år av egentligen en anledning och det var att jag flyttade ner till stan. Jag ville då inte ha en stöldbegärlig bil, samtidigt som jag fick närmare till allting och inte behövde komforten i en långfärdsbil då det gick att lösa inom familjens gränser om jag så skulle vilja. Jag kunde med andra ord skaffa mig en tokrolig bil igen. Valet föll då på E30 318is då det verkligen är en tokrolig bil. Att den dessutom kostade en tredjedel av E36:an var ju också en bonus. Både i inköp, försäkring m.m. Just det gjorde att jag senare också skaffade mig en bruksbil... Så nu är E30:n helt och hållet lekbil samtidigt som en annan slitvarg får sköta transporterna dagligen. Jag föll alltså totalt för min E30 och kunde inte hålla mig ifrån att göra den ännu roligare och mindre användbar.

Jag ser M42-motorn som utmärkt i E30:n. Den matchar bilen i övrigt alldeles utmärkt. Samma sak ansåg jag om M50B25-motorn i E36:an. Därför jämför jag dessa bilar rakt av. Rätt matchat motor/chassie.

Sammanfattning: Skall du ha en smårolig bruksbil med hyfsad komfort och är beredd att lägga ut mycket pengar på rullande kostnader så ska du ha en E36 325i.
Vill du ha en tokrolig bil och få pengar över till att göra bilen ännu roligare eller till annat så ska du ha en E30 318is.

Bilarna har m.a.o. helt olika användningsområden om man än kan använda dem till samma saker om man så önskar.

Långt blev det, men jag skulle absolut kunna tänka mig en E36:a igen, men inte som allt-på-en-gång-bil utan som bruksbil. E30:n är inte heller någon allt-på-en-gång-bil utan bäst som busbil. Kanonkul bil som, i originalutförande, kan fungera som nästan-allt-på-en-gång-bil. :)
Haglund2306: Lånade en bild på din bil för att spåna på lite framtida lackeringar, hoppas det gick bra :)
Resultatet ser du här: Länk

MVH Johan
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Mordiiax:
Inga problem! Bara att låna på. :)
Tackar för ett utförligt svar Haglund. Att gå tillbaka till E30 är dock inget alternativ för mig, då jag bara har möjlighet att ha en bil så måste den kunna fungera som lite allt-i-allo, annars hade jag gärna haft en E30 som busbil. När jag köpte E30 is'en så hade jag egentligen tänkt mig en E30 325 från början, men som sagt var priserna på is'er mycket bättre. Tyckte också att 325'an kändes framtung, inte alls samma balans som i is'en, dessutom lockades jag av M42'ans modernare motorkonstruktion (att jag nu trots allt hamnat i M20-träsket är en helt annan historia). Det föhållandet gäller ju inte E36, där alla modeller har "moderna" motorer. Men tittar man på priser så är förhållandet fortfarande det samma, 325'orna ligger en bra bit över is'erna. Noterade att du inte nämnde 318is E36 alls, tycker du inte det är ett alternativ att ens fundera på? Kommer man snabbt bli besviken på motorstyrkan (då E36 är större o tyngre än E30, och 52 extra hästar måste ju märkas) och ångra att man inte satsade på en 325 istället? Men då får man ju inte det åtråvärda M-chassiet på köpet... och inte mycket pengar över till annat som man vill, eller kanske måste, lägga på den nya bilen...
Fler som har synpunkter? :)
(kanske skulle starta en ny tråd, många hoppar kanske över denna för den har blivit så lång?)
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
johns:
Jag nämnde inte E36 318is eftersom jag egentligen inte vet så mycket om den, men gissningsvis är det nog en bra pendlarbil. Det borde kännas undermotoriserad då den inte har mycket till bottendrag att tala om. Drar lite soppa gör den däremot säkerligen och billig att försäkra är den väl också (förhållandevis). En bra och ekonomisk bil som är vacker att se på och ofta har hyfsat med utrustning och komfort.

Jag kör hellre en bil som har väl matchande motor till övriga bilen än en över- eller undermotoriserad bil. Jag köper därmed hellre en 318is E30 än en 518i E34 eller E30 med M30B35 om du förstår vad jag menar även om 518i:n har bättre komfort och är en större bil och E30:n med 535-motor går fortare rakt fram.
Lite hårddraget men du förstår säkert vad jag menar.
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Dessutom är det ingen värdeminskning på E30, jag tycker dom ökar i värde hela tiden.
Si
155
Simon 318iS
BMW 318is -90
BMW 328iM Touring -97
Hej.
tänkte bara kolla om det finns någon som har koll på vad man ska ha för någon olja i bakaxeln och ungefär hur mycket det går i.

/Simon
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Gjorde det i höstas... Kommer inte ihåg hur mycket som gick i, men åk till BMW och hör. De vet säkerligen vilken olja du skall ha och hur mycket du behöver. Kommer inte ihåg dessvärre...
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Vilken olja du ska ha vet jag inte.... Men du Pluggen tar bort och fyller på genom är ju även "ninåhålet"
Så det är bara att fylla på tills det börjar rinna ut.
Då är det rätt nivå.

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
(Bygger pulssplitt grenrör till M3 E30)
Hej!
Tänk bara på att lossa påfyllningsskruven innan du tömmer ut oljan,, så du vet att du kan fylla på den nya när du tömt.
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Jag fyllde på Mobil1 Trisynthetic 0W/40 motorolja för ungefär ett år sedan, har haft bilen avställd under vintern. Jag har kört ungefär 800mil på den oljan. Nu är frågan, jag tror oljan ska gå att köra åtminstone 1500mil med, så jag borde kunna köra lite mer på den. Men ska man byta oljan varje år även om man kör så lite som jag gör?

Jag tycker absolut att du ska byta oljan efter att bilen varit avställd en hel vinter. Oljan drar åt sig vatten och andra mindre önskvärda saker under avställning.

/Anton
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
En annan fråga också, jag bytte alla fyra bromsbelägg bak (två per sida) i augusti förra året. Jag körde sedan inte så mycket, var på sista BMW SC träffen i Kinnekulle Ring och mot slutet börja lampan för slitna bromsbelägg lysa. Jag märkte att bromsarna tog dåligt och när jag undersökte det så visade det sig att på vänster hjul bak så var det inre bromsbelägget helt nedslitet, ända ner till metallen. Det yttre var mycket kvar på dock.
På höger hjul så har både det inre och yttre belägget mycket kvar på. Hur kan detta hända? Kan det ha att göra med att bromsoljan är ganska gammal, eller att "hydraliken" i bromsarna är fel på...?

Troligen så är det något som kärvar i oket på den sida som belägget slets ned snabbt på.
Gör rent alla glidytor och fetta in med kopparfett.
Det kan också vara kolven som inte löper tillräckligt fritt i oket.

/Anton
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Ok, får göra det då. Tack Anton!

Började fundera lite på effekten i M32 motorn i jämförelse mot VW´s KR motor (Den i Golf 2 GTI 16v).
Går ju lite rykten om att BMW skrev ut lite för låga hästar förrut så är det någon som har bromsat en orginal 318is och sett vad det är för effekt? Både i motorn och på hjulen!

MVH Johan
Länk Alla i v-norrland, regga er!
M42:An verkar vara lite nerskriven. M20B25 är det mer tveksamt med t.ex.

De två bromsade M42:or jag sett grafer över hade 144-145hk. Mätt på rullande landsväg av coastdowntyp för att uppskatta drivlineförlusten.
Ok! Låter bra de :)
Kom på att det är ju 88:an av Golfen som har 139 hk och utan kat. Bara 129 med.
Bra siffror då!

MVH Johan
Länk Alla i v-norrland, regga er!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Har kört lite ovetenskapligt accelerationstest ut på motorväg (30-170 km/h) mot en trimmad Golf GTI -88. Den hade trimkammar, trimchip annan luftburk, sportkat och ferrita-avgas. Det var ganska jämnt upp till 100 men sedan åkte jag faktiskt ifrån.
Det var på den tiden när man inte hade gjort något alls med bilen också. Den var då helt original.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.