AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
730.647

E30 318iS erfarenheter!

Sida 80 av 173
ji
121
jimm_y
325i-88
318is-89
320is-89
325i touring-89
325 iA Cab-93
Anton: jepp det e det nedre men det går inte med genomgående på alla ställen är på ett par ställen det är kass):tråkigt när klåpare varit i farten har precis köpt bilen!!
Hej, jag försöker med ljus och lykta hitta en fin svensksåld
318iS E30!

Jag har annonserat här på Powerbörsen, men utan svar!!!

Är det någon som vet ifall det finns någon till salu??

JW
jorgenw: Varför svensksåld? Jag var inne på samma linje som dig. Jag skulle tvunget ha en svensksåld. Jag letade ett tag och fann min bil, 53 mil bort.
Om du tvunget måste ha en svensksåld och har krav på skick osv så måste du bvara beredd på att vänta på rätt bil.
Om du kan tänka dig en fin bil, kanske med lite extra utrustning osv så kan en importerad vara just den bil du letar efter.
Inrikta dig på skick och kondition på bilen, det är det som är det viktiga.
I dagens läge, skulle jag inte ha några som helst problem med en importerad bil om den känns rätt och har det som krävs.

Min bil är förövrigt såld sent i december 1991. Alltså bör det vara en av de sista svensksålda 318is 16V? Väldigt snålt utrustad är den också, vilket de flesta svensksålda bilarna verkar vara.

/Anton
Anton: Det är väl inget måste, men jag gillar att det finns värme i stolarna t.ex. Dessutom är det lite enklare att kolla historiken.

Jag har också pratat med mitt försäkringsbolag (IF) som kräver
startspärr om bilen är importerad.....

Som sagt, jag har en bil på G, men jag vill gärna ha ett fint ex
då jag inte är en fena på att mecka själv.

JW
ji
121
jimm_y
325i-88
318is-89
320is-89
325i touring-89
325 iA Cab-93
Nån som har en is läpp liggande till mej har ingen sån,helst i skåne!!MVH jimmy
jimm_y: Länk kanske skulle kunna vara nåt?

/Anton
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Han som säljer i länken är för övrigt Aldric på detta forumet (och denna tråden).
Aldric
Jaha där sprack den anonymiteten .. *S* :)

"Det finns inget dåligt väglag, bara dåliga bilar"
ji
121
jimm_y
325i-88
318is-89
320is-89
325i touring-89
325 iA Cab-93
Ok tack ska ta en funderare på den..vad kan frakten kosta??
Vad tror ni om realistisk vikt (viktminskning) inom grupp N reglementet?
AL
289
AL
318is CSN-90

Här tror vi inte, vi vet... ;)

Min gammla is kom ner i 950kg när Håkan körde den i Fynsbörsen Cup. man kan komma ner nga kg till med magesiumhjul och ev. lite mindre vikt i en kolfiberstol.
Sen vägde buren 50kg och man "behöver" ju inte ha alla de rören, iaf inte då. Med CroMo-rör så kapar man väl ca 5kg med en likadan bur. med dagens reglemente så är det inte många rör du kan ta bort av de jag hade. Inte ngt av dem du VILL ta bort heller. Så säg 5gk på buren då... Iofs så kan man ju gå ner i dim. om man låter ngn med cert. bygga den. Kanske kan ge ngt eller nga kg till.

Bytte aldrig hela taket utan svetsade dit takluckan efter att ha tagit bort all mekanik och "extratak". Här ligger nog nästan 4-5 kg om man räknar med lucka och spackel jämfört ett tak utan lucka.

Hjul: -15kg
Bur: -10kg
Stol: -3-5kg

Så man kan nog komma ner till kanske 920kg om man har tur inom "Grp-N reglementet"...som alla klasser tullar på mer eller mindre i Sverige.

Sen ska jag vara ärlig och säga att det sitter en 10kg för tung diffklump på den bilen då den stora diffen var den enda jag hade med 4.10... Där är lite till att dra ifrån. Så kanske, kanske man kan gå mot 910kg... Men det är väääldigt extremt!

Kompisarna i ERF, JMB, åkte dock 318 som viktade ca. 885kg utan hysterisk lättning. Var väl bara kolfiberhuven som var "överdriven".
AL
289
AL
318is CSN-90

Just det, taket oxå...

Börjar smyga mot 900kg blankt om alla överslag stämmer...
Fast det känns väldigt lätt...hmmm Men det borde gå...
Ge
69
Gegge
325i Touring -92
Nyfiken på lättningen. Vad är gjort?

* Inredning och mattor.
* Ljudisolering
* Bagage och extradäck.
* Bortsågade förstärkningar i huv, dörr och baklucka.
* Svarta kletet under.
* Plast/lexanrutor sidor och bak.
* Extraljus, torkare och spolning.
* Lister och innerskärmar.

Vad har jag missat?
Man får väl inte byta rutor och inte heller kapa bort plåt eller?

Det var precis som du antog reglementet för fyndbörsen cup och/eller bmw cup standard.

Mycket trevligt med folk som vet!:)

Jag skulle nog vara nöjd till att börja med om jag kunde närma mig 1000kg. Ner under 950kg är klart mindre än vad jag vågade hoppas på.

Har du även koll på hur mycket det är att tjäna på underedsmassa och ljuddämpning? Debaterar underredsmassans vara eller inte vara med mig själv;)
Ge
69
Gegge
325i Touring -92
Nej, det är sant. Inga stora modifieringar i Standard. Jag är tillräckligt duktig för att tävla, däremot är det kul att köra lätta bilar. 150 hk borde räcka rätt långt i 900 kg bil.
ILTR: Jag diskuterade just detta anågende underedsmassan med en kändis härifrån igår kväll. Vi kom fram till att satsar man lite mer seriöst så kommer den ryka i vilket fall.
Så har du tid över så kan du ju börja skrapa.. ;-)

/Anton
Ge
69
Gegge
325i Touring -92
INTE tillräckligt duktig för att tävla ska det stå! Men det är kul att gasa både på mindre vägar och bana. Därför ska det lättas.
Anton:
Det är nog så faktiskt:)
Det som talar emot är om jag ska köra med den nästa vinter, alltså hur mycket mer utsatt den blir.

Antagligen blir det väl så att när jag börjar pilla på karossen, har lite rost på ett ställe, så börjar jag väl pilla på underedsmassan också....då finns det risk att det inte slutar förren den är rödlackad på undersidan:(

Kommer ju bli en tidsfråga också det är ju sant iofs.
Visa användare
300
318ST
525i -88 (bruksbil)
Såg på rejsa.nu att det var en kille som tagit bort underredsmassan och dämpplattor, det vart 26kilo.
AL
289
AL
318is CSN-90

26 kg... Jupp, stämmer ganska exakt.

Allt på min bil var plåt, inget urkapat och glasrutorna satt där.
Allt enligt reglementet.

Batteriet vägde kanske 4kg mot typ 20 original osv osv.

Kan inte förstå den som skrapar underedsmassan på en bruks/hobbybil. Det är inte värt jobbet/tiden om du inte ska tävla. Lägg tiden på ngt mer produktivt, som att läsa en chassi eller körtekniksbok. Det kommer GARANTERAT gå fortare då. =)

Ner till, eller precis under, 1000kg är "inte ens svårt/jobbigt", det sköter sig självt mer eller mindre om du ändå bygger en ren racebil. Det är de sista kg som är svåra att få bort... Därför ska man vara väldigt kritisk till ALLT man funderar att sätta dit på bilen. "Behöver jag verkligen detta? Kan jag göra om den för att lätta/förbättra den?" Om du svarar Nej, kasta den! det är så man bygger en lätt bil.

Lycka till alla som bygger.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.