|
Sida 8 av 173
|
|
|---|---|
|
Xious: hur resonerar du när du tror att en motortvätt "täpper till" ett oljelekage? De finns bara ett sätt o åtgärda ett oljelekage, byt packningen där de läcker. Den som har flest BMW när han dör vinner! Länk |
|
|
wendtan: jag vet inte :) det var så de sa som gjorde tvätten iaf. Den läckte inte mycket alltså nån droppe efter man vart ute och kört, men du droppar den ingenting så jag vet inte vad jag ska tro ;) Körde på samma typ av olja innan också så... Tänkte bara höra om det är några andra med M42-motorn som stött på samma grej. ----------------------------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk Köpes: väghållningskit till min bil (maila) Vilken motorolja anv. du? Länk |
|
|
Min har gått snart 17tusen mil läcker ingen olja i allafall.. men har lite problem nu som jag tar upp här under. XiOUS: Ja jag menade BMW såg det efterråt hade ju missat den viktigaste betet hehe. Men man kan inte editera här så jag lät det vara ni förstod säkert alla ändå. Problem med min is 1. Centrallåset krånglar pga bakluckan är cp kan inte få upp den har dock inte smörjt låstet ännu men grabben han tryckte in låstet där bak en kall vinterdag ganska nygligen och samtidigt som jag vred om nycklen så klabade låset så nu öppnar dörrana liksom hur de vill ;-) men det går att fixa. 2. Det är kallt ute min 318is gillar inte det det blir en ojämn gång på ventilarna och bilen låter och skakar konsigt men efter ca 2minuters gångs så går det bra. är motorn varm och uppkörd så är det inga problem (olje byte på G) 3. Inga problem alls den är som en racer.. /What |
|
|
what: Tycker själv att det är synd att man inte kan editera sina egna inlägg, gör ju en del missar ibland som man skulle villja rätt till :) 1. Min baklucka är också dum :) När man trycker in knappen så fjädrar den inte tillbaka utan man måste typ ta fram en tång för att få ut den igen. Kan väl lösa det genom att smörja på nåt sätt, men hur? Jag har prövat att trycka ner lite olja uppifrån så att säga, dvs. när bakluckan är öppen och man "ser ner i låset". Men antagligen måste man plocka bort hela knappen och allt för att smörja ordentligt eller? Fattar ni vad jag menar? 2. Hur hör man ojämn gång på ventilerna? Min startar fint när det är kallt men man måste nästan ge den lite hjälp på traven om man lämnar den på "autochoke" så kan den dö, typ får för lite soppa men om man gasar ytterst lite så funkar den fint sen. Dock så ska man väl inte egentligen gasa när den autochokar? Den får symtomet att den skackar till och dör om jag lämnar den på autochoke som du beskrev. 3. Min är också en racer :) ----------------------------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk Köpes: väghållningskit till min bil (maila) Vilken motorolja anv. du? Länk |
|
ant |
XiOUS: 1. min baklucka är inte dum. Jag smörjde upp den med vanlig 5-56. sprayade i låset och på knappen. sen tröck jag in knappen flera gånger. sen sprayade jag mer olja och gjorde om det några gånger. efter det har den funkat kanonbra. (jag har inte centrallås) 2. när jag startar min bil så vrider jag bara på nyckeln och låter motorn sköta resten. jag rör inte gasen eller nånting. den går så fint upp i varv, typ 1500rpm sen lägger den sig på tomgång och står där och puttrar ända tills jag vill åka. 3. min är ingen racer just nu. 185/70-14 nya dubbdäck som jag åtminstone försöker vara rädd om. men det går inte. för det är ju igentligen en racer.. =) ============================= Länk |
|
ant: 1. Ska pröva det, hoppas det funkar. 2. Det är bara när det är kallt som min vill ha lite mer gas annars går den som en klocka :) Och den lägger sig stabilt på tomgång precis som du beskrev. 3. Så ska det låta :) ----------------------------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk Köpes: väghållningskit till min bil (maila) Vilken motorolja anv. du? Länk |
|
ant |
har köpt 17" fälgar nu.. JP Wheels, tror dom heter strix, 7.5x17". Ska montera dom tillsammans med sänkning till våren, då blir den racer på riktigt.. =) bilder på fälgarna finns att beskåda på nedanstående länk. där finns även en bild på mitt nya avgassystem. eller rättare sagt på slutröret. Länk ============================= Länk |
|
ant: snygga fälgar! Hur mycket sänkning blir det nu då? Du snackade väl om 60/40 men vacklade mot 80/60 eller hur var det? Snyggt montage med fälgarna på: Länk De ser riktigt stora ut där :) som typ 19" med 40-profil eller nåt =) Antar att det är det där sportavgassystemet du snackade om, 2.5" eller hur? Har du märkt nån skillnad mot det gamla avgassystemet? Den blir väl inte slöare iaf? ----------------------------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk Köpes: väghållningskit till min bil (maila) Vilken motorolja anv. du? Länk |
|
|
Jag vet inte om ni andra här med E30 318iS har nåt larm på era bilar men jag har starkt funderat på Defa larm allra helst med tillvalet för nivåreglator, dvs. en sådan som känner om bilen hissas upp när någon försöker sno fälgarna. Jag läste nyss igenom BMWPower Mekartips om Stöldskydd den skriven av Tommie Goldhammer. Det fann många bra tips där bl.a. dessa: "Själv böt jag ut larmets egna lilla "öronmussla" som dom vågade kalla siren, till ett jättestort horn som är avsett till industriövervakning. När jag skulle testa larmet blev jag lomhörd på båda öronen i flera timmar efteråt, trots att jag höll för öronen." "Nu sover jag oroligt på nätterna, för att om larmet skulle utlösas, så har larmet garanterat väckt hundratals människor här i kvarteret och alla blir vansinniga för att de inte kan sova." "Ska man sedan vara riktigt jäv-ig så kan man ju alltid montera ett par sirener inne i bilen, under instrumentbrädan. Detta leder visserligen till att man får en person med garanterat tinnitus på sitt samvete, men å andra sidan så kanske dom springer där ifrån istället. ..." Att uppgradera den siren som medföljer är ju inte alls dumt, frågan är om det är lagligt egentligen? Jag menar dB-nivån lär ju bli väldigt hög på en siren avsedd för "industriövervakning". Nån som vet? Sen att sätta en siren inne i bilen är ju skitsmart :) gärna att den sätter igång när tjuven satt sig i bilen på nåt sätt med :) då lär han ju inte vara kvar där så länge. Har ni fler tips? ----------------------------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk Köpes: väghållningskit till min bil (maila) Vilken motorolja anv. du? Länk |
|
ant |
jag har kollat en del på larm. det jag kom fram till var att jag ska köpa det genom mitt försäkringsbolag då det blev en hel del billigare då. jag har länsförsäkringar. det larm jag kunde få till rabatterat pris var larm från cobra. vore skönt att ha det. men då vill jag samtidigt fixa centrallås till bilen vilket jag inte har nu, så jag får se hur det blir.. hur vida man får byta ut sirenen vet jag inte. men det lär säkert bli så att man får betala skadestånd om man lirar in en tinnitusskada på tjyven.. kanske bäst att höra med försäkringsbolaget om vad dom tycker om ett sirenbyte. ============================= Länk |
|
ant: ah, det tänkte inte jag ens på att man kunde köpa larm genom försäkringsbolaget, visste bara att larmet måste vara godkänt av dem eller nån myndighet för att man ska få lägre självrisk och sånt. Tack för tipset ant! Hut mycket kostar Cobra-larmet, och vad ingår i det? ----------------------------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk Köpes: väghållningskit till min bil (maila) Vilken motorolja anv. du? Länk |
|
ant |
jag kommer inte ihåg vad cobra larmet kostade men jag har för mig att det var typ 3500 med elektronisk startspärr. jag är inte säker alls. ring eller maila till ditt försäkringsbolag så kan dom säkert skicka en broschyr över de larm dom rekommenderar. ============================= Länk |
|
Hmm, har för mig Defa's larm gick på runt 4000-5000 kr inkl.moms och montering när jag frågade runt lite. För 4000kr fick man startspärr och allt annat, för 1000kr extra fick man nivåavkännaren som jag nämde förut. Defa är det bäst ansedda larmet vad jag hört så 3500kr för Cobra larmet låter dyrt, om inte montering ingår vill säga. Hade du tänkt och montera själv eller? Hur pass svårt är det tro? ----------------------------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk Köpes: väghållningskit till min bil (maila) Vilken motorolja anv. du? Länk |
|
ant |
jag tror inte man får montera larmet själv om det ska vara godkänt. jag vet att om man ska utbilda sig till montör av larm så måste man ha prickfitt brottsregister osv. i det priset jag angav ingick montering om jag inte missminner mig. ============================= Länk |
|
ant: så ligger det nog till :) Men det finns ju många som monterar larmen själva, gäller inte försäkringen då, om man inte kan uppvisa kvitto på att en firma monterat larmet? ----------------------------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk Köpes: väghållningskit till min bil (maila) Vilken motorolja anv. du? Länk |
|
| Man kan montera larmet och sen låta en larm besiktare titta på installationen och godkänna den. | |
|
johankihl: ok men jag gissar att det kostar säkert 500:- eller nåt sånt och då kan man ju nästan lägga till den extra tusenlappen eller vad det blir för honom att göra hela jobbet. ----------------------------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk Köpes: väghållningskit till min bil (maila) Vilken motorolja anv. du? Länk |
|
|
En fråga som kan verka lite löjlig: Men som stolt E30 318iS ägare så måsta jag fråga er andra om ni någon gång race:at mot en E30 320i och sett deras förvånade ansikte när ni kör ifrån dem "som ingenting" :) Jag har iaf race:at mot en 320i och vi bägge drog till maxvarv på typ 1:an, 2:an, 3:an och 4:an; jag accade ifrån bra mycket i början sedan tog han igen lite kanske men låg hela tiden bakom mig iaf (på tryggt avstånd :) känns mycket bra! Som sagt ni får tycka vad ni vill om detta inlägg :) ----------------------------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk Köpes: väghållningskit till min bil (maila) Vilken motorolja anv. du? Länk |
|
| Jag tycker att det är ännu roligare när man åker ifrån 323:or. En 320 åker man ifrån rätt duktigt mycket skulle jag vilja säga... Var det någon av er som köpte m42:an av bäckis som han sålde på bmwbörsen?? Jag ringde på den idag... surt att den var såld... | |
|
johankihl: Ah, åker man om 323:or oxå :) *måste pröva* :P Har du racat mot många 323/320 eller? (kanske t.o.m. 325:or :) Jag gasa mot nån kille här i Linköping, i en vit stajlad E30 med feta 9x16" fälgar skulle jag tippa, eller snarare försökte hänga på honom, men han drog mig ganska bra trots att jag varva en hel del. Gissa på att han hade en 325:a eller trimmad 323:a nån som vet vem det kan vara kanske :) Sålde den där "bäckis" bara motorn eller (M42)? Var den trimmad nåt eller? ----------------------------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk Köpes: väghållningskit till min bil (maila) Vilken motorolja anv. du? Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.