|
Sida 78 av 173
|
|
|---|---|
| AKUS och XiOUS: att bilen hackar när man släpper av gasen.. sk. krypkörning (oftast på crusingar efter div. amerikanska pråmar) beror på att det finns en "cutoff" funktion i insprutningen som stryper bränslet helt vid ingen gas för att förbättra bränsleförbrukningen. Oftast i trimchip är denna funktion borttagen. Fann den väldigt irriterande förut i min 320i -88 då jag jobbade i sthlm. | |
|
AL: Var det den här? Länk Länk /Anton |
|
|
Tack Anton, men nej... =( Inte var det den med stollarna som åkte M42 med förgasare heller. "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
AL: Då vet du vart postar en länk när du finner det du söker. ;-) /Anton |
|
|
Är det någon som kommer ihåg tråden där "vi" diskuterade vilka växellådor som eventuellt passade till M42....? Vi diskuterade bla. om. M3 E36, M3 E30 lådorna. Jag hittar den inte, kanske diskuterades det under trimmnings forumet?! Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
| Det sägs att bara m3 ans och is lådan passar det är vad jag hört!!jimmy | |
|
Eftersom ingen har hittat tråden jag pratade om, så skriver jag här i stället! Jag var och hämtade ett M42 block idag..... "Av en händelse" så råkar jag ha en M3 E36 låda i garaget..... Jag kan säga att den passade väldigt bra mot motorn.... Alla bultar stämde! Tänkte att det dunde vara lite små intressant info för er att få.... Det betyder att M20 lådorna passar också, några bultar stämmer dock inte riktigt då men men... Samt alla lådor som från M50/S50 passar! Ha det! Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
Bonje: Oh! Det var det värsta! Det var tur att jag inte körde min gamla M50-låda till skroten då! Någon som vet om M50B25-lådan från -92 väger mer eller mindre än den som sitter original i is:en? |
|
|
Gott med sådan info Bonje! Man vet aldrig när den behövs. /Anton |
|
|
Vikten vet jag inget om.... Men det är ju bra att M3 lådan passar. Då funkar det garanterat att köra med 240mm koppling. Kasta bort det äckliga orginalsvänghjulet, dit med ett 240mm från tex M5 3,6 (Riktigt finja svänghjul det, frästa mellan bulthålen orginal för att mindre liten roterande massa) Eller om man nöjjer sig med 220 mm ta ett 325 emmer M3 E30 svänghjul. Sedan är det bara att sätta dit en startmotor som passar ihop med startkransen på svänghjulet som man har valt.... Är det ingen som dar ett par motorfesten extra till en M42 till E30??? Jag har en motor nu, utan tråg och motorfesten till E30. Jag ska börja göra ett turbogrenrör men måste ha iaf. motorfesten först..... Någon? Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
Intressant med M3 E36 låda! Hur är drevningen på en sånn jämfört med originallådan? |
|
|
Lådan på 325i (M50) E36 väger 29.150 kg Lådan på 318is E30 väger 29.660 kg Att jaga vikt framstår som onödigt... /Anton |
|
|
Anton: Grymt! Då är det ju inget snack! Det är ju ett halvkilo! Får bli att renovera den gamle M50-lådan. ;) |
|
| Då börjar alltså svänghjulsjakten. Vad finns det för lämpliga svänghjul som kommer gå att flänga på nu om man fläskar på en M50-låda? Finns det något som inte är dubbelmassesvänghjul så man kan svarva det? | |
|
Haglund: Du är så tossig som jag misstänkte att du skulle vara när jag skrev vikterna.. ;-) Varför inte använda dig av 325 E30 svänghjul och koppling? Det finns bra kopplingar till hands om det blir nödvändigt, svänghjulet lättas enkelt eller så köper man ett färdiglättat. Spara jobb och vikt med enbart svänghjul/kopplings byte. Plus startmotor då. /Anton |
|
|
Bonje: Grymt... nästan så att man längtar efter låd-ras i sommar då:) Tror för hållbarhetens skull att lådorna håller bra i vilket fall, och en 225mm koppling får plats också om man vill ha det till orginal lådan. Haglund: Då får ju du i uppgift nu att kolla om medbringaren till kardanen är likadan på m50 lådan som m42 lådan... ;) Mät gärna om de är lika långa också!! |
|
|
Anton: Haha! Är nog inte därför jag skulle byta till M50-lådan i så fall trots allt, men det är ju alltid bra att ha en låda över som bara står och väntar på att bli monterad. :) 325 E30-svänghjulet passar på M50 lådan har jag för mig va? Passar den då också på M42-lådan? Kan man då alltså behålla den befintliga M42-lådan och smäcka på exempelvis ett S38-svänghjul bolt on? Passar startmotorn till det? |
|
|
Haglund: BMW har samma utgående axel= 12splines (har jag för mig) på alla sina lådor, 228mm tryckplattan är fysiskt lika stor som 215mm och iom detta passar 325 e30 svänghjulet/tryckplatta i m42 lådan... Det gör att s38 svänghjulet med tryckplatta borde passa rätt in såvida den ser likadan ut som m50 lådan innanför kåpan. Troligen passar inte s38svänghjulet ihop med standard startmotor... |
|
| Jag är inte säker på att splinsen är samma på alla det var just dom som skulle skilja mellan de olika lådorna enligt en kille jag pratade med han sa att det bara var m3 e30 lådan och orginal som passa.....men jag är inte säker tänkte jämföra lite på lådorna imorgon. | |
matte22k |
Bonje: vad är det för fel på orginal lådan, varför använda s50 lådan? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.