AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
730.632

E30 318iS erfarenheter!

Sida 75 av 173
matte22k
Deexteer: själv funderar jag på att köpa ett omex sput till min, verkar vara lättare att hålla på med (mindre onödiga funtioner)
angående packningen vet jag inte men det är ju bättre att packningen dra än att du pajar något annat.... går det inte att få tag i en skärkantspackning??

Anton jo det måste nästan vara det.. jag får köpa ett och kolla :)
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Varför inte bara O-ringa blocket? Det brukar vara effektivt.

Jävligt bra att det går med lite mods att sätta på 325 svänghjul, så man slipper dubbelmasseskiten.

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
matte22k
o-ringa blocket är väll det sista man gör när man har provat allt men inget håller?? det blir ju svin dyrt om något rasar om man har o-ringat block, det kanske funkar jätte bra med orginal packningen..
Visa användare
216
what
E30 318is -90
Topppackningen har gått vet inte om det är lönt att fixa. Funderar numera på en ny motor. Jag undrar då om M42 motorn från en E36 passar den till min E30 eller kan jag bara titta på E3o motorer? motorfästen är kanske anorlunda och växellådan är väl inte samma. Men skadar ju inte att fråga :D Om nån som nu vet..

/what
Visa användare
1.114
Bonje
>matte22k.

Vad menar du? Varför skulle det vara det sista man gör?

Om det nu är runt 400Hk man siktar på, då skulle iaf. jag
O-ringa det första jag gjorde föra att vara säker på att inte packningen ryker.
Det är varken billigt eller kul att blåsa toppackningar i parti och minut, om det nu skulle bli ett problem.

Det börjar bli ganska höga cylinder tryck vid dom effekterna. Det är därför orginal packningen inte håller. Där emot med O-ringning så får du ett mycket högre tryck mot packningen just där ringarna ligger, och då håller packningen för högre cylindertryck.

Skulle det vara så att motorn spikar på höga varv, (Dom spikningarna är farligast pga. att man inte hör dom) och du har O-ringat så spelar det ingen roll.... Det finns ingen packning (eller motor) i världen som håller för spikningar.

När man bygger för dom effekterna så måste man ha inställningen att motorn ska vara rätt mappad, och inte tänka ähhh.... spikar det lite så blåser jag nog packningen...

matte22k
Bonje: det ligger något i det du säger men jag tycker att det verkar läskigt att O-ringa blocket så jag skulle nog inte göra det..
det ända rätta är nog att ringa en trimfirma och fråga vad dom tycker.. tycker dom att man ska O-ringa så gör man det. för på forumet får man nästan aldrig några vettiga svar :)

what: vad kostar en ny motor, mekar du själv?
Visa användare
216
what
E30 318is -90
matte22k: priserna ligger runt 4000-8000kr beroende på hur många mil och skick. Nää i det här fallet så kommer jag nog inte att mecka själv har inga utrymen men hade nog testat om jag hade tror nog inte att det är så jätte svårt. men överlämnar det till en expert men först ska jag fixa motorn sen får jag söka efter en mekaniker.

/what
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
what:
Så de är inte dyrare än så alltså? Det var som fasen. Då kan det ju nästan vara värt att skaffa sig en experimentmotor...
Berätta gärna vad du kommer fram till ang. huruvida E36-motorn passar bolt on i E30:an.
Visa användare
1.114
Bonje
Vad är det som skiljer på motorerna mellan E30 318is och en E36:a?!

ti
12
tic240
318Is -90
Har en liten fråga bara....Någon som vet vad man kan begära för en 318Is -90???? Ska säljaa min och har sett priser från 10000 - 25000. E kanske någon här som e intresserad av den???? Hör av er isåfall...bilen ska väck...
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
tic240:
Det beror lite på skicket. Någonstans mellan 5 och 50.000 borde vara rimligt beroende lite på skicket.
Berätta om skicket, milen, utrustningen m.m. så blir det nog lite enklare att ge ett mer precist svar.
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Tic240: Berätta lite om bilens skick, miltal, färg, fälgar, etc.

Mr C
ti
12
tic240
318Is -90
Bilen e vit, gått ca 24700 (lite långt kanske) men motorn går kanon. E i hyfsat skick. Håller för tillfället på att rep. en skada på vänster bakskärm. Enda skadan på bilen. Annars e den i hyfsat bra skick. E-30 orig. alu-fälgar. Precis bytt Kamkedja, spännare och skenor. Ngt annat ni undrar över?????
ti
12
tic240
318Is -90
Finns även servo, vilket jag uppfattat som ovanligt ????? Inredning e solblekt men annars inget fel.
ti
12
tic240
318Is -90
Bonje: Som jag förstått ska det bara passa rakt i. Den största och kanske enda skillnaden e effekten från 136hk till 145hk som E-36:ans motor ligger på. Bara att lägga i och testa.
skillnaden är 4hk. 140 i E36.

Insuget är olika, variabel längd på E36. Och de har knacksensorer.
ti
12
tic240
318Is -90
oki
Gäller förresten också bara 318is före 96.

96 fick E36 318is M44:an. 1.9 liter helt annat insprut osv.
Ge
69
Gegge
325i Touring -92
Var i kontakt med downingatlanta gällande kompressor. Även svängningsdämparen fram skiljer sig enligt dem. Därför gick det inte att montera kompressorn på en E30. Men naturligtvis var knacksensorn det stora bekymret.

Drömmer fortfarande om en billig SLK eller Mini kompressor från Eaton...
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Tic 240: Miltalet avskräcker säkert, men jag har själv en som gått 22300 mil och vet att dom har mycket kvar att ge vid de miltalen. Kanske kan du få 17-18.000?

Vad kostade det att byta kedjan?

Mr C
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.