AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
730.641

E30 318iS erfarenheter!

Sida 74 av 173
Jag vet att Audi Coupé´s 2.3:or har växellådor som det kan tjuta lite av och att man då ska backa bort från den bilen.

Det var inte mycket det ven från dom andra växlarna, men det fanns där.

MVH Johan
Jag tycker den är för dyr.

Trodde du ville ha en i bra skick?
Vill ha en i bra skick, men lite lacksläpp är inte sååå farligt. Dessutom så finns bilen nära, för att jag ska åka till t.ex Dalarna så ska den vara rostfri!
Vill dock ha reda på hur det är med 'kvittret' för annars ska det nog duga som vinterbil!

MVH Johan
Hehe
Jag menar inte att du skall köpa min. Jag vill ha kvar dem:)
Men jag måste säga att jag hellre tar rost i innerskärmen som inte syns utåt och är lätt att fixa heller en lack släpp;)

Jag tycker ärligt att den lät en aning dyr.
Det är nått task med drivlinan. En 318is har inte effekt så det räcker för att pajja 3 stycken av den orsaken.

Och du skall inte behöva ge den gas för att den skall gå även fast det är kallt. Låter som task med tomgångsmotorn.

Som vinterbil duger den säker alla gånger dock.
Jopp... men kanske att jag bjuder 20000 och inte en krona över. Kanske man kan sälja till våren utan att gå med för mycket förlust.
Ähh... får se, det är ju synd att dom inte växer på träd!

MVH Johan
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Tyckte också att det lät en aning dyrt med tanke på alla felen på dem. 18.000 mil är en del, men om man sköter en 318is på rätt sätt så är det ingenting.
Lägg ett lågt bud och be honom ringa om han antar det och fortsätt leta efter nya objekt så länge.
Har nu blåst av den bilen efter olika svar på diverse forum. Alla verkar komma till den slutsatsen att bilen har gått väldigt hårt utan rätt skötsel. Så det är bara att söka vidare!
jag har iallfall fått kört en nu och kan ha den som referensbil.

MVH Johan
matte22k
fick tag på ett svänghjul från en 323, är det samma som sitter på 325an??? bult mönstret stämmer och omkretsen ser ut att va lika med orginal svänghjulet det ända som inte verkar stämma är kuggkransen men det går ju fixa.. dessutom är svänghjulet MYCKET lättare!! och det är mycket billigare men en sjysst koppling :)
vad hette den där sidan som det stog hur man skulle göra för att byta svänghjulet??
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Uppdatering diffbroms:
Blir inget med specialdiffarna. Fick till slut svaret "No euro/japs for the moment".
Dock har jag fått fram att man i våra diffar (lilla diffen) kan ösa i lamellbroms från E21 (ganska vanliga) och behålla utväxlingen. Alltså 4:10-utväxling med diffbroms (lätt att spänna upp till 40% har jag hört).
ok
Finns till och med en grej(bricka är det väl egentligen?) att beställa från BMW för att spänna upp till 40%.
De
74
DeeXTeeR
318iS TIC -91
318iS -91
Nån som vet va för packning som håller bäst när man börjar ladda på lite mer med turbon ??..
matte22k
vad är det för fel på den du har?
matte22k
någon som vet vad throw out bearing betyder??
De
74
DeeXTeeR
318iS TIC -91
318iS -91
matte22k : njae de är inget fel på den ja har nu men tvivlar på att den klarar så mycket ja tänkt ladda.. så frågan består..
matte22k
hur mycket ska du ladda kör du med orginal komp?
matte22k: I vilket sammanhang nämns "Throw out bearing"?

Låter som att ett lager eller liknande trycks ut??

/Anton
De
74
DeeXTeeR
318iS TIC -91
318iS -91
matte22k : Just nu är de orginal men ska sänka i dagarna.. ja har köpt en ny turbo precis.. en KKK K24.. tänkte skrämma ur den nånstans runt 400 pollar... och de är ja faktiskt tveksam att den håller för.. :|
matte22k
Anton:
Flywheel - A major problem with the M42 was that it had BMW’s 'dual-mass’ flywheel; yes, it weighs almost twice as much as a 325i flywheel (as the name would suggest). This is a big problem and absolutely kills 1st and 2nd gear acceleration. Ever wondered why your 318iS’s 0-60 was so slow? Well, the flywheel is the reason. There are 2 options to fix this: 1) use a 325i flywheel/clutch or 2) buy an aluminum flywheel. Buying an aluminum flywheel runs about $700 but is very light (around 8 pounds), and requires no modification to be fitted. The 325i flywheel requires a few other modifications to be fitted in the 318iS. Here’s what you need: 325i flywheel, 325i clutch, 325i pressure plate, 325i drive-pinion for the starter motor, and a ‘78-’83 323 throw-out bearing. Replace all these with the 318iS parts and it bolts right together. After all is said and done, your 318iS will have a LOT better acceleration in the first few gears, and deceleration will take place much quicker, which helps on the street and in the auto-x.
Gissar på att det ur tampningslagret...

Deexteer: hehe kan man snacka om våldtäkt, har du ett ordentigt sprut så borde det väll inte vara några problem??
har du inte lite bilder på bygget??
De
74
DeeXTeeR
318iS TIC -91
318iS -91
matte22k : jo. här ska vi våldta :D.. lätta lite och sen 400 pollar i min is tror ja kan bli mycket roligt faktiskt :D.. kollar lite på sprut och tändning.. blir nog haltech.. ok grejjer och inte så jävla ap dyrt.. har inga bilder en.. men ska sno en kamera ifrån jobbet och plåta lite sen efter hand när ja bygger om allt :d.. men fortfarande.. tror nog man måste byta packning eller.. va tror du ?
matte22k: Det enda jag kommer på så där på rak arm efter att ha läst texten du bifogade är, urtrampningslager.
Det måste vara det.

/Anton
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.