|
Sida 73 av 173
|
|
|---|---|
|
Kolla den coolaste M42 motorn på 260 hk! Länk Med förgasare... |
|
|
ILTR: Jag återkommer med sådana så fort jag får dem! Gegge: Detdär var kalas. :) |
|
matte22k |
jävligt fet motor finns det ingen större bild på den!!!? Haglund: fin bil!! jag har aldrig kört där får försöka att åka dit i sommar om jag hinner få bilen klar... |
|
matte22k: Tackar! Tycker du får åka till Anderstorp på någon av våra arrangemang där nere. Hur kul som helst. Ganska lättkörd bana att åka hyfsat fort på, men riktigt svår att åka riktigt fort på. Mysko. :) |
|
|
Nu har jag köpt mej en 318is, så nu lär vi ses på BMWSC banträffar! :) Lite vinterarbete har jag dock tänkt mej, bla. montera en oljekyl och Sparco Corsa stol. Oljekyl hade jag tänkt att shoppa från KG, men någon sade att kanske 325'ans passar? Gör den det? Nån som har tips på hur man bäst monterar en Sparcostol? Passar det med standardskenor? Vill gärna ha justerbart underrede. Mvh Dan (som redan är frälst! :) ) |
|
|
hovang: Jag har inhandlat ett 535-oljekyl. Det är gott om plats bakom frontspoilern så både 535:ans, 325:ans och M3:ans och säkerligen högavis av andra oljekyl får plats. 535:ans är grovare än både 325:ans och M3:ans oljekyl, men de sista räcker säkert och blir över. Det svåra är inte att få plats, utan att få ut och in oljan ur motorn. Sportstol monterar du enklast på originalunderrede + adapterplattor (plattjärn funkar finfint). Då kan du dra den fram och tillbaka på originalunderredet. |
|
|
hovang: Glömde det viktigaste. Grattis till ett roligt bilköp! |
|
|
Matte 22: Jag mailade dem igår och fick just svar: Fredrik Thank you for your e-mail. I could provide you with pictures of an engine in our GT3 car, but if you might advise to what end you need the pictures, it would be helpful as this requires me to get access to the car which we happen to keep in storage at this time of year. Regarding specifications, the camshaft is a special grind that our engine builders have come up with. I supply them with cores which are unground to begin with. As there are two companies doing this, I let them compete with their respective designs and do not reveal the exact specifications to either company. They may be willing to do this, however. You can ask me if you wish to contact them. The piston is a custom design from BMW M that is made here in California by JE Pistons. These are available for sale. We have to match the piston and rod length, so they are only available as a set. They match the stock crank throw. We have been using the stock crank up through 9,000 rpm. We can supply the cylinder head with valves and porting to our specifications. We also have a header made of stainless steel that matches the engines flow characteristics according to the computer model. I should advise that we have achieved a certain reliability whereas we have had no engine failures. The power level is currently in the 250 to 260 hp range on an engine dyno. This is with carburetors. We have developed the injection system that runs with a LINK engine management system, however, we have not run this on the dyno as of this date. What else would you need to know? Regards, Don Duncan race@gttechnic.com 925 228-8252 |
|
|
Kommer att få mer info om motorn. Hetare kammar till bra pris: Länk |
|
|
Någon som har koll på om gasspjället går att byta mot ett mindre restriktivt? Finns Big Bore i US och de som filat upp det själva, men jag söker ett från BMW större modeller. M20, M30? Första steget är 35 och andra 54 mm vilket motsvarar 63 mm. Fick en idé om att köpa en uppsättning kassa Weber 45 för spjällens skull, tömma dem på innehåll och borra hål för insprutet. Montera direkt på toppen eller första delen av insuget och köra långa trattar in i en plenum/luftbox till lmm. Lägesgivaren skiljer bara på tomgång och fullt? Borde bli billigt och ge mer ljud och kraft? |
|
|
Finns det något elschema på 318is att tillgå? Behöver flytta säkringsboxen för att dra burstag fram till fjäderbenstornet. Tänkte man kanske kunde flytta den till andra sidan torpedväggen? Har kollat dom ryska sajterna som jag hittade med sökfunktionen :) men inte hittat något för 318is. Tar Heynes upp 318is något? |
|
|
Det som gäller säkringarna är samma som för 325i som finns på sidan. Eventuellt har du lite färre säkringar bara. En sak som skiljer på elshemorna där är för vindrute/strålkastar spolningen. I resten av världen var vår effektiv rengörings tank option. Till och med i Norge. Och strålkastar spolning och torkare är inte vanligt. Så schemat där täcked bara en pump och inte kontrol grejjen som sitter mellan tankarna. vi har tre(!) spolar pumpar. |
|
|
Jublande glad idag:( Slog loss frontspoilern igår. Fyra av fästena gick sönder. Hade tänkt plocka av den nästa vecka, antar Murphy hade lite att säga till om. Och jag körde inte ens av vägen! |
|
|
ILTR: Det har hänt mig med. Fast då var det en snödriva som tyckte att den inte passade på bilen. Åk till närmaste BMW-handlare. Jag fick en näve fästen gratis, så de kan inte vara dyra. |
|
|
Nu har jag varit och kollat på en tidigare nämnd 318is -90. 1. Små lacksläpp lite här och var, dock minimalt med rost som fanns under instegslisten på passagerarsidan. 2. Det ven från lådan, speciellt när man växlade ner till tvåan så lät det faktiskt som turbo kvitter! Dock inget skrap. 3. Tidigare nämnt missljud från slutväxeln, han är inne på sin 3:e nu, har även testat med "STP"(?) olja där. 4.Inredningen var mycket fin, sånär på att fönsterveven på förarsidan var av. 5. Inbrottsförsök för drygt en vecka sedan! En skruvmejsel i förarlåset och låset på bakluckan. Dom kom inte in i kupén men dom lyckades in i bagaget. Så två lås måste bytas. 6. Avgassystemupphängning var trasig, så det hängde och slängde. Han hade iofs en ny som jag skulle få med. Troligen byter jag om jag köper den hela avgassystemet till 2.5". 7. Fräsha däck var det. 8. När jag startade det (efter att motorvärmaren varit på i ca 30-45min) så var jag tvungen att ge lite gas för att det skulle 'stanna vid liv'. Är det rätt? Ca -6°C ute. 9. Stolsvärmen funkade bra på passagerarsidan men var lite trött på förarsidan. 10. Nyservad, nya dämpare/fjädrar och nya bromsar bak. 11. Sportluftfilter satt fast med volvobult och egen spännbandskonstruktion, ganska provisorisk. Han sa att han hade gjort det för en vecka sedan men då jag kollade in bilen lite i sommras så sa han samma sak! Lättja antar jag. Kändes ganska OK vid provkörning, var dock det där ljudet från lådan som jag skräms av! Styrningen kändes också lite knepig, men jag är iofs inte van att vara utan servo. Stereo men schysst högtalare, subba och steg följer med. För detta ville han ha 24000:-, kunde gå ner till 23. Men kommer man med 22 i kontant så tror jag det också går bra. Mycket text men vad tror ni? Bra köp? Hade gått strax över 18000mil. MVH Johan |
|
Aldric |
Verkar väl vara i ungefär det skicket man kan vänta sig på en sån bil, 18 000 mil är ju några stycken. Slå till, även om det knarrar lite om inredningen är det en förbaskat kul bil :) Team BMW M3 CSN Brahegatan, Borås Länk |
|
Inredningen knarrade inte ett dugg faktiskt! Som gammal VW åkare är man ju knappast bortskämd med det ;) Det jag mest oroar mig för är ju missljudet från slutväxel och växellåda. Vill ju inte ha något ras när man just köpt den även om den nuvarande ägaren säger att det var så när han köpte den för 2000 mil sedan. MVH Johan |
|
Aldric |
Dum fråga, men så är jag också nätverkstekniker så jag tycker den är befogad: Varför viner det om en växellåda? Ok om den sitter i en rallybil för då är det väl rakskurna drev som jag förstått det, men i en standardbil? Jag har alltid inbillat mig att antingen är det tyst, eller så skrapar det. Team BMW M3 CSN Brahegatan, Borås Länk |
|
Hm, ska ni börja skrämmas med mig nu..? :) Jag har lite vinande om jag växlar ner till tvåan, men inte på dom andra växlarna.. Inte tänkt så mycket på det, det låter ju inte illa från lådan med skrap el. dyl. --- .. vassast på ön ;) Länk |
|
|
Att det var från lådan förutsatte jag, men kan såklart ha fel! Vad är det annars? Ska det låta så? Var ju tufft, en ovetande passagerare kan ju tro att man ha turbo :D MVH Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.