AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
730.698

E30 318iS erfarenheter!

Sida 71 av 173
Krizzen_nr2
jag har letat efter tank.
hittatde ny en 55 liters å en 63 liters.
de som sålde påstod att 55 litern var till bilar -87
och 63 litern 87-.
i mina ägar papper står det att bilen ska ha en 57 liters tank.
det finns ingen tank som rymmer 57 liter.
jag fick inte tag i bmw men annars är det väl bara att försöka få en special svettsad.
jag har nämligen köpt en 63 liter. tror någon att det kan vara rätt endå?

jag har en BMW 318 is -90 alltså e30 kaross 2 dörrar

tack så förhand.

MvH
Kristofer
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
hmm, det är väl 55liters tanken i 318is? det står väl 55 liter på mätaren iaf om jag inte minns fel.

---
Min 318iS finns på Länk
De sex cylindriga fick en större tank 88.
ho
86
hovang
318is -90
Tjena!

Ny på stället, och denna tråden verkar ju kul :)

Kollade på en 318is för någon dag sedan, rostig som fan var den, och fullt av fula rostlagningar, men jag tänkte bygga klubbräser av den efter all god kritik man hört. :) Så det som är viktigt är ju motor, drivlina och att viktiga chassiekomponenter är i gott skick.

Det var ganska rejält olja på framsidan av motorn, dåliga packningar eller?

Bakdämparna var helt slut och fram var väl inte heller lysande. Måste man köpa Bilstein sprint, kan man renovera dom gamla eller duger mekonomens?

Den hade gått 25.000 mil och serviceboken slutade efter 15.000 - kan ju aldrig vara bra?

Tips?
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Hur det är med oljeläckaget har jag ingen aning om dessvärre eftersom jag inte rört min motor. Vet inte hur grejerna sitter. Någon annan?

Vad gäller dämpare, fjädrar m.m. Om du ska bygga klubbräser så satsa på en uppsättning väl avstämda fjädrar (efter hur mycket du tänker lätta bilen och på vilka ställen), byt till hårda bussningar (polyurethan, vinyl eller dinol), och satsa på dämpare typ Bilstein Sprint, justerbara Koni, AVS eller liknande. Efter detta lämnar du in bilen till någon som kan ställa hjulvinklarna mer anpassat för bana.
Byt sedan även bromsbelägg till något hårdare än original (funkar till och med med Tar-Ox), se till att skivorna och oken är fräscha och byt till racingbromsvätska. Vips har du en bil som håller för banträffarna och går bra mycket bättre än emblemet på bakluckan skvallrar om.

Går motorn bra, tar inget vatten, fräsch olja, stabil tomgång, inget oljud i växellåda eller bakdiff, m.m. m.m. så är säkert bilen välskött och bra (undantag finns självklart). De verkar vara slitstarkare än den vanliga E30:n har jag fått för mig trots inspirerad chassiesättning, motorkaraktär, m.m.

Lycka till med köpet!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Om inte jag har fel så hade matte_22k monterat oljekyl på sin M42:a. Försökte maila honom men det funkade inte.
Finns du här, matte_22k? Finns du här vore det kalas om du kunde skicka mig ett mail. Skulle behöva komma i kontakt med dig om hur du gjorde. Har nämligen skaffat mig ett kyl och rivit och funderat lite i hur jag ska gå till väga.
Eller om någon annan vet?
Tjena mors alla bmw åkare..
Hoppas att jag kan gå med i denna skara men skulle vilja sträcka ut vissa frågetecken först om det går bra:
Har kollat lite snabbt på en röd 318is -90 som är i lite allmänt bruksskick. Har för mig att den har gått kring 18000 mil. Standard fälgar, viss stereoutrustning osv..
Grejen är den att han sa att det var missljud från slutväxeln och att han hade byt några gånger, men att det inte var någon fara då dom kostar ~1000:- på skroten. Är dom lätt att byta själv?
Sen så hade han visst sportluftfilter som satt fast med volvo bult och där var felet ganska uppenbart. Han vill ha 29.000:- för den men jag antar att 25.000 är vad man ger för den. Låter det som ett bra köp? Han har haft den ute två ggr på blocket men ingen har nappat , pga missljudet sa han.

MVH Johan
Aldric
Låter som ett ganska skäligt pris, fast jag kan inte säga nåt om hur mycket/lite det där missljudet är värt i reda pengar.
matte22k
haglund: jag finns i krokarna:) använder sällan mailen så den kanska har upphört... jag lyfte ur motorn idag så jag kan försöka skicka lite bilder om jag får tag i en kamera.. du har inte mms?? i såna fall kan du få bilder ganska omgående??
Slutväxeln är lätt att byta. Och priset ligger nånstans runt 1000-1500. Men om han bytt några gånger så låter det som att det är något annat som är fel också.

Du får vilken du vill av mina för 24 000;) Inte för att de egentligen är till salu.

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
matte22k:
Jovisst har jag MMS! Skicka på! 0705849136. Vore superschysst! Håller på att riva i bilen i princip varje dag nu. :)

Lovar dig en provåkning och provkik när allt är klart (om det kan vara något:)
Linkannr2
Mordiiax....Annars så kan du få köpa min!318IS-90 12800mil,svensksåld,sportstolar,sportavgassystem,mm den är i fint skick.Ring på 073-9192356 om du är intresserad?
Mvh/Jonas
Linkannr2: Har skickat ett mail då telefonen inte vill funka idag.

MVH Johan
Har en fråga ang. 318is.. Är det någon som har några tidningsartiklar på 318is E30 (m42)? Har några gammla på M3 E30 men den bilen är inte så aktuell just nu för mig.

MVH Johan
Linkannr2
Mordiiax....Jag har mailat dig nu oxå!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Mordiiax:
Epanytt (Bilsport) hade en guide på E30 i våras eller något tror jag. Stod lite om 318is M42 då, men det var inget att ha. De sågade den totalt.
matte22k
haglund: jag ska ner i garaget ikväll tar några bilder o skickar..
vad gör du med din bil? :)
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
matte22k:
Det låter utmärkt! Tackar för det!

Jag håller som sagt på att montera oljekyl. Kommer troligtvis att leta sig dit en specialbyggd diffklump från USA med lite mer broms än vad som finns här i Europa, bussningarna skall bytas runt om och bilen skall lättas lite mer är det tänkt. Jobbar på att lära mig kolfiber nu också så vi får väl se. :)
Har även lagt ut lite trådar på olika håll om motortrimm, men vi får se om det nappar. :)

Vad gör du själv med bilen?
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Haglund:
Jag vill minnas att Bilsport rekommenderade 318 is!

Mr C
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
MrC:
Jag har för mig att de framställde den som ett nödrop från BMW:s sida i GTI-djungeln. Att de försökte tjäna pengar på något som de inte passade in i och inte gjorde särskilt bra alls. De framställde den som en tråkig undermotoriserad bil med för mycket komfort för att passa in som rolig.
Jag kan dock ha fel...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.