AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
730.718

E30 318iS erfarenheter!

Sida 7 av 173
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
schumi: min tempmätare har gjort nåt sånt där hopp nån gång med, men inte så stort som du beskrev.

ant: hur visar tempmätaren när du stått på tomgång en längre tid (15-30min) då?

ILiveToRide: bara nyfiken på av vilken anledning växellådan till S14 inte passar i en 318iS, det borde väl inte skilja så mycket mellan "urholkning" för den?
Har verkligen M20 och M42 samma fästen?

johankihl: här har du en student till :) i Linköping kan jag ju lägga till, studerar till Civilingenjör, själv då?

-----------------------------
Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :)
Min 318iS finns på Länk
Köpes: väghållningskit till min bil (maila)
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
johankihl: om man inte skruvar fast 6"x9" elementen i plåten "under" hatthyllan så får man väl dock inte lika bra basåtergivning, en av anledningarna till att det blir så bra ljud är ju att de sitter stadigt, stabilt och fint i plåten vilket gör att högtalaren i sig själv inte kan vibrera så mycket utan vibrationerna blir detsto kraftigare i membranet. Jag kanske bara snackar goja, säg till i så fall.

Min 318iS finns på Länk
XiOUS:
Växellådan till en S14 passar i en E30 om den hänger ihop med en S14. Men den passar inte på M42:an.

Jag pluggar också (4:e året). Till civilingenjör i elektronik design i norrköping.
Visa användare
216
what
E30 318is -90
Min varv räknare hoppar till ibland och ibland fastnar bensin mätaren också att nålen hoppar beror säkert på batteriet till intrumentpanelen är dåligt. finns nog en beskrivning här om hur man byter.

/what
Visa användare
216
what
E30 318is -90
Ska ta lite bilder på min bil i januari eftersom jag åker bort under julen. Och så ska jag beställa chipset från tyskland det är ju tok biligt Planera att ta lite bilder av monteringen av det. Och kommer väl att berätta lite här sen om det är värt pengarna eller ej!

/what
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

XiOus: Jag tyckte att det räckte med att skruva högtalarna i hatthyllan bara och ej ner genom plåten, det spelade otroligt bra t o m utan slutsteg. Rockfordbasen som jag har nu flyttar i alla fall mer luft än nåt annat jag hört i en e30. Kompisens 3 10" spelar inte lika bra. Om du ska köpa en bra bas så ska du i alla fall ha en rockford.
Du undrade vad jag pluggar till. Läser till tekniker på mobila basstationer(radioteknik).
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
ILiveToRide: Jo, skulle kännas dumt att sätta på en S14-växellåda på en M42-motor :), 4:e året här med, program: Informationsteknologi.

what: en gång var jag med om att varvräknaren och hastighetsmätaren tvärtog när jag var ute och körde, men det varade typ bara i en sekund, lite mystiskt. Lampan till reservtanken vägrade lysa en gång vilket resulterade i motorstopp (i en trafikljuskorsning) :) knalla till närmaste mack och fixa bensin vart medecinen ;)
Ser fram emot bilderna och ditt test av chippet!

johankihl: kanske inte gör så står skillnad, men borde göra lite iaf, mina 6"x9" går inte heller på slutsteg men låter kanon ändå. Ska komma ihåg Rockford om baslåda blir intressant :)

Min 318iS finns på Länk
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Mina bromsrör börjar bli lite väl rostiga, gick igenom föra besiktningen (några månader sedan) men kanske inte nästa. Nu undrar jag om det är svårt att montera loss de gamla, kröka de nya bromsrören (man köper ju dem okrökta, eller hur?) och sätta dit de nya. Finns det någon bra guide för sånt?

Min 318iS finns på Länk
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Bör väl tillägga att jag har hört med BMW och de tippade på att det skulle landa på 5000-7000:- inkl.moms om de skulle byta bromsrör runt om på min bil. Har också hört att bromsrören baktill ska vara svåra att byta, de sitter dumt till. Så jag undrar om det är nån här som bytt bromsrör eller vet hur pass svårt det är.

Gå gärna och fyll i vilken motorolja ni använder här:
Länk

Min 318iS finns på Länk
Vilken motorolja anv. du? Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
hah a... fy f*n vad rörigt....

typ 3 trådar i en!

-----------------------
Min E30:
Länk
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
XiOUS: En mindre firma kan byta rören för ett par tusenlappar, dom gjorde det på mamsens Toyota. Märkesverkstäderna tar överpriser för detta. En kompis fick ett pris på 12.000.- på sin Citroen.

Mr C
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
deejaywasp: nja vet inte riktigt om jag kan hålla med om det, några grejor kanske inte riktigt hör hemma här men mestadelen av snackat är E30 318iS och dess underbara M42-motor :) De flesta trådar har sådana syndrom (3 trådar i en). Najs 316i du har förresten!

Mr C: tack för rådet (det är ju iofs känt att BMW inte håller låga priser :) ska höra runt lite.

Min 318iS finns på Länk
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Jag gissar att de flesta med E30 318iS fyller på 5 liter motorolja vid oljebyte, dvs. så att nivån är strax under den övre som jag diskuterade tidigare.
Länk
Alltså "Nivå" i bilden ovan.
Men behöver ni fylla på nån gång och i så fall hur ofta och när fyller ni på? Påfyllning sker när det börjar närma sig den lägre nivån står det ju i manulalen.

Min 318iS finns på Länk
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Undrar också om det finns nån olja (märke) och viskositet som fungerar bäst till just M42-motorn? Alltså nån olja som rekommenderas till just M42. Ska man köra Mineral (byta olja ofta, filter lika ofta med?), Halv/Delsyntet eller Helsyntet?
Själv kör jag helsyntet Valvoline 10W-40 och byter var 800 mil ungefär (kör bara april-oktober i princip). Skicka gärna länkar om ni har sådana med (med oljerekommendationer till M42).

Min 318iS finns på Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
XiOUS: Tack för berrömet.... :)

-----------------------
Min E30:
Länk
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Du ska köra med helsyntet olja. Den dyraste är oftast bäst, köp den.

//Johan

dreiachtzehnis

Länk
ant
jag kör med 5w-40 helsyntetisk Pennzoil nu över vintern. Till sommaren kommer jag att köra på 10w-50 helsyntetisk Pennzoil.
gör som johnakihl säger välj helsyntetisk olja från någon av de större tillverkarna. då får du en bra olja till din motor.

=============================
Länk
Visa användare
216
what
E30 318is -90
Kör antagligen med Agip helsyntet 5/W40 men är inte säker eftersom jag inte bytt oljan själv. Men ska byta till Castrol helsyntet GTX Magnatec Dyrt blir det säkert då Castrol inte är biliga men det är nog också Castrol själva kör med när de byter på servicen.

/What
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
deejaywasp: har du trimmat din 316i (har den nån chans mot min otrimmade 318iS? :) nåt eller är den bara stajlad till max (såg ganska låg ut iaf) :)

johankihl: jo helsyntet är väl bäst men tänkte med min korta körsträcka om man bör välja nån specifik då, jag byter ju i princip oljan bra mycket i förtid, med tanke på att de håller för typ 1500 mil eller så. Men att byta innan oljan är "slut" är ju bara bra, men dyrt :)

what: citat: "...Castrol själva kör med när de byter på servicen."
Jag antar att du menar BMW och inte Castrol? Många BMW-verstäder använder Castrol vad jag sett iaf.

Min 318iS finns på Länk
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
En annan sak gällande motorolja till min 318iS E30.
Som de flesta bensinare gör när de börjar närma sig 20 000 mil så börjar de läcka olja lite smått. Min läckte lite (droppar från tråget) jag lät en verkstad göra en motortvätt vilket kunde "stänga" till läckaget lite enligt dem. Nu sa har den inte läckt nåt vad jag sett iaf (inga droppar från tråget mer) så det verkade göra susen. Men annars ska man väl använda tjockare olja för att undvika att den läcker så mycket? Helsyntet 10W-40 som jag nu kör på är ju inte den tjockaste direkt men kanske bäst och köra på den ändå?
Hur ligger det till på era 318iS, läcker de någon olja och i så fall mycket?

Min 318iS finns på Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.