AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
730.616

E30 318iS erfarenheter!

Sida 68 av 173
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Tänkte bara meddela att för några veckor sedan införskaffades vinteråk (förtjänar inte att kallas vinterbil) i form av en Volvo 360 GLS -84. Som ny. ;)
Detta gör att is:en kommer att pysslas om i form av små uppgraderingar under vintern då jag även kommit över ett kalasfint garage ihop med en Köhlerbyggd M3 E30 och en Mazda 323 GTR.

Så nästa år kanske man kan ha ännu roligare på banorna runt om i landet. :)
Haglund: Du har medgång medans jag drabbas av motgång..
Mina garageplaner har nog gått i stöpet båda två. Det stora garage som jag hade på gång med några kompisar verkar vara uthyrt åt ett företag som var villiga att betala lite mer än vad vi ville betala.
Det andra alternativet med farsans garage verkar inte heller bli så mycket utav.
Så troligtvis blir det till att sladda på sjöisarna en vinter till i 318is.. Kul på sitt sätt men jag hade hellre tagit tag i bussningara och lite annat i vinter. Det kommer däremot till våren.

Mera motgångar i form av ett trasigt nätaggregat i min dator har också infunnit sig. Därav min frånvaro här och på icq. =(

I´ll be back!

/Anton
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Anton:
Ajaj! Då blir det till att ta ut is:en på isen i alla fall. Den klarar det säkert galant. Håll efter rosten bara. :/
Kör lugnt med den så den håller och du får stålar över att tokmecka på trevliga saker till våren så blir det nog kalasbra ändå tror jag. :)

Ah! Det förklarar varför du inte är på ICQ. Har allt funderat lite...
Jo iofs så behöver jag igenltigen ingen bil. Att åka kommunalt eller med fars bil när jag behöver är inga problem. Så jag kommer köra sparsamt i vinter. Rost finnes redan så det lär inte bli bättre. Däremot så hade jag en hellack inplanerad inför hösten som varit, men det blev aldrig av, det kom in en massa andra bekymmer istället. Detta har gjort att all rost och lack kommer fixas till våren. Sks vara ute i god tid för bokning av tid och så vidare.

Men en och annan dag på sjön ska det nog allt bli.. =)

/Anton
De
74
DeeXTeeR
318iS TIC -91
318iS -91
hej pojkar.. nån som vet va de är för storlekn på högtalarna nere vid fötterna och dom i hatthyllan ??.. har aldrig haft orginalgrejjer så vet inte va de är för storlek tyvärr :(
Et
81
Ettan 83
E36 320iA Touring -96
e30 320i -83
5.25 är det på min !
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Tror de är 5.25" både fram och bak. Har för mig att det var det i min.
De
74
DeeXTeeR
318iS TIC -91
318iS -91
ok.. de kan nog stämma ... låter bra iaf :d
Aldric
DeeXTeeR: Du kan ju inte ha både en TIC och en N/A is .. det är ju fuskigt ;)

Team BMW M3 CSN Brahegatan, Borås

Länk
Ge
69
Gegge
325i Touring -92
Ska besiktiga imorgon och bromsljuset fungerar inte. Verkar vara kontakten i växellådan. Är brytaren bara av slutande typ eller blir den 12 volt då backen läggs i? Om den är kass, är det bara att lossa på gummibälgen och byta den?
Gegge: Är det bromsljus eller backljus som falerar?
Bromsljuskontakten bör sitta vid bromspedalen och backljuskontakten sitter vid växellådan som du beskriver.
Är det bromsljuskontakten som är trasig bör du byta den men backljuset behöver du inte ha för att bli godkänd hos SBP vad jag vet.

/Anton
Ge
69
Gegge
325i Touring -92
Bromsljuset..? Jag är helt slut, menar backljuset.
De
74
DeeXTeeR
318iS TIC -91
318iS -91
Aldric : hehe de är väl dummt att snåla.. drar för mycket att köra med TIC.en hela tiden.. så äre väldigt farligt för kortet med :D
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Gamla Bettan fick sin dom idag. Har haft högt HC värde och idag ställdes diagnosen till att det var katalysatorn som var dålig. En ny orginal kostar 7.400.- plus montering så hamnar vi på närmare 10.000, exlusive felsökning som kostade 1.750.-. Inge roligt alltså. :-(

Fick tips om en firma som kunde fixa en universalkat inklusive montering för 3.800.- Det lät ju lite roligare. :-)

Är det någon annan som har fått byta kat? Hur gjorde ni och vad kostade det? Kan man fynda en begagnad kat för 500.- och byta själv?

Som info kan jag säga att min 90 har gått 22.000 mil.

Mr C
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Mr C:
Nu har du ett utmärkt tillfälle att göra två flugor på smällen. Köp en sportkat (inte racekat) för 2000-2500 spänn och montera på skiten bara. Bättre flöde än din gamla sunkiga originalkat och dessutom godkänd och klar. Grattis! :)
Ge
69
Gegge
325i Touring -92
Besiktigade bilen igår. HC och CO var 0,00 och lambda 1,03. Bromsvärden fram 1,8 och bak 1,0. Kan verkligen avgasvärderna stämma? Har mariochipet. Bytte skivor och belägg runt om, men så jämna bromsvärden hade jag inte förvärntat mig. SBP bryr sig inte om backlampan är ur funktion kan jag upplysa om. Tack för tipset Anton!
Tycker det verkar lite mysko att ditt HC värde var 000. Eller är det inte det?

Jag fick följande värden när jag besiktade med Marios chip.
CO: 0.0
HC: 045
CO 2500: 0.0
LAMBDA: 1.01

/Anton
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Haglund:
Var köper man sportkat?
Är det säkert att den renar tillfredställande?
Hur mycket mer effekt tror du en sportkat ger?

Mr C
Jag tror inte du vinner några mätbara hästkrafter på att byta till en mer friflödande katalysator, men det kommer nog att bli ett rappare gensvar på gasen. Att byta till ett friare avgassytem på M42 motorn gör att den varvar upp mycket lättare. Det är iaf vad jag har fått intryck av så det borde bli något liknande med en friare katalysator.

Titta på denna länk för lite priser: Länk

/Anton
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Firman jag talade med som skulle montera ny kat för 3.800.- sa att det var en metallisk kat. Det kanske är någon form av sportkat, flödet borde ju i alla fall vara bättre än med en keramisk kat. (Har lärt mig lite från Antons länk...)

Mr C
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.