|
Sida 67 av 173
|
|
|---|---|
| Lägg ner tråden nu va:-) | |
| tsss.. du är bara avundssjuk för de inte finns nån m5 tråd :D | |
|
Exakt :) alla är avundsjuka på våran utomordentligt trevliga is-tråd. Och vad gör en M5 ägare i denna tråd? Kanske ska byta upp sig till en is? :) (storhetsvansinne, nejdå :) --- Min 318iS finns på Länk |
|
|
köpte en E30 318i -89 i tisdags, går jäkligt fint måste ja säga. En dum fråga bara. ni snackar om 318is. vad står S:et för ? e det nån skillnad mellan 318i och 318is? en nybörjare=P / Rikard |
|
|
Väldigt mycket är annorlunda. Om du söker på 318i AND 318is t.ex. får du nog upp en del. Jag skrev och förklarade all akillnader i några trådar för ett tag sedan. Hinner inte skriva en allt nu. Enkelt sett är motor, bromsar, dämpare, fjädrar, kränghämmare, inredning, och lite exteriört annorlunda. Inga jättestora förändringar men klart märkbara. |
|
Krizzen_nr2 |
XiOUS: tack för välkommnandet. jag har ett problem med min tank. jag har kollat alla inlägg jag kunnat hitta här men finner inget som stämmer. Den läcker när den e fulltankad. Men den läcker ganska länge. ända ner till det bara e 40 liter kvar. det måste ju innebära att det inte är hål i övre delen av tanken. har provat att spänna åt klammerna runt påfyllnings slangen för att det är däromkring det läcker. men det äcker fortfarande fast i mindre skala. kan det vara slangen som är gammal å inte håller tätt eller kan det vara något annat? tacksam för svar! MvH Kristofer |
|
Tjena grabbar! Jag har knäckt nöten med det här eviga tjutande ljudet när värmen är på. Nu har inte jag någon 318is, utan en vanlig 318 med M40 (sunkigare bil får man leta efter) Köpte bilen förra hösten, för att ha någe skit att sladda med under vinterhalvåret. I och med att det var kalt så faller det sig ganska naturligt att man brassar värme i cupen…. Right?! Så här var det. När man startade bilen kall var det frid och fröjd ända tills man kom någon kilometer och det började plötsligt tjuta. Efter ett tag kom jag på att det var ALLTID när motorn kommit till en viss temp som det började tjuta. Så en gång, vred jag av värmen av någon anledning. Vipps så var ljudet borta…. tills man vred på värmen igen. Då började jag fatta! I samma stund som man vred på värmen och motorn var varm hördes ett ”klickande” ljud framifrån och tjutet kom. Ahaaaa…. Så här är det: När motorn kommer upp i en viss temp, då drar ett relä (klicket) och en cirkulationspump startar och pumpar varmt vatten genom värmepaketet. MEN bara om man har reglaget på värme i cupen. Smart va? Jo visst, men bara om pumpen inte tjuter. :-/ Så nu när det börjar tjuta, då juckar jag med värmereglaget varm/kall varm/kall osv. tills det slutar tjuta om pumpen. Efter en heldag sladdandes på isen, kan jag lova att jag var ganska irriterad och trött i öronen…. Innan jag kom på vad som var felet. Hoppas bara att ni har samma fel, så ni kan bli av med det där ljudet ni också. Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
Aldric |
Öh ... sitt och vrid på reglaget för HUR VARMT du vill ha det tills det tystnar? Dats it? |
|
Jo, du förstår pumpen startar/stannar, startar/stannar....... Det funkar för mig iaf. Pumpen slutar skrika efter några försök. Annars kan man ju givetvis köpa en ny pump. Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
Krizzen_nr2 |
Är det någon som bytt tank och vet vad det kan kosta? hittar inga priser. alltså bara en gammal tank. tänker försöka göra jobbe själv. |
Krizzen_nr2 |
och är det någon som vet ungefär hur lång tid det tar? klarar men det på en dag? |
|
Det beror på hur mycket det jävlas.... Bytte tank på min förra 318, en -88. Först får man plocka bort avgasystem och kardan. Sedan sitter tanken sitter med 5st skruvar. Kan bara säga att det tog tiiiid..... Det gick inte att srkruva bort en enda skruv.... Hhehe.... det slutade med att jag kastade ut baksätet, högg vinkelslipen och kapade upp golvet under sittdynan för att få bort bom två bakre skruvarna som var fastrostade. Dom på två festena på sidorna fick jag också "modifiera lite" När jag var klar så hade jag bytt ut alla skruvarna och gjort nya festen på tre av fem ställen.... Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
Aldric |
Det funkade inte att leka juck med reglaget, däremot om jag vred den max till höger innan jag startade bilen så höll pumpen käft ett tag ... vart sitter pumpen och vad kostar en ny/begagnad? Detta driver mig till vansinne och jag är nästan helt inställd på att åka med bilen i vinter ... |
|
Jag är inte helt säker, men jag tror den sitter på någon av slangarna (vid torpedväggen i motorrummet) som går in till värmepaketet. Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
Krizzen_nr2 |
Jag har fortfarande problem med mitt backljus. kollade kontackten vid växellådan och den var ok. det kom stöm osv. sedan kollade jag stömmen bak i bagage luckan och där var det ingen ström. vad kan det vara??? **HJÄLP** vet ej vad jag ska göra. tacksam för svar. Mvh Kristofer |
|
Snart får man tillbaka sin efterlängtade bil efter topplockspackning hade gått. Då www.mmr.se skulle plana toppen tyckte de att ventilerna låg så nära så de avlägsnade ventilerna. 525 kr extra men hellre det än pajade ventiler. Så man passade på få nya tätningar. 20 kr/st. Nya slangar runt/under sinsuget för de förra var torrspruckna. Ny vattenpump Ny termostat Ny termostathus Summan blir ca 6.000 kr för alltihopa. Men då har man ju fått en hel del nya packningar, slangar o.s.v. Rätt ok pris må jag säga. Finns ju värre ;) |
|
| Och det är en verkstad som har demonterat och monterat motorn. En mycket bra BMW mekställe i Malmö ;) | |
|
Hej Krizzen nr2. Har du verkligen kollat kontakten?? Själv vet jag att den är svår att kolla, man kan däremot kolla den sladd som går in i den gummipackning, och mäta ström där. Tror mer det är det du har gjort. Har för mig att kontakten sitter under gummipackningen... Lycka till :) // Simon |
|
|
Krizzen: Jag bytte nyligen tank på min bil. Jag gjorde det på några veckor.. ;-) När jag ändå hade bort tanken så passade jag på att byta bromsrör, bromsskivor, bromsslangar och blästra och måla bromsoken. Allt detta blandat med två-skift på jobbet, aningens bristande motivation ibland fick det att ta så lång tid. Ska du bara byta tank så kan man säkert göra det på en dag. Men, som Bonje beskriver här ovan så kan det jävlas helt utan hämningar. Min tank fick jag ned nästan utan bekymmer, drog av en pinnskruv men det som blev kvar räckte för att klara av en ny mutter. Ibland ska man ha tur. :) Plus att ett av de bakre fästen lämnade allt vad som kan tyckas vara underlättande till övers. Det löste jag med ett nytt hål och skruv med stor bricka och en hel del Loctite. Vad en tank kostar beror helt på var du köper den. Jag gav 200 kronor för min vill jag minnas. Den slipade jag nästan plåtren och målade sedan upp den med hammarlack och efter det en rejäl rostskyddskur. En annan sak att tänka på kan vara att märka upp alla slangar noggrant. Jag gjorde inte det. Efter en hel del klurande och tänkande så trodde jag att jag fått allt rätt. Vred på nyckeln och självklart hade soppapumpen gett upp. Den var tvärdöd, innan jag tog ned tanken var den tip-top! Tur var att jag hade en extra pump från den "nya" tanken jag hade köpt. I med nästa pump och vrider på nyckeln.. Det pumpar för fullt men nåt är fel.. Splash säger det i motorrummet. Fort ut och kolla. Jag hade trycksatt avluftningen. Häftigt, -inte. Efter lite mer klurande på slangarna var det dags att starta upp det hela på riktigt och åka och tanka fullt,något jag inte hade gjort på över ett halvår. Lycka till. Hör av dig om du undrar över nåt. /Anton |
|
Krizzen_nr2 |
Anton Lillsund: tack för all hjälpmen jag tro mig ha hitat hålet just innanför tanklocks slangens ingång om man säger så. behandlade det med en mängd kemisk metall efter att ha rengjort det. å tror att det håller till sommaren så kanske gör ett ingrepp då när det är lite varmare. tack så mkt!!! Kristofer |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.