|
Sida 66 av 173
|
|
|---|---|
|
Till: Johan Grafström Det var min kompis som köpte bilen av dig idag. Ville bara säga att resan från Örnsköldsvik till Stockholm gick mycket bra, bilen gick som en dröm och inga otrevligheter dök upp under färden. Lycka till med letandet efter en nyare BMW 318is // Simon |
|
|
Anton Lillsund: Jag har besiktat med chipset och fick finfina värden.. Dock 5 liter bensin med 2 liter k-sprit så jag fick HC värde 31... Jag gjorde så eftersom M42 motorer har en tendens att få nedslag för att få höga HC värden. |
|
| Jag blir så glad när ni säger att chipet går igenom SBP. Sak besiktiga i nästa vecka. Höger fram glappar lite. Kan det vara länkarm, lager eller spindelled? | |
| funkade fint för mig med när ja besiktigade med chippet ifrån mario.. gick igenom utan problem | |
|
Gegge: Kan nog vara alltihop. Hjullagret låter dock rimligt för de verkar ha en tendens att ge upp på dehär bilarna har jag fått för mig (har bytt 2...). Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Som jag skrivit om tidigare så misstänkte jag att beläggen bak redan var slut. Pallrade upp min bil förra helgen och till min förvåning så var den det inre belägget på vänster bak helt nedslitet, alltså metall mot metall, dock var det kvar 1/4 på det yttre. Höger bak var ungefär 1/2 kvar på vardera beläggen. Det är mycket kostigt tycker jag, det finns väl ingen inställning för beläggen som jag fattar det så hur kan det slite så snett, ska väl inte kunna hända? --- Min 318iS finns på Länk |
|
|
Någon bromskolv som går mycket lättare än de andra (förslagsvis vänster bak) eller så går höger bak mycket trögre än de andra? Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Jo men hur ställer man in sånt då? --- Min 318iS finns på Länk |
|
|
Smörjar upp dem och hoppas på det bästa. :) Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Coolman: Jag hade inga tillsatser i den vanliga 98 oktaniga bensinen när jag besiktade min bil. Allt jag gjorde vara köra bilen riktigt genomvarm. /Anton |
|
|
hehe Nu vet jag varför min andra bil var så billig:) Tjyv körde lite nyss. Inte skattad eller försäkrad. Började pysa lite här och där och tomgången var mycket orolig och la sig på lite olika varv hela tiden. Hittade lite slangar som in var helt friska, och inte satt som de skulle. Skumt att jag han köra 40 mil innan det gav sig till känna. Men men, lite att pilla med är aldrig fel:)) |
|
|
-> Coolman Vet du vad det beror på att M42:orna har problem med HC-värden? |
|
|
Det här med HC värdet är ett problem för mig. Har fått nedslag pga ett värde på 260. Till ombesiktningen hade jag bytt en vakumslang och hällt i 1 liter k-sprit på 10 liter bensin. Värdet var fortfarande högt. Besiktningsmannen trodde det var fel på Lambdan och en verkstad jag talade med trodde det var katten. Det går tydligen inte att se vad det höga värdet beror på. Jag vill ju inte byta katten och lambdan om det senare visar sig vara ett skitfel, typ felaktiga tändstift eller brott på en tändkabel. Bilen går som den ska tycker jag. Vad tror ni det beror på? Vet ni vad priserna är på katalysator och lambda till en iS? Har ni någon bra mek att rekommendera i Stockholmsområdet? Finns det begagnade grejer att få tag på? Ett annat problem jag har med min iS är att det tjuter när man har värmen på. Det har alltså inte med fläkten att göra. Detta fel levde jag med förra vintern, men till i år har ljudet blivit mycket värre. När man accelererar hårt avtar det. Är det så att man behöver byta värmepaketet för att få bort det tjutande ljudet? Eller kan det bero på något annat? Tacksam för tips som kan avhjälpa mina fel! Mr C |
|
|
RSA: Har tyvärr ingen förklaring till det men M42 verkar vara mest anmärkning på angående HC värden än andra motorfamiljer. Mr C: Jag köpte en begagnad katt för ca 1500 kr från en Sthlm bilskrot som skickade den på post till min lokale bilskrot. Den hade suttit på en bil som hade gått 13.000 mil. Men fyfan va rostig den var men den var testad och "OK"... Kör ni Sthlm med mycket salt? ;) Ditt andra problem låter som att en löv har letat in sig i systemet därav ljudet? |
|
Krizzen |
Jag har problem med mina backlampor. de fungerade ej så jag bytte till nya lampor. men de funkar fortfarande inte. vet i om de kan vara ifrånkopplade eller om det kan vara något annat? tacksam för svar! Mvh Kristofer |
|
Krizzen: Mitt tips är att kolla kontakten som slår till när backen läggs i. Den sitter på sidan av växellådan. Inte svår att byta. /Anton |
|
Aldric |
Det tjuter om min "värme" också, vare sig fläkten är igång eller inte. Låter definitivt inte som ett löv någonstans, är ett jämnt tjutande ljud som varken blir högre eller ändrar tonläge när jag ändrar värmen. Helmysko .. och rätt irriterande! |
Krizzen |
Anton: Tack jag ska springa ner och kolla det medsamm! tack för hjälpen! MvH Kristofer |
|
Krizzen: Välkommern i 318is-gänget :) Aldric: Min tjuter lite också när jag drar på värmen, alltså inte när jag bara kör med kalluft --- Min 318iS finns på Länk |
|
| Nån här inne som bytt luftmängdmätare på sin söta lilla is nångång ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.