|
Sida 65 av 173
|
|
|---|---|
|
Efter att jag kört c:a 20 mil (!) på Kinnekulle Ring i helgen så gav bakbromsarna upp mot slutet, lampan om slitna belägg började lysa och man hörde nåt metaliskt ljud som om belägget var helt nedslitet baktill. Saken är den att jag bytte beläggen bak för c:a 2 månader sedan och har sedan dess bara kört på Knutstorp, Kinnekulle Ring x 2, ska inte beläggen hålla för mer? Jag har inte kollat än om det är beläggen som är slut men skulle gissa det. Jag köpte beläggen på Mekonomen. --- Min 318iS finns på Länk |
|
|
XiOUS: De ska helt klart hålla bättre. Jag åker på BMW Original bak och de sattes på i februari i år. Har gått en hög med banträffar och 800 mil gata och det har tagit ungefär en fjärdedel av slitytan. Åk BMW Original i den mån det räcker till. Håller bra som satan. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Haglund2306: Vad kostar original? Jag gav 250 för mina bak... Dock bara hunnit rulla 30 mil innan toppen dog :) |
|
|
Hmm, de som man köper på Mekonomen är inte det samma som BMW orginal (kommer från samma fabrik?). Har för mig de jag köpte dem av sa att det är samma som BMW säljer. --- Min 318iS finns på Länk |
|
|
Det går också att köpa belägg som passar bl.a Volvo 400 serien. De är precis likadanatill formen och allt bara 3mm tunnare. Jag kör med belägg gjorda för en sådan från Bosch. Är väl samma tillverkare som till BMW orginal. Men de var inte så dyra. Har inte slitits märkbart på 1000-1200mil. |
|
|
Coolman: Är inte säker på vad de kostar, men mycket kan det inte vara. Jag köpte dem i paketpris om 2500 kronor som innefattade skivor och belägg runt om + alla vacuumslangar i motorrummet. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Köpte en till 318is idag. En 90:a, röd och i stort sett likadan som den jag har;) Denna har ingen taklucka eller dimljus dock men ett 318is märke på luckan. |
|
| ILTR: En besiktningsbil alltså;) | |
| Någon mer en ja som har en 318 is med turbo.. har ett litet problem.. när ja gasar och kommer upp runt 5500 varv så slår den ifrån.. känns som varvstoppen slår i.. men de e ju absolut inte de.. har köpt en progresiv bränslepumpsgenerator men de hjälpte inte.. har inte en aning om va de kan va.. nån som vet eller har nått förslag om va de kan va så är ja evigt tacksam.. dock går den bra men e ju roligare att kunna dra ur den.. :) | |
|
ILTR: Du har nog gjort ett kanonköp för banåkning! Vet du hur mycket taklucka och dimljus väger? Jag önskar att jag var utan den förbannade takluckan... Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Problemet är att det är den andra jag hade tänkt åka på bana med:/ Visste inte om att denna var utan taklucka förrän jag var där heller. Glömde kanske säga att den nya har drag(!). Visste inte det heller förrän jag var i göteborg. Jag önskar det vore tvärt om med takluckan, vore enklare då. Dimljusen skall naturligtvis flyttas i så fall, men takluckan gör väl bortemot 20kg extra eller nått:( |
|
|
Takluckan gör tydligen ännu mer... Massvis av förstärkningar i taket tydligen. Någon som har koll på hur grova kränghämmare det sitter original på 318is? Har börjat kolla på bussningar nämligen... Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
ok, inte bra. Får nog kapa ur taket och fixa det då. Kränghämmare: 20mm fram och 14,5mm bak. Vad för bussningar? Infästningen av k-hämmarna eller? |
|
|
Kalas! Har kollat på alla bussningar jag hittade på Forza inkl. kränghämmarbussningar. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Hrrm.. Kollade i tabellen hos Forza (från Powerflex). Det står att det inte finns 20 mm fram och 14,5 bak, utan 20 mm eller 22 mm fram och 14 mm eller 16 mm bak. Vilket tror du det kan vara? Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Ingen aning faktiskt. Stod det att bussningarna var till de dimensionerna på kränghämmare eller att bussningarna hade den innerdiametern? Det finns inte 22mm fram kränghämmare coh inte varken 14 eller 16mm bakrekränghämmare till E30. Däremot tror jag inte att kränghämmare har samma tjocklek i ändarna för infästningen som de är mitten. Det är ju den raka biten tvärsöver som är den aktiva torsionsbiten. Trodde nästan att det var samma busningar till alla E30 kränghämmare. 21(cab) och 14,5 är ju grövsta orginal k-hämmare som fanns på E30. |
|
|
Hej! Så var min resa slut för den här gången. Det ringe på lördagen en kille från stockholm som var intresserad av bilen, så idag anlända han till Örnsköldsik och affären blev av. Så att nu är pärlan såld och jag hoppas att han blev nöjd, för den var i riktigt fint skick. Hare bra allihopa och tack för all hjälp , funderingar och snack! MvH Johan Grafström |
|
|
Men de kränghämmare som sitter på 318is är alltså de grövsta som BMW kunde frambringa till E30? M3 inkluderat? Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Ja med viss modifikation. M3 har 17mm fram och 14,5mm bak. M3 har infästningen av främre k-kämmaren i fjäderbenen och helheten blir då styvare än vad vi har. Bak har de exakt samma. Cab har 21mm fram med samma infästning som vi. Men de har 12mm hämmare bak tror jag. De har mer vikt bak och antagligen den k-hämmar uppsättningen för att få lite lagom (o)trevlig understyrning. |
|
|
Mitt tips angående bussningara blir att prata med Bildelsimporten Länk dom borde ha den kunskapen om vilken dimension som det ska vara. Har planer inför vintern på hårdare bussningar runt om jag också. Har inte börjat titta på allvar ännu dock. Igentligen är jag mest sugen på att svarva bussningarna själv i uretan, men jag måste då få tag på måtten på samtliga busningar. Någon som kan hjälpa? Garageplanerna kan ha gått i stöpet och garage är ett absolut måste om jag ska börja skruva, tyvärr. Ett annat bussningstips som borde gälla samtliga E30 är att kolla hur pass fräsch bussningen som sitter i örat på diffklumpen är. Om den är sliten förpassas en hel del värdefullt moment ut i tomma intet. Min var duktigt sliten och med den nya på plats är det märkbart bättre driv ut ur en kurva exempelvis. Helt klart att kolla upp. För övrigt kan jag meddela att chipet som Mario på 318is.de Länk säljer fungerar utmärkt att låta SBP syna avgasvärdena med. Jag fick följande värden idag. CO: 0.0 HC: 045 CO 2500: 0.0 LAMBDA: 1.01 För övrigt gick bilen igenom med rent papper. :) /Anton |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.