|
Sida 64 av 173
|
|
|---|---|
|
Matte22k: Ruskigt fint grenrör! Skulle jag ha turbo-planer så hade jag varit mycket intresserad av detta rör, helt klart! /Anton |
|
matte22k |
anton: jo det ser bra ut synd bara att man ska ha avgasbandage... du får ändra planer ;) |
Christer Lundman |
Tjena på Er, Nyss hemkommen från en bankörning på Anderstorp så måste det erkännas, 318iS är en bil som verkar vara gjord för att köra FORT med. Närhelst man tittade ut genom sidorutan såg man den, Mr. Haglunds röda 318iS, antingen på väg ifrån eller eller på väg ikapp. Nu ger jag min e21a en chans till under vintern, blir det inte ändring på ovanstående "problem" så blir det en e21 till salu... Mvh Christer, Återigen väldigt imponerad... Som vet vad Freude am fahren innebär |
|
Hej! Är det samma motor i BMW 318is -93 som det är i våra? MvH Johan |
|
|
Japp det är samma motor, i stort sett iaf;) Någon ändring på insug och de har knacksensorer och kanske något mer de har ju 140hk. Men annars är de lika. |
|
|
ILTR: Har inte tidiga M42 knacksensor? Uppdatering i samband med karossbyte till E36? Nu sa du något om något jag tagit för givet att vi hade på våra maskiner. /Anton |
|
|
Nope:( Kom först i E36. |
|
|
Christer: Du tar ju i så man blir generad. :) Tyckte inte det gick lika fort igår som förra gången. Tror jag hade för LITE tryck i däcken (trodde det nästan var omöjligt...). Om jag åkte fort så åkte du brett. Bredast i Sverige på asfalt skulle jag tippa. :D Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Haglund2306 & matte22k: Tack för infon om R-däck, väl värt att tänka på nästa säsong, då det till 99% kommer att skos på sådana. matte22k: De jag tänkt använda är orginal BBS fälgarna, dvs. 14" och 6½" breda (tror jag). Varför spelar bredden in så mycket? Räcker det inte med 6½"? Är det greppet som blir så mycket sämre eller? Den går väl fortare på rakorna med smalare däck :) --- Min 318iS finns på Länk |
|
Christer Lundman |
Haglund: Om du tyckte att det var brett, vänta till våren när jag lärt mig bilen, har ingen känsla för den ännu, bara låtsas. Det blir finemang med en låååång vinterträning. För övrigt har jag kommit på hur jag ska åka ifrån dig på bana (snacka om att sticka ut hakan...) utan att köpa en iS. Lösningen i mitt fall heter e28 (Varsamt modifierat). Målet är att köra om dig på yttern, på sladd, i kurvan som leder ut på flygrakan. (Klippte en Porsche på det sättet där igår med e21an så jag vet att det går, han såg MINST sagt förvånad ut!) Mvh Christer Som vet vad Freude am fahren innebär |
matte22k |
xious: jag kör med 195/55-15 på en 7tum bred fälg tycker att dom lite smala.. skulle vilja ha en 8 tum istället :) visst går det fortare med smala däck framåt men på bana vill man man ju åka så fort som det bara går i kurvorna... vad hade du tänkt att köpa för däck?? |
| Va på race igår i jönköping.. tyckte mig skymta ett gäng 318iS.. nån som känner sig träffad.. ? :) | |
|
matte22k: Har t.ex. tänkt mig någon av nedan ( Länk ) BRIDGESTONE 185/60 HR 14 RE720 82H 640 kr BRIDGESTONE 195/60 HR 14 RE720 86H 690 kr YOKOHAMA 185/60 HR 14 A 539 82H 540 kr YOKOHAMA 195/60 HR 14 A 539 86H 650 kr Haglund2306: Vad betala du för dina begagnade R-däck (dimension)? --- Min 318iS finns på Länk |
|
|
XiOUS: Är detdär verkligen R-däck? Det är inte sportinriktade gatdäck? Låter väldigt väldigt billigt annars. Kolla på Dahlbäck annars. De är billiga på Bridgestone RE540 och det vet jag är ett riktigt R-däck i alla fall. :) Vad gäller begagnade R-däck så beror det lite på skicket och vem man köper från. Varierar med andra ord. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
| XiOUS: Det där är inte R-däck utan sportiga gat-ostar | |
|
Eftersom toppen har gått på bilen så ska en kille fixa planing + sånt där med motorn att göra. Seriöst alltså dvs plana hos ett företag via en kille = billig och bilmekaren är själv heltidsmekare på ett stort bilverkstad. Till saken är att jag vill komma billigt undan och det är att ta bort grejor runt motorn enligt Haynes boken. Kvar låter jag insug, kamrem, kåpa och sånt där kvar för det får han sköta. Jag har tagit bort Grenrör men jag får ej ut den unde rbilen. Har skruvat av de 2 skruvar mellan avgasröret och katten. Sen vill jag att Katten ska vara kvar med grenrör. Men verkar knepigt få ut grenröret under... Tips? Och frimarkgången är bara på 30 cm så det kanske påverkar? kanske jag ska höja bilen till 60cm så det går? |
|
matte22k |
coolman: ta bort ena muttern på motorfästet sen tar du en domkraft och lyfter motorn lite. tror inte det går att få ut grenröret under ifrån... föresten varför ska du ta bort grenröret, det räcker att du lossar det från toppen. det är inga problem att lyfta toppen med grenröret hängandes brevid... |
|
matte22k: Jag vet det räcker ha den hängande vid men jag fick anmärkning vid besiktning att det läcker avgas från grenröret-katten's packning... och en skruv är visst väck så jag tänkte ändå få ut hela rasket och fixa det än under bilen typ men det var visst ej så lätt... |
|
| eller så ber du din kompis som ska fixa toppen sätta dit en ny packning när han har lyft toppen för då är det definitivt lätt att ta bort grenröret... kanske vore en idé! | |
|
johankihl: Jodå. men då tar han ju 200 kr mer! :D Vill komma billigt undan... Märkte en sak på grenröret. varför har den typ liknande bultar vid "båge"? Alltså precis ut från motorn så finns det en typ bult på varje rör på grenröret. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.