AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
730.658

E30 318iS erfarenheter!

Sida 63 av 173
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Tjena matte! Kul att grenröret är klart! Skicka gärna en bild till min mail om det är möjligt så kan jag lägga upp den på internet! Jag har slopat planerna på orginal-sprut nu, det blir någon typ av eftermarknadssprut och tändning. Har köpt en MSD med boost retard från USA men har troligen blivit lurad på den. Ska du köra med motronic eller?
ant
Coolman: De skruvar som håller främre röret mot grenröret saknar längd i ETK. Men de är M10xlängd.
Enligt bilden jag har är det inte någon vanlig sexkantsskalle på dessa skruvar, möjligt att det är splineslåsning på dem.

Det borde även gå att montera standard skruv, M10x40 alt M10x45

Jag har varit ut och mätit lite på min bil. De skruvar som sitter orginal har en totalllängd på 45 mm. Detta gör att en standard M10 med sexkant borde räcka till om den är 40-45 mm lång.
Dock så kommer det bli trångt att skruva beroende på vilken skruvarna det är du saknar.

Om du vill köpa delarna på BMW så har du art nr på sakerna här.
Skruvar: 11 62 1 728 372.
Mutter: 18 30 1 737 774
Packning: 18 30 1 771 969

Angående handbromsen. Reserv-område. Vad är det?´
En för slapp handbroms ska justeras i bromstrumman, inte på vajrarna.

========
Min bil: Länk
Ge
69
Gegge
325i Touring -92
Bromstrumman? Har inte du skivor bak?
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Vissa modeller har enkelt sagt en bromsskiva med trumma för handbromsbackarna..

mvh Johan.
Länk
ant
Gegge: Precis som LTK säger så är det en liten trumma i skivans centrum.

========
Co
125
Coolman
318is -90
Ant: Tack så mycket. Ska köpa en del olika Skruv/mutter imorgon sen får man testa.

Men lustiga är att "hatten" är kvar på "övre" hålet. Är det lätt att banka bort den eller?

Angående handbroms är det klart. SBP menar att det måste finnas ett reserv-område när handbromsen är fullt uppdragen. Men nu stummar det till bra då en proffs justerat vajrarna.
Handbromssystemet byttes för 2 år sen så felet kan nog ej föreligga där.

Har nyss bytt Bromsklossar.. Oj då! Bara metallen kvar! Nu är det tyst och fint. men jag märker ej större skillnad...
ant
Sitter skallen kvar i grenröret så är det nog bara att knacka på den bakifrån så ska du se att den lossnar.

Var det bromsbeläggen i handbromsen som var slut? Då kan jag tänka mig attt skillnaden var försumbar mellan de gamla och de nya.

========
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
matte22k: hinner du få i turbon innan Kinnekulle träffen nu på lördag? Förresten kommer du på den?
För er andra som inte förstår vad jag menar är det BMW Sport Club som inbjuder till banträff på Kinnekulle Ring nu på lördag (20/9).
Incheckning 08.30-09-30
Förargenomgång: 09.40 (måste delta på om man ska köra på banan)
Fri körning på banan fram till 17.00 typ :)

Skulle vara kul om vi kunde samla ihop ett gäng 318is nu och köra lite på bana :)

---
Min 318iS finns på Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Fan, XiOUS! Nu fick du mig att bli sådär riktigt sugen på att köra då också... :) Och mina däck som har sagt ifrån att de vägrar gå mer än en banträff innan de får vila på tippen...

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Skulle gärna köra, men däcken är blanka;(
Någon som säljer en uppsättning 15 tummare med sommardäck med lite mönster?:)
matte22k
johankihl: jag kan försöka skicka några bilder till dig... vet inte än hur jag ska göra med sprutet. har du några bilder på din bil??

Xious: kommer tyvärr inte till kinnekulle :( men nästa år hoppas jag att jag har en fungerande turbo,,,,
ant
Jag hade mer än gärna kommit till kinnekulle! Men jag har två förhinder.. Dels är min bil inte körbar. Förhoppniungsvis är den det på lördag, men jag vill gärna känna lite på den innan jag drar ut på banan.
Sen är det så att jag lämnar landet på fredag morgon för sydligare breddgrader.. Kanarieholmarna vänta besök.. :)

Jag hade gärna kommit ner för att se er andra åka och kanske fått inspiration och tips inför nästa säsong..

Ha det så kul där ni som kör!

========
De
74
DeeXTeeR
318iS TIC -91
318iS -91
matte22k : om du orkar får du gärna skicka bilder och info om vare e du ska slänga i din bil.. för ja ska nämligen börja med min montering i vinter.. vore trevligt och se hur du tänkt göra.. :)
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Haglund2306: Hur många banträffar höll däcken för? Köp nya R-däck då :) Funderar på att köpa R-däck till nästa säsong, nämligen.

ILiveToRide: borde inte vara svårt att hitta ett par 15-tummare med lagliga däck, billigast vore ju på plåtfälg, men kanske inte så kul. Fixa fram något tills på lördag! :)

matte22k: :( ok, tråkigt att höra.

ant: Skippa utlandet :)

---
Min 318iS finns på Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
XiOUS:
Dessa har hållt hittills för 3 banträffar (två kvar) men då köpte jag dem av ett Fyndbörsen Cup-team som begagnade. Snôrbilligt som vi säger här. :D

Jag har letat rätt mycket idag.

Hittade en omgång 15 krysseker med däck förra veckan. Var helt perfekt, vill gärna ha sådana (lite skadat kanske;)). Skulle få komma och kolla på dem i morgon och hade sagt att jag skulle köpa dem till 99%. Ville åka och kolla på dem redan förra veckan men då hade han inte tid. Och så idag fick jag mail där han sa att fälgarna var sålda!! Blev inte lite trött!
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Haglund2306, matte22k (och alla er andra med R-däck): Hur är det med hjulinställning när man sätter på R-däck? Måste man ändra den? Jag har tänkt att köra med mina nuvarande 17" fälgar med 215/45 däck (lite större än orginaldimension, 215/40 motsvarar väl orginaldimension) på vanlig väg, och till och från träffarna.
Sen tänkt att sätta på 185/60, 195/60 eller nåt liknande R-däck på mina 14-tummare som jag ska köra med på banträffarna. Det skilljer en del mellan 215/45 och 185/60 så hur blir det då med hjulinställningen? Vill ju inte hålla på och ändra den hela tiden.

---
Min 318iS finns på Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
XiOUS:
Tänk i första läget inte så mycket på hjulinställningen om du har en välinställd originalbil. Dock är olika R-däck olika känsliga för konstiga hjulvinklar. Förslagsvis köper du ett ganska okänsligt R-däck (Yokohama A032-R exempelvis) och ser hur slitaget sätter sig på däcken och därefter justerar hjulvinklarna om du vill optimera dem för banbruk.

matte22k
problemet när man kör på bana är att däcken kommer att slitas ganska hårt på yterkant, både fram och bak... jag brukar byta mellan fram och bak hjul efter varje gång jag har kört bana, sen kan man lägga om däcket så att insidan hamnar yterst men det kan man göra en gång om året.. dom flesta kör nog med orginal inställningarna.. annars kan man köpa ställbara fjäderbens topplagringar men då kommer dina vardags däck slitas ut istället. bak måste man göra om fästerna i bak axeln... så kör med orginal, billigast o lättast... vad är det för brädd på fälgen,jag skulle rekomendera att ha en fälg som är minst 7 tum bred...
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

hem.passagen.se/kihlicon/kihl/matte/IMG_0054.JPG
hem.passagen.se/kihlicon/kihl/matte/IMG_0055.JPG
hem.passagen.se/kihlicon/kihl/matte/IMG_0056.JPG
hem.passagen.se/kihlicon/kihl/matte/IMG_0057.JPG
hem.passagen.se/kihlicon/kihl/matte/IMG_0058.JPG

Mattes grenrör, villhabegär, rostfritt är så jä*la snyggt!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.