AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
730.557

E30 318iS erfarenheter!

Sida 61 av 173
matte22k
xious: jag kommer!! :)
jo
95
johan_grafstrom
BMW 320i M-Sport 2001
Haglund:

På vilket sätt är e36 en mindre lek bil en e30?

MvH Johan
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
E36 är tyngre, mer komfortinriktad och har säkrare (tråkigare) vägegenskaper.

Mr C
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Mr C:
Du tog orden ur munnen på mig. Precis min åsikt. :)
Tyngre, sävligare, mindre känsla m.m.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Christer Lundman
Hej alla iS-frälsta,
Efter ha kört på Anderstorp i torsdags kväll där jag hade förmånen att ha sällskap av 3stycken 318iS e30, kan jag bara gratulera Er till ett kul bilval.
De har mycket fina vägegenskaper och bromsar som jag blir avundsjuk på ( kör en sunkig e21 för 12000kr) samt. en mycket trevlig motorkaraktär. Fick förmånen att åka med Mr. Haglund ett antal varv, vet inte vilket jag blir mest imponerad över, bilens neutrala uppträdande, (återigen , kör e21=lite överstyrd...), det oerhörda betet i Yok. 032R däcken eller framförallt , chaffören, Mr. Haglund.

Det enda som jag hade önskat på A-torp är lite fler modeller ur BMWs breda modellprogram, det är roligt med lite fler bilar som kan försvara de tyska färgerna.
Själv är jag helt chanslös på bana, körde som "snabbast" ett varv på 1,08, i.o.f.s inte på helt ändamålsenliga däckutrustning.
Så, i fortsättningen vill jag se mer BMW på banträffar, gärna mer 318iS. Jag hade gärna spakat en sådan istället för min e21a.
Med mycket vänlig hälsning,
Christer Lundman
Numera auktoriserad BMW-tok.

Som vet vad Freude am fahren innebär
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Christer:
Det är ju så man blir generad. :) Tror att din E21:a hade varit tokvass på 032:or runt om. Hade nog inte haft några större problem att hänga med mig då skulle jag tippa på. Du körde ju som sagt på halvsunkiga däck. :D

gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
christer: jo, det var väldans kul att spaka lite is på anderstorp. dock känner jag att mina små kumho däck inte hade mycket att säga till om när det började svänga. men hade liksom dom flesta iaf svinkul.

lite surt när soppapumpen dör när man står i depån bara. 17 mil hemifrån. kom hem iaf o igår hämtades bilen på släp och nu har hon fått sig en ny pump o mår bra.

kul grej: ny pump på mekonomen 2216:- fanns inte ens i sverige.
ny pump på bmw: 2390:- bara åka o hämta. inte mycket att bråka om.

haglund: vilken bromsvätska körde du på?

må era liv levas på bredden!

Bruks: BMW 318is -90,
Bus: VW Golf GTI Special -84
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
gti_charlie: Jag lider med dig, jag vet själv hur det är. Min bränslepump gav upp för någon månad sedan, dock bara någon mil hemifrån, men det var ingen rolig eller billig upplevelse iaf.

---
Min 318iS finns på Länk
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Måste bara skriva lite om mina upplevelser med is:en på Kinnekulle Ring igår (30/8).

Med Mantorp, Sviestad och Knutstorp i ryggen så kan jag bara säga att Kinnekulle Ring är den bana som passar is:n bäst!
På Mantorp måste du ha en motorstark bil för att ha en chans, tar du in något i svängarna så förlorar de det flera gånger om på raksträckorna.
Sviestad här i Linköping är lite roligare bana för oss med motorsvagare bilar, är betydligt mer teknisk bana men man blir lätt frånåkt på de två "stora" raksträckorna.
Knutstorp är ännu mer teknisk men som sagt det du tar igen i kurvorna (om något) förlorar du på raksträckorna.
Kinnekulle Ring har en helt annan karaktär, banan är MYCKET teknisk och kräver en hel del varv innan man kan ta den till sig helt och få de rätta spårvalen och den rätta tekniken. Men när man lär sig banan lite mer så är den riktigt kul! Det är inte varje dag man kan åka näst intill jämt med M3 E30 och E36 i svängar, men på denna bana var det möjligt vill jag påstå. Man tappar naturligtvis på raksträckan men känner att man har stora chanser resten av banan. Man hade en hel del roliga fajter mot motorstarkare bilar på den banan. Jag kommer definitivt åka dit den 20e september igen!

---
Min 318iS finns på Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
gti_charlie:
Åkte på Motul RBF600 MC-bromsvätska. Funkade verkligen hur bra som helst. Helt klart värt de pengar det kostade. Finns för 72 kronor/ halvlitern på www.quattro.se.

jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Haglund: Är den en silicon baserad vätska?
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
johankihl:
Kommer inte ihåg hur det är med det. Vet att det inte är en 5.0-vätska som förstör packningar m.m. Kommer ju inte ihåg om det är siliconbaserat som är snällt eller dumt mot packningarna. :) Det skall i alla fall inte vara några problem och jag har inte haft några sådana problem.

jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Jag har köpt någon dot5 vätska som jag inte har någon aning om vad det är. Har bara hört att silicon baserade vätskor kan reagera konstigt på vanlig bromsvätska så man får byta hela bromssystemet om man ska hälla i någon silicon baserad. Jag ska byta bromsrör och sätta på stålomspunna lsangar runt om samt i med dot5 vätskan, tål inte överdrivet mycket mer värme men den fryser kanske inte under vårkanten när jag ska ta ut bilen heller! Hoppas på hyfsade bromsar.
jo
95
johan_grafstrom
BMW 320i M-Sport 2001
Hej!

Angående lampan ner vid fläkt knappen så var den tog enkel att byta.

Man sticker bara in handen under där under , det finns bara en kabel som man drar i och så får man lampan i handen.. Sedan känner man så finns det bara ett hål där och detär bara att trycka tillbaka lampan.

MvH Johan

Aldric
Under därunder = in i solglasögonfacket under luftreglagen menar du?
jo
95
johan_grafstrom
BMW 320i M-Sport 2001
Japp. Förklarade lite otydligt kanske... ; )

MvH Johan
jo
95
johan_grafstrom
BMW 320i M-Sport 2001
Hur många av ställer bort era is´ar under vintern?

MvH Johan
ant
Jag kommer låta min bil stå i det garage där den står just nu.
Allt det som är nedplockat ska monteras tillbaks och sen ska jag köra lite med den, efter det så kommer vintervila infinna sig för min is.
Tanken är att fortsätta skruva lite på den, bussningar ska bytas osv.

Jag letar för närvarande en billig vinterbil. Gärna 316i E30..

========
Min bil: Länk
De
74
DeeXTeeR
318iS TIC -91
318iS -91
ja kommer ställa av min i vinter.. ska mekkas lite turbo.
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Kommer ställa av min också så småningom, kommer dock köra så länge jag kan (till snön kommer :)

---
Min 318iS finns på Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.