AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
730.603

E30 318iS erfarenheter!

Sida 59 av 173
Aldric
Det är nog mest chefen som kan sätta käppar i hjulet? När åker vi isåfall?

Och hur kul vore det OM jag hänger med din bil med mina Uniroyal Rainsport mot dina R-däck .. ;)
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Vi brukar väl lämna stan vid 4-tiden. Räkna med att vara på väg vid 4 i alla fall så är det lugna puckar.

Oroa dig du inte för om du hänger med eller inte. :)

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
De
74
DeeXTeeR
318iS TIC -91
318iS -91
XiOUS : hehe jaa.. varför är du aldrig me där för ? :)
Aldric
Du läser ju med foten Haglund, jag sa inget om att jag var orolig ;).

Har just skickat iväg en ledighetsansökan till chefen :)
Jo
75
Jon_318iS
318iS -90
> ILiveToRide: Jag trodde att det var någon procents diff på is:en. Fanns diffbroms som tillval eller finns det inte på någon is??
ant
Diffbroms fanns som tillval men det är väldigt sällsynt.
Vore kul att veta om någon överhuvudtaget varit i kontakt med en 4.10:1 diff med lamellbroms här. Jag har hört att dom är väldigt väldigt sällsynta.

======
Min bil:Länk
Jo
75
Jon_318iS
318iS -90
Jaha så då lär man ju inte ha nån diff då :(

Kanske måste köpa en 323:a som vinterbil då.
ant
En diff har du med säkerhet!
Men, du har ingen diffbroms.

======
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
ant:
Jag vet en. Fast den sitter just nu på en E21 323.

Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Mr C: Jag lyckades tömma ut 5l kylarvatten ungefär till slut, dvs. nästan allt (6.5l).

Jag tog loss nedre kylarslangen, den tjocka gummislangen som går in i kylarens högra nederkant. Jag skruvade också naturligtvis ur dräneringspluggen på expansionskärlet.
När det knappt rann något mer så började jag skölja ur kylaren med kranvatten, tills det kom ut rent fint vatten ur kylaren. Motorn spolade jag aldrig ur då jag inte hittade dräneringspluggen till den.

Därefter satte jag på nedre kylarslangen och skruvade åt dräneringspluggen.

Sedan fyllde jag sakta på kylvästska (40% glykol, 60% vatten) tills kylaren var fyll och fyllde expansionskärlet ända upp.

Sedan körde jag bilen på tomgång med avtaget kylarlock tills att övre kylarslangen blev varm (håll koll på temp-mätaren också).

Därefter stängde jag av motorn och lät bilen stå några timmar (5-6) (så den fick svalna helt). Sedan fyllde jag kylarvästska till kanten på expansionskärlet (så mycket som går i typ). Jag skruvade ut avluftningsskruven (på kylarens topp) och fyllde på med kylarvätska tills det kom ut kylarvästak ur avluftningsskruvens hål. Sedan drog jag åt avluftningsskruven.

Sedan klämde jag ut luften ur den övre kylarslangen, skruvade på kylarlocket, varmkörde motorn.

Man får sedan köra korta sträckor (varmköra), låta den stå tills den är kall och fylla på mer kylarvästska vid behov.

Blev det nåt klarare nu :)

--------
Min 318iS finns på Länk
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
DeeXTeeR: Jag har vart ute och racat lite under våren och försommaren på fredagar och lördagar här i stan men aldrig sett din bil (eller någon röd e30 för den delen). Dock har man ju sett andra "gäng" vid typ Shell macken (du vet nog vilken jag menar ;) och hamburgerresturangen (kommer inte på vad den heter nu) ut mot de norra påfarterna till E4:an.

--------
Min 318iS finns på Länk
ant
Haglund: Och den är inte till salu? Kommer den från en svensksåld is?

======
De
74
DeeXTeeR
318iS TIC -91
318iS -91
XiOUS : hehe ja vi brukar ju stå nere vid shell macken varje fredag klockan 21 22 typ.. :D.. blir väl fredag me om du vågar titta ner :D.. har du hört nånting om nån körning i norrköping på lördag föresten ??..
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
ant:
Hade den varit till salu så hade den varit såld till mig för länge länge sen. ;)
Har ingen aning om varifrån den kommer faktiskt..

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Är den ingen som kommer och hälsar på Anderstorpsbanan nästa torsdag 28/8 med sin is eller något annat mer än jag och Aldric?

Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Xious: Det var en jäkla process! Att det ska vara så invecklat.

Mr C
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
haglund:
jag o min is som just fått nya kumho sulor på compomotive fälgar är väldigt på på att testa lite bana. får man ha passagerare? en tjejkompis är med sugen. vad gäller för passagerare?

hon tar troligen med sin plast-pappa o deras D5:a ?!?!

kan man ringa dig på nåt nr?
eller maila mej på: karl.birgander@sc-support.se

Bruks: BMW 318is -90,
Bus: VW Golf GTI Special -84
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
gti_charlie:

Man får ha passagerare! Det som gäller är att man har en godkänd hjälm både själv och passageraren (vilken moppehjälm som helst) och bomullskläder samt inga lösa föremål i bilen och att den inte låter över 95 dB (brukar inte vara några problem).
D5:an är välkommen ut på banan!

Du kan nå mig på 0705-849136 eller claes.haglund@netonnet.com
Jag skickar även dig ett mail med en gång. :)

Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
DeeXTeeR: Man får se :) Norrköping har jag inte hört något om, aldrig vart där och kört.

---
Min 318iS finns på Länk
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

4:10:1 diffen som sitter på en e21 323 måste vara en standard 323 diff som man bytt till en e21 318 utväxling. e21 diffen passar inte på e30, så från någon e30 lär inte den klumpen komma. däremot så kan man ändra utväxling på en vanlig diffad e30 klump, men det bör man lämna in om man inte är kanon duktig på bakaxlar, för det är svårt att få klumpen tyst om man inte är väldigt noga och duktig när man schimsar in utväxlingen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.