|
Sida 52 av 173
|
|
|---|---|
|
Haglund : Okey.. då fattar jag.. jo den e SV-såld.. Det är 113 HK i M40 motorn va? I Modellguiden här på sidan så står ej M40 motorn med 1988. /Jimmy Länk |
|
|
I modell guiden så står det att från och med 1986 så finns det ett M-paket att välja till 318... vad ingick i det? /Jimmy Länk |
|
|
Ja vem vet.. vi kanske vinner något pris snart.... Haglund2306: Eftersom det är tillval och inte standard och så var ju de inte gratis precis så tror jag inte att det är de som sitter på nästan alla 318is. Eller så kanske det är de fälgarna....... Alla: Är det någon som bor nära Gävla som ska åka på BMW träffen eller.? |
|
|
johan_grafstrom: Du har nog rätt där. Vore ju dumt att sätta det som extrautrustning om det sitter originalmonterat. :) Det står inte vad det är för storlek på fälgarna då? Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
ant |
johan_grafstrom: Jag vill lacka om för jag stör mig på alla smårepor och sånt. Visst lacken har varit med sedan sent -91 men det skulle vara fint att slippa allt vad smårepor heter osv. Angående fälgaran till is, så var det väl ändå standard med 14" och tillval med 15" BBS krysseker. Eller? ========== Min bil:Länk |
|
På iS var det faktiskt inte standard med alufälgar. Dom hade speciella plastkapslar. Verkar som de flesta ändå pröjsade 8.000.- för att få 14 tums krysseker... Undrar vad 15 tums kostade? Mr C |
|
ant |
Mr C: Är du säker på det? Min is verkar vara den mest snålutrustade, det enda jag kommer på på rak arm bland min utrustning är dimljusen, om det nu var ett tillval. Ändock så har jag 14" BBS krysseker. Kan det kanske ha varit något som BMW Sverige valde att lägga på de 318is 16V som såldes här? ========== Min bil:Länk |
|
Japp........ Det måste vara så att de flesta betalade 8000:- för att få sina 14". Men jag tycker att det är lite knepigt de som valde manuell taklucka. Jag tycker att nästan alla har manuell (jag i alla fall) om man tittar på priserna. Manuell: 7.029:- El: 9.500:- Kostar man på en taklucka så skulle jag i alla fall lagt till 2500:- för att få el. Det finns en hel tillvalslista på www.30klubben.com / Johan Länk |
|
|
Hittade detta på Internet: Synpunkter? Modifying the M42 318iS Author: Stuart McHenry This is a list of things that are necessary to get real performance out of the M42 engine, mainly for street use, and the best part is - it will not burn a hole in your pocket. You may see items such as 4-throttle intakes, $3,000 stroker kits, and wild cams out there, but most of this stuff does not do much on a street motor (either that or it will cost too much), though they may give you some top-end on all out race motors. If you want your 318iS to really fly on the street, these are the things you need to do: » Computer chip - This is a very basic and inexpensive modification for your car. Chips usually run about $200-$300 and are very easy to install. A chip on a stock M42 will bump the horsepower to 145 (from 135). The low-end torque is increased as well to improve everyday driveability. Though the real improvement comes at the top end; the chip widely increases the powerband on the M42, from 4600-6000 to 4500-6700. I recommend Jim Conforti chips, as they are unarguably the best on the market, at a good price as well. On a side note, you will find the M42 makes a very distinctive "howl" from 6700-7200 rpm that reminds you that you’re driving an honest-to-God BMW. » Flywheel - A major problem with the M42 was that it had BMW’s 'dual-mass’ flywheel; yes, it weighs almost twice as much as a 325i flywheel (as the name would suggest). This is a big problem and absolutely kills 1st and 2nd gear acceleration. Ever wondered why your 318iS’s 0-60 was so slow? Well, the flywheel is the reason. There are 2 options to fix this: 1) use a 325i flywheel/clutch or 2) buy an aluminum flywheel. Buying an aluminum flywheel runs about $700 but is very light (around 8 pounds), and requires no modification to be fitted. The 325i flywheel requires a few other modifications to be fitted in the 318iS. Here’s what you need: 325i flywheel, 325i clutch, 325i pressure plate, 325i drive-pinion for the starter motor, and a ‘78-’83 323 throw-out bearing. Replace all these with the 318iS parts and it bolts right together. After all is said and done, your 318iS will have a LOT better acceleration in the first few gears, and deceleration will take place much quicker, which helps on the street and in the auto-x. » Rear end gear - The 318iS is equipped with a 4.10 limited slip from the factory, but you can do better. The desired gears out there are the 4.27 and the 4.45. You will find the 4.27 in E30 318i convertible 5 speed’s and the 4.45 is in E36 318i automatics. The 4.45 is a wicked, wicked street gear but will stick your RPM way up there on the highway. The 4.27 is a good compromise of performance and everyday use. It should be known that to make a 4.45 work, you have to swap the gearset into your E30’s differential, or find an automatic 318ti, which has a 4.45 and also has trailing arm rear suspension! So the E36 318ti 4.45 bolts right onto an E30. » Adjust the cam timing - You know how on the E30 M3 you have to buy a $300 kit with adjustable cam sprockets to tune your cam timing? Not on the 318iS! The M42 is equipped with tunable cam sprockets from the factory (aren’t E30 318iS’s neat?). So pull your Cosmoline covered valve cover off and with the proper tools you can tweak your intake and exhaust cams up to 6 degrees +/- to provide more top end horsepower or more low end torque. See, you don’t have to blow a grand on a set of Schrick cams to make your M42’s cams a little hotter. The best setup is to adjust the intake cam to 5 degrees (advanced) and leave the exhaust cam alone. » Muffler - The 318iS is equipped with a very free flowing exhaust manifold and center section with 2.5" stainless piping. The bottleneck in the system is the muffler. Don’t spend your money on a cat-back system; instead, simply replace the muffler. There are a variety of mufflers on the market but there is one that is very inexpensive, sounds great (not too loud, but throaty), and fits an E30 very well - it is made by Walker-Dynamax and is called the "Super-Turbo" muffler. It is available from Summit Racing at the price of $31.95 + $6.00 shipping. That’s right, about $40 for an excellent sounding, aluminumized steel, true tri-flow exhaust. » Intake system - The 318iS stock airbox works well, but a cone filter setup works better, but only if you have a well-built heatshield! Get a large K&N setup with the AFM adapter and all. Go to Home Depot, buy some Reflectex and build a "cool-air" system by cutting and fitting a heatshield. It is worth it in the end. While you are working on the intake, get the secondary plate of your throttle-body bored out 3mm to 57mm. This will make a difference. Summary: You will find that with a little time, a little cash, and a little elbow grease, you can tune your 318iS to really perform. With these mods listed, you may find yourself taking out 325i’s in a straight line (I know I do!). |
|
ant |
Jag har läst och tycker nog att chipning framställs lite väl bra här. Sen att ändras utväxlingen i baxaxeln känns onödigt jag tycker det är lågt som det är. Dock så skulle det vara intressant att få svänghjulet lättat eller utbytt. Intressant läsning dock. Vart hittade du texten? ========== Min bil:Länk |
| Länk | |
matte22k |
intressant med svänghjulet.... hur mycket pallar 325ans koppling någon som vet?? |
|
Det jag tyckte var intressant var det om kammarna och om svänghjulet. Mest om kammarna dock. Hur fan menar han egentligen?! Är det bara att vrida insugskammen 5 grader för att få bättre toppeffekt? Medsols eller motsols? Har inte haft toppen öppen på denna bilen än, så jag vet knappt hur det ser ut! Ang. svänghjulet då. Går det inte att svarva ner det som på gammalt vanligt vis då? Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Läste det här på Länk "The camshafts have adjustable sprockets, however I am not aware that anyone has improved their engine by changing these. Camshafts have 15mm hollows to reduce inertia and are of short duration but high lift. Valves are sodium cooled and are double sprung." Kollade runt i US. Alu svänghjul väger 8 lbs. Ett 318is svänghjul väger 27 lbs och 325:ans 16 lbs. Men om svänghjulet heter "dual-mass", borde det inte vara justerbara vikter eller nåt. Att bara göra det dubbelt så tungt verkar snurrigt på en liten högvarvig motor!? |
|
Aldric |
Nu vart du allt sugen Haglund .. vems bil ska vi skruva av toppen på först? ;) |
|
Jag vet hur det ser ut och du har alltså ett antal insex skruvar som du släpper på för att kunna flytta kammarna. Skulle dock tro att man får vara otroligt försiktig om man ska flytta fram kammen fem grader, men det borde ju gå att märka upp och mäta omkretsen på kammen och flytta den ett antal millimeter, kan inte vara svårt om man räknar lite. Man kommer i alla fall åt väldigt lätt när man har av ventilkåpan. Om ni ska lyfta på den bör ni vara försiktiga dock, köp en ny packning, den kostar inte många kronor och dra bultarna väldigt försiktigt när ni ska montera kåpan igen. Man drar väldigt lätt sönder gängorna i toppen om man drar för hårt, som tur är kan man borra upp dessa och få dem gängade för större bultar. Jag har ett lättat svänghjul som ligger och man kan få bort ett antal kilon på det, och man kan inte plocka bort några vikter som någon trodde heller. Det måste svarvas av material från det. Om man gör det så MÅSTE man också balancera svänghjulet efter, då ser man också till att passa på att skicka med tryckplattan så man får både svänghjul och tryckplatta i balans. Helst ska man också balancera detta ihop med veven, så har jag gjort till min turbo motor. Om man vill passa på att plocka i en kraftigare tryckplatta så finns det också material i svänghjulet nog för att passa in en volvo-turbo tryckplatta eller en 325 tryckplatta, en duktig motor trimmare fixar detta plättlätt åt er. Det behövs bara nya hål och nya styrpinnar samt lite svarvning så passar det finfint!! matte: 325 kopplingen brukar ge upp ganska tidigt när de bygger turbo på 325orna, kolla med någon turbo-nisse-kompis om denne har en sachssport tryckplatta som han hade på sin "740turbo för ett par år sedan" eller liknande... (kanske i sportbladet eller nåt annat bra till salu ställe) så går den som sagt att fixa till bra passform på svänghjulet! /Johan |
|
matte22k |
johankihl: jag har för mig att 325 kopplingen är ganska stark!??? men det kanske är lika mycket jobb att svarva orginal svänghjulet som att stoppa dit 325ans grejer.. förresten byggde du om ditt svänghjul, funkar den? :) grejen är den att jag inte ska ha så mycket pulver räknar med ha runt 250 hk behöver ingen värsting koppling borde räcka med en orginal 740 T koppling med tanke på att den klarar cirka 250hk och min bil är ju lättare också... hur går det med ditt bygge, har du byggt något grenrör än?? |
| Det har gått segt med mina grejer, har saknat pengar länge nu. Men jag har tagit allt lite i sänder. Ska nog åka med HX40 nu tror jag, varför spara på krutet när det finns så många motorer att tillgå? Saknar dock inte pengar nu eftersom jag har börjat på Vodafone och jobbar hela sommaren nu för att jag ska kunna göra klart allt! Räknar med att starta motorn om en månad eller nåt liknande. Grenröret är inte klart ännu men det ska jag troligtvis göra nästa vecka. Börjar ju bli bra sugen nu när man är ute på träffarna och ser alla andra fräna byggen... Ska köpa BMW 02 när som helst också;) m42 med eftermarknadssprut???...hmmm, blir nog roligt!! | |
matte22k |
johankihl: anledningen till att jag sparar på krutet är att jag vill ha en motor jag kan lita på till 100% och om man ska 400hk så blir det så dyrt.. och efter som att jag inte ska ha bilen till att köra på stippen med så behöver jag inte så mycket hk.. dessutom tror jag inte att bilen går specielt snabbare på bana för att man har 400hk kanska på rakorna men inte annars.. :) själv väntar jag på mitt grenrör (har typ väntat 3 månader!!!) skulle ha varit klart idag!! man blir så J...a trött på vissa!! häftigt med en 02a!! har också funderat på en sån med m42 motor i.. men det får bli sen när jag har tröttnat på nu varande bil.. körde polarens e21a fan vilken rolig bil!! dom som tycker att e30n är kul borde prova en sån man får lust att byta bil!! |
|
Hej !! Hur tar man bort fronten på bilen.. måste kofångarn bort också eller..? Tack för sabbt svar är ute och skruvar nu. /Johan Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.