|
Sida 5 av 173
|
|
|---|---|
ant |
jag fick svar från Mario på Länk idag. han sa att han inte kunde skicka chipet för 50 + 10 euro utan han skulle skicka det för 50 + 15 euro. alltså runt 580-590 kronor med dagens valuta krus räknad. det är ju helt klart överkomligt enligt mig. så mitt chip är på väg.. ============================= Länk |
|
175 stämmer. Jag skrev 075 tidigare tror jag men 175 ska det vara. Hoppas att du blir lika förvånad som jag blev över hur det ändrade karaktären på motorn. Kul att ha ett bredare register för 600:- Min är sänkt 60 fram nu också, men den ska ner mer på nåt sätt. Skaffa Jamex 80/60 sänkning direkt istället så slipper ni fundera över hur snygg den hade blivit om den hade varit sådär extra gosigt låg! Lycka till! //Johan dreiachtzehnis Länk |
|
ant |
går det att åka med bilen sänkt 80/60 då? jag menar det lär ju bli lågt.. men blir det för lågt? ============================= Länk |
|
johankihl: jo då är det ju bara att beställa och ange *175 eller *75 som boxnummer om det nu behövs överhuvudtaget. Jag är skeptisk till om min skulle klara 60/40, bak är nog inga problem men fram... jag har 17" lm-fälgar med 215/45 R17 hjul, jag kunde valt 215/40 R17 när jag beställde fälgarna men ville "fylla" ut hjulhusen lite mer med lite större däck (håller ju sig fortfarande +-5% från orginaldäcken som de måste göra). Så det känns som om däcken skulle ta emot då man gör kraftiga eller mindre kraftiga svängar :(. Men johankihl vad har du för dimension på däck/fälg? tar det emot nåt på din? Jag skulle inte ens våga tänka 80/60 :) Tror faktiskt inte det skulle gå, 60/40 är kanske gränsfall. Förresten nån som har nån ritning på hur man lämpligen bygger en sån där värmeavskiljare för öppet luftfilter? Var får man tag på aluminium eller annat material att använda för den? ----------------------------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk Köpes: väghållningskit till min bil (maila) |
|
|
Xious: Jag har 60/40 sänkt. 215/40 17 och 7,5" breda fälgar med et 23 (med spacers) och det går hur bra som helst. Ca 2 cm till skärmkanten i fram. I bak är den lagom låg så skärmarna täcker övre delen på däcken. Men i fram är det som sagt ca 2cm för mycket till däcken. Går det inte att göra fulla rattutslag i fram med 80 sänkt så får man väl antingen kapa ur skärmkanten och rostskydda eller valsa ut den. Jag anser att för att få det snyggt så ska man ner så hjulen ligger nästan mot skärmarna;) //Johan dreiachtzehnis Länk |
|
ant |
johankihl: kan du inte maila en bild på din bil som den ser ut nu? med vinterdäck och stänklapparna? vore kul att se hur pass låg den är. XiOUS: angående ritning så har jag en 3d-modell uppritad i mechanical desktop ligger nånstans på min hårddisk. den kan jag skcika om du vill. dock har du inte så stor nytta av den om du inte har autocad med mechanical desktop installerat. en aluminuim plåt kan du köpa på en järnia butik (dyrt) eller så köper du den på en metallskrot(billigt. det du gör är att du bygger en vägg mellan motor och filter och på så sätt hindrar den varma luften runt motorn att sugas in i filtret. sen kan man ju dra en grov slang från grillen så det verkligen kommer fram friskluft till filtret. ============================= Länk |
ant |
här har du två länkar som visar hur det funkar med avskärmning till luftfiltret. det är inga jättebra länkar men dom visar principen iaf. sen att det är konstiga bilar jag länkar till får du ta lite lätt på. jag gjorde bara en snabb sökning på google för att kunna visa hur det funkar. Länk Länk ============================= Länk |
|
johankihl: Jag var ute och tåg lite mått på hur mycket jag kunde tänkas ha från skärmkanten till däckets övre del och det låg på c:a 60mm eller kanske t.o.m. mindre, men då har jag ju som sagt lite större diameter på mina däck än vad du har. Glömde säga att mina fälgar är 7" breda, när de satte på fälgarna och hade den upphissad tog däcken i vid fullt rattutslag i nederkant på hjulhuset nära luftintaget från framspoilern. Men när bilen sänktes ned och jag provkörde var det inga problem (tog inte i nåt). Så jag funderar nu på om man skulle sänka att det då skulle ta i där eller i skärmkanten. Om du tyckte det var snyggt med 60/40 där bak kommer inte 80/60 som du tänkte att se dumt ut där bak då? Jag menar däcket kommer ju täckas ännu mer då. ant: tack för länkarna på hur det kan tänkas se ut med värmeavskiljare, har dock inte autocad. Har skrothandlare aluminiumplåtar i lager alltså? Mer än jag visste :) ----------------------------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk Köpes: väghållningskit till min bil (maila) |
|
|
Det känns dock lite för mig att tänka sig hur en sådan vägg skulle kunna fästas och se ut i motorrumet på en 318iS med ett öppet filter, se bilden nedan för ett sådan motorrum med ett K&N-filter: Länk ant: du skulle inte vilja kanske ladda ner bilden och rita it på ett ungefär hur det skulle kunna se ut? ----------------------------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk Köpes: väghållningskit till min bil (maila) |
|
ant |
metallskrotar har det mesta. mycket mer än vad man tror. jag har en stenametall skrot i närheten där jag bor. där finns det mesta. kilopriset på aluminium ligger på typ 20 kronor har jag för mig. köp en plåt och bocka till så det skärmar av för filtret. behöver inte vara svårt alls. ============================= Länk |
|
johankihl: du sa att du tänkt sänka till 80/60, det är inte så att du vill bli av med det väghållningskit (60/40) du har nu eller? ----------------------------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk Köpes: väghållningskit till min bil (maila) |
|
|
ant: tack så mycket för tipset iaf, blir inte av med nåt sånt förns till våren men då vet jag vart jag ska leta efter aluminiumplåtar och ungefär hur jag ska bygga värmeavskiljaren, nåt bra tips på vart man kan dra in en fet slang från fronten så att det öppna filtret garanterat får kall frisk luft? ----------------------------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk Köpes: väghållningskit till min bil (maila) |
|
ant |
plocka bort ett helljus. då kan du verkligen feta in med friskluft. har set några bilar med dette gjort. dock så tycker jag att det är overkill. här kan du se vad jag menar. Länk dessutom ser det inte så snyggt ut tycker jag. orginal luftbuk har ju ett plaströr som sitter bakom grillen. använd det hålet. ============================= Länk |
|
hehe :) nja det är overkill tycker jag me' det är väl så de brukar göra vid typ "en dag på strippen" man ser t.ex. Volvo 800's med bortplockad hel/halvljus-insats på endera sidan. Dessutom är det överhuvudtaget lagligt? :) Snyggt är det inte för fem öre iaf =) Jag kom på att orginalfiltret har ett rör som det tar in luft ifrån ja... det är väl 50mm diameter på det kanske med det borde väl räcka? ----------------------------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk Köpes: väghållningskit till min bil (maila) |
|
|
Tänkte också fråga vart man ska köpa sportfilter (öppet filter) och av vilket märke. De jag känner till är främst K&N och Green Cotten Air filter, K&N ska väl vara det bästa man kan köpa, de säljer ju det bland annat på Länk "K&N Performance Kit - M42 - 318is 980:- Ger upp till 8HK. Ger också ett brutalt ljud. Sänker även din bränsleförbrukning." Länk Men då ska man ju lägga pengar på ett rengöringskit till det också väl? "K&N Rengöringsset 162:- Rengöringsset för att rengöra K&N Filter. Innehåller rengöringsmedel samt specialolja för att använda på filtret efter rengöring." Länk ant: varför köpte du ett "Green Cotton"? Är inte K&N bättre? ----------------------------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk Köpes: väghållningskit till min bil (maila) |
|
ant |
tror inte att man kan säga att något filter är bättre än det andra. det är nog i princip samma saker. olika utseende bara. att du får 8hk ska du inte räkna med. dock så ändras ljudet en hel del. det var därför jag valde att köpa ett öppetkonfilter. att jag valde green cotton beror på att det ser ltie annorlunda ut med sin gröna färg plus att det inte är lika vanligt som k&n filter. jag ville helt enkelt ha något som var lite annorlunda. att köpa rengöringskit är en bra ide då man bör rengöra filtret då och då för att behålla bästa reningsförmåga. ============================= Länk |
|
XiOUS: Min väghållningssats ska sitta där den sitter. Jag vill bara ha ner den mer i fram. Det jag menade var att om jag skulle köpa en ny sats så skulle jag köpa en 80/60. Jag tror att jag kapar ett varv på mina fram fjädrar eller beställer bonrath fjädertallrikar som sänker 10mm. Får se hur det ligger till på pengafronten i vår. I vinter får den dock förbli hög. Köp inte en sån där sats, du kan tillverka allt utom filtret själv. Köp möjligtvis en adapter för att få filtret att passa på luftmängdmätaren. De kostar 150:- och ett filter kostar ca 500. Skulle tro att det kvittar vad du köper för filter, det är samma skit allt. Bomullsfilter typ Pipercross är bökigare än ex K&N. Ring killen som har www.aspkarlskoga.com. Stefan Winge, han säljer allt som jag berättat om och han är dessutom supertrevlig. //Johan dreiachtzehnis Länk |
|
|
johankihl: "I vinter får den dock förbli hög." Hehe, sänkt 60/40 och du kallar den hög :) Hmm, 500:- för filter + 150:- = 750:-, Lägger du då till 200:- så får du ett öppet K&N konfilter vilket känns som det är värt det. Hålla på och pilla och bygga ett eget känns lite off. Som jag förstår dig så menar du att man ska köpa nåt rektangulärt filter (ej konformat) eller nåt slags filter som man själv kan forma till en kon? Sen vad menar du med bomullsfilter är bökigare än K&N (har begränsad kunskap, men är inte alla filter gjorda av typ bomull (cotton = bomull)? Någon som märkt nån effektförlust av öppet konfilter då? För att vad jag läste på Länk så kan det där ha att göra mycket med hur motorn är inställd/programmerad om det ger bättre resultat eller t.o.m. sämre. Hur ligger detta till på M42 motorn? ----------------------------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk Köpes: väghållningskit till min bil (maila) |
|
|
XiOUS: Det jag menar är självklart att du ska köpa ett koniskt öppet filter. Ett K&N filter kostar ca 500kr om du köper det löst. När blev 500 + 150 =750? Sist jag räknade ihop det blev det 650:- Köp ett K&N filter eller liknande av en butik, köp samtidigt adaptern, bygg din avskärmningsplåt hemma med en vanligt plåtsax. Vips så har du ett öppet luftfilter med monteringssats för max 700:- Det är det du betalar 980:- +frakt för när du köper ett K&N performance induction mega master flash super kit. //Johan dreiachtzehnis Länk |
|
|
johankihl: aha, nu förstår jag :) (dumma jag) Räkna kan jag inte heller, naturligtvis blir 500+150=650:- :). Men dum som jag är förstår jag inte riktigt skillnaden mellan att köpa filtret för sig och instatsen för sig. Jag antar att det är detta du menar med filtret: Länk och insatsen är den gröna plastbiten och fästanordningen enligt denna bild: Länk För övrigt så måste man väl ändå nästan köpa nån sorts rengöringsvätska som man kan rengöra filtret med, finns det nåt alternativ till: Länk ----------------------------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk Köpes: väghållningskit till min bil (maila) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.