AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
730.617

E30 318iS erfarenheter!

Sida 48 av 173
Jon_318is:
Jag kör också Brembo skivor, inte från mekonomen men de är de samma iaf.

De är nog likväriga med orginal.
Mina har slagit sig lite, men det kan ju bero på många anledningar.
Jo
75
Jon_318iS
318iS -90
Mr C: Jo det var just med tanke på att is:en är sänkt 18mm som jag skulle vilja ha fjädrar som sänker ca 20mm, så att is:sen är sänkt som den ska vara.

ILiveToRide: Har dock ett svischande ljud från mina bromsar bak. Jag blev fri det fram och åter när jag bytte skivor och klotsar men nu är det tillbaks igen, nån ide vad det kan vara?
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
matte22k: Var det du som hade den vita 318is? Kom på efteråt att du sa att du skulle dit. Känner att jag borde sänka min 318is, eller iaf plocka på hårdare dämpare då min lutade kraftigt när man tog kurvorna i hög fart. Sedan skulle ju inte R-däck sitta fel :) Vad får man betala för lite skurna R-däck?

--------
Min 318iS finns på Länk
matte22k
XiOUS: jo det var jag.. du borde nog sänka bilen till att börja med, vet inte vad det är för skick på dina dämpare men jag kör med några (sport) dämpare från monroe inte specielt hårda men dom funkar hyfsat bra. lite hårdare bussningar är också att rekomendera för att det gör stor skillnad. R-däck kostar ungefär 1200kr, jag köpte toyo R888 funkar skit bra. du kan läsa om däckens egenskaper på: rejsa.nu
och sen får du inte glömma att chippa bilen gör stor skillnad på bana då du kan varva lite mer :) jag har lagt varv stoppet på 7200varv, inte för att det man ska varva så mycket men ibland måste man :)
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
matte22k:

Så du åker R-däck! Har du gjort något åt oljeförsörjningen? Eller hur funkar det?

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
matte22k
jo köpte R-däck vilken jävla skillnad!! nu åker man jämnt med M3 e30 i kurvorna :)
tråget är orginal och vad jag vet så var det inga problem med oljetrycket. försökte kolla några gånger på oljelampan med det är väldigt svårt i dom hastigheterna
tror att tråget är ganska bra utformat. man skulle kunna bygga någonting som bryter tändningen om man förlorar oljetrycket.
någon som vet hur man gör??
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Nej, de bussningarna är inte rätt om man vill ha M3 bussningar. Man får väl ev säga till att man vill ha bussningarna till en M3 årsm -90 eller nåt sånt. För det verkar ju som om de inte var excentriska innan det. Jag ska åka och byta mina nästa vecka!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
matte22k:

Det låter ju riktigt bra detdär. Vet du om det sitter någon skvalpplåt eller liknande i tråget original?

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
matte22k: Mina dämpare är nog inte dåliga, bara att de inte är gjorda för bankörning, utan har mer komfort i åtanke :)
Länk hittade inget vettigt där dock, vad fick du ge för ditt väghållningskit?

Ända som jag har hittat är det som Länk har, vilket är (BM105GT) Weitec Ultra GT 60/40 (51mm) för 4875:- finns det något billigare/bättre?

Smaskigt att lägga upp 4800:- på R-däck :) finns det inga billigare R-däck? Hittade lite priser på Länk med det är som du säger (runt 1200:-)

Låter farligt när man närmar sig 7000 rpm =) Är det Marios trimchip (från www.318is.de ) som du kör på?

Var sitter bussningarna ni snackar om, hur kan de göra så stor skillnad?

--------
Min 318iS finns på Länk
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Såg precis Jamex väghållningskit ( Länk ) till 318is:
BMW 316-318/ is/ M3 4cyl E30 med Sportpaket Ej Tour. Kilformad
10.82-1.91 60/40mm 140225 4615 kr

Vilket är bäst av Weitec eller Jamex (för bankörning)? Eller finns det något bättre?

--------
Min 318iS finns på Länk
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Vad är orginal hjulomkrets/höjd på 318iS egentligen?

Såg att ant hade 195/60R14, vad jag kommer ihåg hade jag 195/65R14 på mina gamla 14-tummare, nu har jag ju 215/45R17 så jag undrar om jag verkligen kan göra en 60/40 sänkning, så att inte framdäcken tar i plåten då jag svänger.

--------
Min 318iS finns på Länk
Co
125
Coolman
318is -90
XiOUS - Weitec är bäst. Jamex är bara ett skämt. Håller ej så länge.
ant
Xious: De gamla däck som satt på mina original fälgar när jag köpte min bil är numera kastade. Jag har 185/70-14 som vinterdäck. Tror det ska vara original dimension.

De väghållningskit du undrade om, har jag ligger hemma, (Weitec BM105GT), ej monterat ännu. Jag tror inte det blir några problem med frigången för hjulen. Tänk på att 318is 16V har m-chassi från fabrik. Du får alltså räkna bort cirka 20 mm från den tänkta sänkningen.

M3 bussningen som det talas om här är en så kallad excentrisk bussning. Den ändrar alltså geometrin i framvagnen tilll en mer gynnsam vinkel. Bilen kommer att bli rappare vid ingång till kruvor om jag har förstått allt rätt.

==========
Länk
sc
637
schumi
e30 318is -90
jag tänkte bara att jag skulle skriva att jag har lyckats pressa upp min is i 230km/h och det var inte specialt svårt. den varvade då 6500 :)
coolt va?

jag tror faktiskt att man kan få upp den bra mycket mer ifall man chippar den så att man kan varva mer. jag skulle faktiskt kunna tro att man kan nå 250 på mätaren i tex läggestabacken mellan eskilstuna och södertälje på e20. typ vid gripsholm. en riktigt lång nedförsbacke. vore rätt ballt att dra upp den i 250 där och varva typ 7500 eller nått sånt. om nu inte motorn skulle skära förstås. det vore lite trist.

jag tycker att det är lite tråkigt att bilar skall toppfartsbegränsas pga varvtalsregulatorn. det var likadant med min brors e36 325. den pressade jag så att varvtalsregulatorn slog i på femman. typ 243 på mätarn eller nått sånt. den hade även 17 tummare så däcken var rätt stora.
sc
637
schumi
e30 318is -90
XiOUS..

det blev precis likadant för mig när jag skulle tömma min bil på kylarvätska. jag fick ut lite över 2 liter. jag tog bort alla slangar och pilla bort termostathus och termostat och alla möjliga grejer. fattar inte riktigt var all vätska gömmer sig.
jag passade även på att spola rent systemet med varmvatten.

sen när jag skulle fylla på gick det dock att få i rätt mycket, men inte på en gång. man fick göra en massa gånger. tror att kylsystemet på is'en är en riktig labyrint.

jag har aldrig fått min motor att ligga perfekt i temperatur under några längre perioder. den har klarat någon vecka i sträck ibland med tempnålen pekandes stabilt rakt upp, men tillslut så börjar den hoppa. verkar mycket svårluftad helt enkelt.
Visa användare
216
what
E30 318is -90
japp jag har fått hålla på länge att lufta den men till sist så går det..

Är det några av er som har problem med katten? min skramlar som fan och sen är det otät nånstans. vet inte om det går att svetsa kompis tappade sin katt köpte en beg verkar vara ett vanligt problem eller?

/what

Länk
Länk
matte22k
haglund: nej det sitter ingen skvalpplåt i tråget men tråget är ganska djupt så oljan ligger nog kvar i tråget..
matte22k
XiUOS:jag har weitec fjädrar och några olje/gas dämpare från monroe. men jag anser inte att weitec är några speciellt bra ban fjädrar men en ganska bra kompromiss om man ska åka på gatan också. jag har bara köpt fjädrar, dämparna satt redan på bilen när ja köpte den. jag skulle rekomendera att köpa bara fjädrar till att börja med för jag tror att att dom kommer att funka hyffsat. Angående jamex fjädrarna så har jag inte provat den på någon e30 men jag har kört andra bilar med dom fjädrarna, dock inte på bana.. men fjädrarna känns väldigt mjuka. skulle nog rekomendera weitec...
angående R-däck så kostar det att ligga på topp :) det måsta gå att få tag på begade däck från någon som t.e.x kör långlopp.

chippet jag har kommer från turbo center och funkar utan problem till 7200 men det finns inte så mycket mer kraft att hämta efter 6800, antagligen behöver man vassare kammar..

angånde bussningarna så går dom att köpa på bildelsimporten
dom kallas powerflex, dom är lite hårdare och ganska lätta att montera. nackdelen tycker jag är att vägljudet blir högre och bilen blir stötigare.. men är att rekomendera att om man kör på bana.
Dom bussningarna man bör byta först är sillentblocken och dom bakre framvagns bussningen.,
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
matte22k: Bara köpa fjädrar? Men då sliter jag ju ut mina stötdämpare på nolltid, om jag köpar sänkfjädrar på 60/40 alltså. Någon idé vart man kan hitta begade R-däck (från någon som kört långlopp)? :)

När kan man som BMW ägare köra på bana igen i år? BMW CS har väl ingen mer banträff, är väl i så fall BMW SC med då måste man väl ha banlicens?

--------
Min 318iS finns på Länk
matte22k
XiUOs: jag tror inte att dämparna slits speciellt mycke snabbare. men bilen kan för mjuk det är sånt man märker, men har man råd att köpa hela packetett så ska man själv klart göra det, problemet med orginal dämparna är att dom är förlånga, kom jag på nu :) men man svarva dom...

är det ingen träff i mitten av nästa månad??
sport klubben brukar bjuda med bmw cs... då behöver man ingen licens..
vissa banträffar som jag har varit på så brukar dom ha någon tävling med bmw bilar, man kan höra med dom om dom har några gammla däck..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.