|
Sida 43 av 173
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Är en nybliven 318is -88 ägare, och har några frågor till experterna :) 1. Min kära bil tickar från motorn, svårt att avgöra om det kommer från ventilerna men skulle tippa på det!?. Det är inte överdrivet mycket, men nog för att man ska störa sig på det. Provade byta oljan, men problemet kvarstår...dock kanske något bättre. Ska jag välja en mer trögflytande olja och i så fall vilken? Är det något annat som spökar, eller är det ett hopplös fall? Det tickar inte hela tiden utan det kommer och går...tickar några tick, sedan kan det vara tyst ett tag, sen kommer det igen. 2. Med risk för att låta väldigt korkad :) Hur får man bort tändkablarna? Sitter ju som berg! Finns det nån "tryck-o-dra" teknik eller är det våld som gäller? 3. Ekonomiplåt? Nedre delen av vänster framskärm är helslut och undrar därför om någon vet nån bra billig plåt man kan svetsa dit. tänkte i så fall skarva under listen, kan det funka? Tror det va allt för tillfället. Är för övrigt mycket nöjd med IS:n och skulle tro att det får bli en -90 om ett tag. Tack på förhand! //Fredric |
|
|
Kom på en till fråga. 4. Lampan för "dåliga bromsbelägg" lyser lite då och då. Bytte beläggen som satt på men den fortsätter att jävlas. Är det klappkontakt det beror på eller betyder lampan något annat oxå? Sitter det kännselkroppar i trommorna i bak så det kan vara där det är slitet? |
|
|
Välkommen hit! Först måste jag bara uppmärksamma dig på att du har en M40-motor och inte M42-motor som sitter i -90 och framåt. Så du vet. Inget fel på M40, men rätt skall vara rätt. :) 1. Vad har du för olja i nu? Testa att köra i en lite "finare" olja, typ en Castrol GTX 5w40 eller något och hör om det låter bättre. Annars kan det vara kammen som är sliten, vilket tydligen skall vara ganska vanligt på M40 som har gått >15.000 mil. Kan också hjälpa med ventiljustering då M40 har mekaniska lyftare. 2. Det är nog ingen tryck-o-dra-teknik, utan snarare dra-dra-o-dra-teknik skulle jag tippa på. :) 3. Inte hemma på det området. Bättre att någon annan svarar. Någon? 4. Någon av de fyra sensorerna är med största sannolikhet paj. 174 kronor på BMW har jag för mig de kostar stycket. Kan vara glappkontakt också. Försök lokalisera vilken sensor det är och byt den. Vanligt fel (jag har haft det på 2 E30:or). Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Ang. Kylarvätska byte (en sida bakåt, andra posten nerifrån): ant skrev: "Det borde finnas en plugg i blocket också. Jag vet inte säkert vart den sitter men det kanske någon annan vet?" Blocket = motorblocket? -------- Min 318iS finns på Länk |
|
ant |
Luur: 1. Jag håller med Haglund. Lyft på ventilkåpan och ta dig en koll på kammen. Det är som sagt mycket vanligt att kammen slits på dessa motorer. 2. Se för all del till att du drar i tändhatten och inte i kabeln. 3. Jag tror du får lov att köpa en hel skärm. Eventuellt kan man ju skära ur den delen från en frisk skärm för att sedan loppa fast den på den befintliga skärmen. Bäst tror jag ändå blir om du skaffar en hel skärm. Då slipper du nyansskillnader i lacken också. 4. Detta överlåter jag helt till Haglund då jag själv inte har någon som helst erfarenhet av detta fel. Xious: Blocket = Motorblocket. Sorry för lite missvisande inlägg. ========== Länk "bra att ha länk" Länk |
|
Jorå, M40/M42 är jag medveten om, just därför jag tillade att det kanske blir en -90 om ett tag :) Tacksam för svaren! Ska prova mig fram lite få se om den blir tystare. 4 sensorer? Hittar bara en...vänster fram. Sitter det i trummorna också alltså? |
|
|
Sensorerna sitter på vänster fram och höger bak om man har skivor runt om. Finns inga givare i trummorna. |
|
|
ILiveToRide: Det va som fan. :) Kanske därför som mina två har varit paj på höger bak båda gångerna och aldrig på vänster bak eller höger fram. :) Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
hehe skulle kunna vara så:) |
|
|
Tur att jag har kollat höger bak först båda gångerna (fråga mig inte varför. slumpen?) för att första gången märka att en sladd var helt av och att den andra gången glappade (är så fortfarande). Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Ska det inte vara nån belysning i handsfacket i en 318is?... 66a |
|
ant |
66a: Jo, det ska sitta en lampa i "taket" i hanskfacket. Om du tar ner taksektionen så ser du vart den ska sitta om den saknas annars är det bara att byta lampan. ========== Länk "bra att ha länk" Länk |
|
Tackar för det.Ska kolla upp det. De skulle vara kul med en 318is träff någon gång... MVH 66a |
|
ant |
Ja det har varit prat om något sånt för kommande sommar. Det skulle med fördel kunna samordnas med en större träff. ========== Länk "bra att ha länk" Länk |
|
Ja de skulle vara roligt... 66a |
|
AIex |
Luur: Köp plåt av nån plåtverkstad eller du läre få en bit sen böjjer du till den(knackar till den) sen är det bara att svetsa dit den. Har nyss gjort likadant vart hus bra som helst! Mvh/Alex |
matte22k |
kan vi inte ha en träff den 25e på mantorp? eller är det någon som ska dit och köra?? |
|
Ang laga framskärm. En kompis köpte en helt ny framskärm till en e30 "olackad" genom en skrot och den gick på 400:- så då e frågan ere verkligen värt att hålla på o jävlas med svetsning spackling o skit?? |
|
|
Xious, har du hittat pluggen? Vill ocksa byta min kylarvatska. Var sitter den? Mr C |
|
| Någon som vet varför dom flesta Bmw är lite högre fram mellan hjulhusen?...Min är lite högre fram.Den är inte sänkt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.