|
Sida 38 av 173
|
|
|---|---|
ant |
318is 16V ska kunna gå 202km/h enligt bmw själva. jag har haft drygt 200 på min mätare, möjligt att jag hade kunna pressa lite mer men inte mycket. dett atestades på en rak sträcka utan varken nedför eller upförslut. mitt varvstopp slog i vid 6500rpm med orginal chip. detta är jag helt 100 på. ========== Länk "bra att ha länk" Länk |
|
Jag hade uppe min i 210 enligt mätaren i förrgår. Den accade fortfarande då men inte särskilt mycket. Tilläggas bör dock att jag åker på 215/40-16-däck så mätaren visar en del fel. Har haft uppe den i 225 enligt mätare innan, men jag tror nog att det går att pressa den en aning till på slät mark. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Jag åkte på slät motorväg när bilen var helt orginal med orginal 14" fälgar och däck. Pressade den till 6500rpm där varvstoppet gick i, då stod mätaren på 230. Kolla på Marios hemsida, där finns en bild där han har 7000rpm och 240 på mätaren. Hoppas att varvstoppet är helt borttaget på chippet, då kan jag reglera det själv sen med sprutet. Tror iof att det finns något stopp, varvräknaren är nog lite missvisande över 6500varv misstänker jag! /Johan Länk Länk |
|
|
6500varv orginal utväxling och orginal hjulomkrets betyder 218km/h verklig fart. |
|
|
med chipset (mario)är det varvstop på 7000 varv /what Länk |
|
|
har äntligen fått i en ny motor i min 318is så nu går den kanon. nån som är intresserad av delar från den defekta motorn? |
|
ant |
vad är defekt på den gamla motorn? ========== Länk "bra att ha länk" Länk |
| en spricka i toppen | |
|
Carlson - Men Motorblocket är hel? |
|
| japp! | |
|
Jag har köpt carlssons ventiler... bara så ni vet;) de är bokade;) /Johan Länk Länk |
|
|
Carlsson: Vad ska du ha för den delen av insuget som är närmst toppen? (Den där spridarna ska sitta/sitter.) Svara här eller maila! "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
AL.. jag tycker inte ens att chippet är värt 500kr för jag tycker inte att bilen känns så stark över typ 6300 varv. det känns som att det går snabbare om man växlar vid typ 6300 än att man drar till 7000 när man kör 0-100 tex. vi fick inte bättre 0-100 tider för att vi drog till 7000. angående att skärma av openairfiltret tycker inte jag att det verkar som att det behövs på 318is. det är ju väldigt luftigt där filtret sitter och det sitter rätt långt bort från motorn. vi pinade bilen uta bara helvete och sen öppnade vi huven fort och kände hur varmt det var. det var ingen värme alls nästan vid filtret. på min gamla bmw, en e21 323, var det varmt som satan runt open-airfiltret så på den tror jag att det hade gett mycket att skärma av. men jag tror inte att det spelar någon roll på is'en. våran bmw bryter vid 7000. han som har bilen är dock lite galen så han har testat en del tokiga saker. tex som att se i hur hög fart han kan växla ner från tvåan till ettan. han gjorde det från väldigt hög fart när jag var med. varvtalsmätaren gick in på 7500+ då skrek det i motorn kan jag lova. trodde fan att den skulle skära. jag måste även passa på och säga att jag är mycket nöjd med bensinförbrukningen på min is. jag ligger och glider i 160 till jobbet varje dag och den drar ändå under litern i snitt :) så fort jag har balanserat fälgarna ska jag höja och liggar runt toppfart hela vägen. ska bli spännade att se vad den drar då. |
|
| AL: ge mig ett bud | |
|
schumi: det där med din galna polare som testar att växla ner från tvåan till ettan i "hög fart" känns lite ostabilt :) jag vågar inte göra nåt sånt i min men är det inte stor risk för att både motor och växellåda rasar? Jag menar känns som man får plåga i ettan på nåt sätt och sen det höga varvet du nämde. ant: jag har skickat mail till dig ang. green cotton filtret, vet dock inte om du fått det eller ej, var typ nån vecka sen nu tror jag. -------- Min 318iS finns på Länk |
|
|
Shumi: Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag där skriver att de extra 500rpm är värt massor i tex utgångar av kurvor där man normalt hade fått byta växel mitt i böjjen för att inte tappa fart. Det är en extramarginal att ta till i vissa fall om det behövs. Men använder man sin is som rödljusdragster och inte vågar ta ut den till en bana och svänga på riktigt så kanske man inte tycker det är värt pengarna... Angående dethär med kallluft tycker jag du ska börja med att läsa 5 poäng Termodynamik på universitetet innan du uttalar dig... *då var det fritt fram för er att sabla ner den kaxige saten som dök upp här under signaturen AL* MVH Andreas "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
AL: varför skulle vi klaga på dig? Du verkar ha bland de vettigaste åsikterna på det här forumet. |
|
|
ILTR: Jag bugar! ;) Är inte så farlig egentligen... Blir bara lite putt ibland...hehe "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Jag tycker att det är värt 500 för att varvstoppet är uppflyttat jag med... perfekt för min turbo motor. Skulle ha irriterat mig otroligt om jag hade varvstopp vid 6500 varv, min maxeffekt kommer garanterat inte ligga under 6000rpm... och sen vill man ju kunna dra liite till så man snabbt får laddtryck på nästa växel... värt 5000:-... lätt /Johan Länk Länk |
|
|
AL.. man är väl inte så mesig att man måste befinna sig på en bana för att gasa fullt. det går väl lika bra att göra precis var som helst.. ;) angående det här med termodynamik så är jag såklart inte säker på hur luften cirkulerar under huven, men jag tror inte att varmluften från motorn cirkulerar mot fartvinden. det är relativt mycket hål i fronten där openairfiltret sitter så det kommer in mycket fartvind där. det är även relativt stor springa uppe vid vindrutan längs med hela motorhuven, där varmluften från motorn kan pressas ut. jag tror faktiskt att på is'en så är det rätt svalt runt filtret. vi har faktiskt sedan även använt ett extra gummi/plast rör för att få luftfiltret upp i det vänstra hörnet. så långt bort ifrån motorn som möjligt. jag är till 99% säker på att det sitter svalt där. det är klart att det inte skulle skada med att skärma av det från motorn med något lämpligt material, men jag tror inte att man kommer att få någon prestandaökning av det. kan du inte berätta dina termodynamikteorier istället för att bara dra ur dig en sån där besservisserkommentar ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.