|
Sida 37 av 173
|
|
|---|---|
|
Hej.!! Jag ska motor tvätta bilen nu. Vad ska man tänka på att skydda inför en motortvätt....?? T.ex säkringsbox.? Tack på förhand.! Till försälning 35000:- Länk |
|
|
what: Har du bara en uppsättning bra verktyg och två fjäderspännare så är det inga problem. Bak är det hur enkelt som helst på E30. Bara att trycka ihop fjädern och ta ut, trycka ihop den nya och sätta på plats. Fram är det lite meckigare då det är ganska ont om plats, men det krävs ingen direkt kunskap utan bara lite jävelskap och tålamod. Du ser hur du ska göra när du kikar på hur det ser ut. Skall du även byta dämparna får du lossa på några extra bultar, men mer än så är det inte. Det löser du! Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
| Vad ska man ha för motorolja i en 318is -90? | |
|
Carlson: Är lite speciellt detdär. Jag rekommenderar Castrol GTX Minotech eller något sådant. 5w40 åker jag på. Funkar bra med denna oljan i M42:an. Den är lite kräsen M42:an har jag märkt... Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
ant |
kräsen var ordet.. jag har kört med pennzoil perfomax 5w40 ett tag nu. den har varit bra har jag tyckt men nu när det har blivit lite varmare ute har jag börjat kliva på gasen lite mer. det verkar som att oljan inte pallar värmen, det börjar ticka lite efter ett hårdare pass. därför ska jag nu gå över till en olja med högre visco område. minst 50 kanske 60 i övre vicocitet. lutar åt castrol rs eller mobil 1 5w50. nån som har mer erfarnehet angående olja som pallar lite mer varv och temperatur? som det är nu vågar jag inte stå på fullt ut. ========== Länk "bra att ha länk" Länk |
|
Jag kör Mobil 1 0W40 Trisynthetic (Helsyntetisk) det är främst den olja Mobil 1 rekommenderar till 318iS E30. Det funkar jättebra för mig, har inte lyssnat efter tickningar eller nåt sånt dock, men tycker motorn låter som den ska. Hur ska man lyssna efter sånt? -------- Min 318iS finns på Länk |
|
|
Jo de här "Apple Racing" sportsystemen ni diskuterar, finns det någon hemsida där man kan kolla priser/återförsäljare osv. Vad har ni betalat för era ni som har sådana? Eller andra sportsystem som funkar bra, Simons verkar ju vara lite dåliga enligt någon här. -------- Min 318iS finns på Länk |
|
|
XiOUS: Apple Racing: Länk Sedan kan jag informera om att min bil står still för tillfället. Förbannade stenar som finns i mitten av grusvägar. Oljetråget skulle funka som brevlåda framöver... Ingen som har ett oljetråg till M42 liggandes? Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Hoppla! Ja, oljetråget sitter lite utsatt på is. Mr C |
|
|
Har nyss bytat olja 5w40 Agip Extra HTS funkar skitbra! /what Länk |
|
|
Man får se det positivt. Nu åker Castrol RS-olja i spisen istället för GTX. :) Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Angående oljan: Åkte på BP Super sport visco 7000 5w50 förrut. Och åker nu på Q8 Formula super plus 5w40 kan inte säga att jag märker någon skillnad. XiOUS: Problemet med Apple Racing är att man får bygga systemet själv. Haglund: Tråkigt att höra:( |
|
|
Kan inte låta bli att ge en reflektion angående Marios trimchip. Att skillnaden inte blir så stor eller ingen i det intervall ni provar här är jag inte speciellt förvånad över. Ska man dra nytta av chipet "på riktigt" får man använda sig av de extra 500rpm som finns tillgängliga. Iaf på de lägre växlarna finns här att vinna tid. Fast nu till det jag vill ha sagt. Bara de 500 rpm är ju värda priset på chipet. Möjligheten att kunna ligga kvar lite längre på samma växel och slippa växla mitt i en kurva är ovärderlig!!! Normalt kostar ett trimchip runt 3000kr och ger lika lite/mkt. Det är inte värt pengarna anser jag, men för 500... Ni kan ju inte förvänta er att bilen ska bli en raket bara för ett chip och ett filter. Hur många av er har verkligen skärmat av filtret från värme och försett det med rikligt av kall luft? Det är DÄR ni kan vinna lite respons osv. Gången i motorn blir rappare med ett chip och ett korrekt filter. Att det sedan inte gör nga stooora underverk ska man kanske inte hoppas... Men som jag tidigare sa, att slippa växla MITT I vänstern efter hårnålen på Knutstorp är ju värt besväret... Är man ute efter en rödljusbil, välj ngt annat än en is... MVH Andreas "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Någon som har testat om varvspärren verkligen ligger på 7000? Jag har inte lyckats nå den ännu... dessutom tycker jag att bilen känns slö mellan 6-7k varv. Det bästa med chippet för min del är faktiskt att varvspärren höjts eftersom jag troligtvis ska köpa SMT6 sprut och då kan man inte modifiera varvspärren där. Men 7000rpm räcker nog en stund! Mario är god på flera sätt alltså;) /Johan Länk Länk |
|
|
Jag har inte hittat något varvstopp än och jag har varit uppe runt 7100 varv. Jo det är inget jätteklipp i bilen över 6000 varv. Kanske bara är inbillning dock eftersom effekten stegras i stort sett hela tiden upp till 6200. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
ant |
jag har inte heller funnit något varvstopp. motorn varvar hur mycket som helst verkar det som. jag har vid ett tillfälle missat en växel (2:an till 3:an) då kan jag gå i ed på att jag hade ett varv över 7200rpm. det lät så att säga högst dramatiskt. det ljudet som min motor ger ifrån sig vid varv högre än 6500rpm är inte något inbjudande ljud för mer varv utan mer som ett bedjande om nästa växel. dock så kan det vara mycket värt som AL säger att kunna dra i en kurva när det verkligen gäller. ========== Länk "bra att ha länk" Länk |
|
Jag åkte med What och han testade att varva ur. Då stoppades det på 7000 rpm! Kunde ej varva mer. Kanske han fick en original? :) |
|
| hur tar man bort varvstoppet? | |
ant |
Coolman: orginal varvstopp ligger på 6500rpm. Carlson: med ett chip. ========== Länk "bra att ha länk" Länk |
|
Att tänka på ang varvstopp. Har toppat min bil tills varvstoppet slog ifrån på femman. Hastighets mätaren visade ca:235 och varvmätaren stod på ca 7000 och min bil är helt original så mätarna är nog lite missvisande. Om ni vill testa att toppa så behövs ett uppförslut på 4-5km som sedan hastigt vänder till nedförslut. Pressa bilen uppför så man ligger på ca 185-195 när det vänder sen är det bara att hålla i utför. Detta har väl att göra med att det plötsligt blir mindre motstånd eller nåt. Slutsats mätarna ljuger en aning, is:en ska väl bara kunna göra 220 ärliga med original utväxling och varvstopp. Någon annan som gjort något liknande?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.