|
Sida 31 av 173
|
|
|---|---|
ant |
Neshiren: Välkommen hit! Du har rätt i att det kommit upp en hel del intressanta inlägg i denna tråd. Hur gick besiktningen? Frode: det är mycket möjligt. men varför låta styrboxen vara strömförsörjare? det borde matas via relä direkt från batteriet tycker jag. ========== Länk |
|
Någonstans skrev någon att man kan koppla ur lambdasonden med denna kabeln!? //Ticco Länk |
|
|
Neshiren: Du måste lägg aupp en bild på din bil. Gud vad jag längtar till sommaren!! Har fixat bilder nu. Länk |
|
ant |
Ticco: det låter kanske troligt. men varför göra det? vad vill man komma åt när man gör det? antar att det har med felsökning att göra? ========== Länk |
| ant: Om du vill köra på blyad bensin tror jag att du kan koppla bort lambdan... inte säker dock! | |
ant |
ok, men då bränner man ju katten. fast det är kanske om man kör utan katt som den funktionen blir till nytta? hmmm mystisk liten pryl det där. ========== Länk |
|
Nej kontakten är inte till lampan eftersom jag har en sådan själv. /what Länk |
|
| Ni som har chippat: Jag har testat något nytt som var en positiv upplevelse. Som bekant är chippet optimerat för ett högre oktanantal så jag provade att tanka E10 alltså etanol. Gjorde ungefär lika mycket effektmässigt som chippet skulle jag tro! Finns på vissa OKQ8 mackar och kostar som blyfri 95 och håller nästan stadiga 102 oktan. Bara att gasa!! | |
|
Säkert?! Stadsbussarna här i stan går ju på etanol men det är ju dieselbussar?! Det är inte skadligt för motorn att köra på ren sprit då? Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
ant |
åh fasen!! det måste jag prova. nån som vet om man kan tanka etanol i västerås området? ========== Länk "bra att ha länk" Länk |
|
Ingen aning ang skadlighet, det tror jag inte att det är. Vet killar med turbobilar som har haft spikningstendenser som tankat etanol och blivit av med det, det är nog inte farligt. Det är ju i alla fall billigare än 98okt så jag ser hittills bara fördelar med det. Testa, jag upplevde det som att den gick bättre! /Johan Länk |
|
|
Problem med min bil :( upptäkte i för går att motorn blev väldigt varm och i går blev den ännu varmare men tempen gick ner på röd ljusen och byttade termostat i går men eftersom ny pakning behövs så höll det inte tätt efter bytet jag vet inte om det kommer att hjälpa evt så är det luft eller så är det vatten pumpen rätt lätt att fixa upptäkte att olje stickan hade några gråa märken överst (tecken på vatten?) oljan är liksom inte grå men har några märken att det kanske är så ska låta en expert kolla på det för såfall så är toppackningen sönder ush! Oljan på mina två stift som jag berättade om förut. Antagligen Venilerna eller så är det kolvring som är kass men har ingen olje rök eller några indikationer på att min bli dricker olja så jag ska inte fixa det för det kan jag inte göra själv och en renovering kostar ju multimummimis bläää.. /what Länk |
|
|
johankihl: Låter coolt med etanol kanske ska testa :-) men först ska bilen fixas.. /what Länk |
|
|
Hur många av er är det som har central lås som orginal på bilarna.? Till försälning 35000:- Länk |
|
|
Inte jag. Det väger ju ;) Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Har inte heller c-lås, vet inte om det sitter i men det har i alla fall inte fungerat så länge jag haft bilen. Har inte brytt mig om att se om det finns heller mvh Mathias |
|
|
har centrallås.. /what Länk |
|
|
nu har jag utfört en ordentlig mätning på acceleration från 70-140 på fyrans växel på bmw e30 318is med olika trim. jag körde just 70-140 på fyran för att en chiptillverkare sa att det var det bästa sättet att mäta upp en skillnad på. *vi körde på ett plant underlag och vi körde på samma ställe alla gånger. *fyra mätningar utfördes i varje variant. det jag skriver nedan är *snittet av de fyra mätningarna. *vädret ungefär det samma alla gånger. *ungefär samma temperatur och luftfuktighet. *samma däck användes förstås. 1. orginal (95oktan) 70-140 --> 17,9 sek 2. openairfilter (95oktan) 70-140 --> 17,5 sek 3. openair + chip (98oktan) 70-140 --> 17,1 sek chippet som användes är det chip som Mario från tyskland säljer. 500kr chippet. Ni andra som har köpt chippet, är ni nöjda? Vi är inte nöjda. Chippet skall öka vridet med 20nm, dvs från 172 till 192. borde bli större skillnad på accelerationstiderna. bilen varvar dock till 7000 varv nu så man kan väl tjäna lite på det ifall man tokvarvar bilen hela tiden. men jag måste säga att när man drar ettan och tvåan till 7000varv så skriker det verkligen i motorn. känns inte sådär super hälsosamt. en sak som jag ångrar att vi inte testade var att köra med 98oktan och openair bara. skulle inte förvåna mig ifall vi hade fått samma tider som med chippet då. skulle va kul om ni kunde mäta era bilar på samma sätt. jag konstaterar i alla fall att ifall ett chip inte ger mer än så här så är det helt meningslöst att chippa bilen. om man åker turbo är det en annan sak. kan även tänka mig att det kan bli lite bättre ifall man har en 300hk eller mer från början. kanske blir lite mer skillnad då. |
|
|
schumi: Intressant att höra. Det som kanske inte framkommer av testet är att det ju faktiskt gör mest på höga varv. Jag upplever att draget kommer över 4500 varv och uppåt. Precis som det gjorde innan, fast starkare. När man chiptrimmar en turbo får man ju oftast bra mycket mer vrid på låga varv, men detta chipet flyttar ju momentkurvan en aning uppåt och effekten kommer ju inte förrän på höga varv i M42. Kul test var det i vilket fall! Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
ant |
jag ska göra det testet som jag lovade.. jag ska bara få ett tillfälle att klocka bilen.. ska köra på e18 här utanför byn, en helt ok raka där som kan användas från båda håll. som Haglund säger så är det på höga varv som chippet gör sig som bäst. dessutom så är det optimerat för 98 oktan minst. jag skulle bli förvånad om det inte blir lite mer skillnad med 98 oktan. när jag körde på 95 oktanigt och sedan bytte till 98 oktan så tyckte jag att motorn fick ett helt annat orr än innan. iom att m42:an har knacksensor så backar den väl tändningen om oktantalet är för lågt? vicka i 98 oktan.. jag är helt säker på att man tjänar en hel del på det. nu menar jag inte att det blir som en käftsmäll i skillnad mellan 95 eller 98 oktan men skillnad märkte iaf jag. ========== Länk "bra att ha länk" Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.