|
Sida 3 av 173
|
|
|---|---|
|
johankihl: Jodå. Finns papper och grafer över det. Går ju alltid att diskutera om man kan jämföra mätningar mellan olika bromsbänkar/rullade landsvägar. Jag menar natuligtvis inte effekt på bakhjulen. |
|
ant |
jag funderade på samma sak. kan man skriva på engelska när man beställer? eller måste man tjata till sig hjälp från syrran som är språkkunnig? kan jag skriva på engelska så beställer jag chippet imorgon. ============================= Länk |
|
En annan fråga: I instruktionsboken till min 318iS står det att man ska hälla i 4.5 liter motorolja då man byter, men på räkningarna från BMW står det 5 liter (att de hällt i 5 liter). Kollade nu även upp info om min bil på: Länk och där står det också: Engine M42 B18 Engine Oil 5.00 Liter Men när de hällt i 5 liter då är oljan nästan i toppen av oljestickan ("Nivå" i bilden nedan), dvs. de övre markeringen. Det finns ju två urgröpningar i plasten nertill på oljestickan. Men ska inte oljenivån vara mitt emellan dessa två markeringar ("Normal?" i bilden nedan)? Se bilden nedan för mer info. Länk ----------------------------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk |
|
|
Vill ha tips på sänksatser (fjädrar + dämpare) 40/40 eller 60/40, har 17" LM-fälgar på med 215/45 R17 däck, kan det bli problem när man sänker? Det är väl inget jobb man kan göra själv, (ta bort gamla och sätta dit nya dämpare + fjädrar) utan får lämna in på BMW-verkstad? Ni som bytt hur mycket kostar det ungefär, billiga och bra grejer (inget som ger obalans i bilen) :) Funderar starkt på sportavgastsystem, något billigt och bra där med helst med så mycket välsång man får ha enligt lag (2.5" borde väl göra det :) Naturligtvis vill man ha rostfritt sådant så man slipper byta ofta :) var får man tag på sådana och klarar man byta dem enkelt själv? Annars kostnad? ----------------------------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk |
|
ant |
jag ska köpa ett väghållningskit från wietec, gt-serien inte ställbara. antingen 60/60 eller 60/40, är i valet och kvalet. dessa grejer ska jag köpa från bildelsimporten Länk det finns säkert andra grejer som är bättre men då kostar det mer. jag har hört från andra att weitec är bra grejer för pengerna. är du händig och van att skruva kan du nog byta dämpare och fjädrar själv, se bara till at få en hjulinställning gjord på en gång efter bytet. angående avgassytem så kan du bygga det själv då det inte är så jättekomplicerad rördragning. jag lämnade dock som sagt min bil till avgaspiraten i västerås och fick mitt system monterat. beroende på vart du bor så kan det vara ett bra alternativ. ============================= Länk |
|
Händig = nja det tycker jag väl :) Van att skruva = nja det beror på vad man menar, jag har inte gjort något större jobb själv på min bil, jag vill bara veta hur pass komplicerat det är att byta grejorna själv? Måste man skruva bort mycket grejer för att byta dämpare och fjädrar (typ gjulupphängning, bromsskivor och sånt) eller är det bara att "lätt" skruva bort dem och sätta dit de nya? Om inte hur lång tid beräknas det ta för en fackman dvs. hur mycket kostar det att lämna in och verkstad byter? (BMW vs. icke-BMW) En sak till, sitter fjädrarna på dämparen eller måste man montera på dem själv på dämparna (från satsen man köper) och i så fall hur komplicerat är det? ant: vad heter 60/40 satsen mer i detalj du funderade på? Det verkar som man måste köpa fram-dämpare&fjädrar respektive bak-dämpare&fjädrar var för sig? ----------------------------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk |
|
|
XiOUS Att dom satt upp till sista sträcket beror på att det försvinner lite olja under tiden du kör de milen till nästa service. Då jag jobba på en verkstad sa han att jag helst skulle slå lite över sista sträcket då jag byte olja. Det är bättre med lite för mycket än lite för lite. |
|
|
js_snicke: ok, puh :) behöver inte oroa sig för det mer då :D Så de häller alltså i 0.5 liter extra (mot vad som står i handboken 4.5l -> 5.0l) i typ alla BMW-modeller (lite mer kanske beroend på motorvolym). Men för mycket är ju heller inte bra jag menar när det börjar närma sig övre sträcket så kan väl bli sirk för att packningar och sånt kan brista om olja pressar på? ----------------------------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk |
|
| Man gör det på alla bilar. | |
|
Letade lite på mekartipsen ang. sänkning men hittade "bara": Om sänkning - Länk Byte stötdämpare/fjädrar - Länk De gav mycket hjälp men det fanns ingen information om hur man byter stötdämpare/fjädrar fram, det står att det är knepigare men hur pass mycket, nån som har nån sida där det står hur man byter fram med? Har spejat in dessa sänkningssatser på Länk : BM003F 3 serie 4 cyl 11/82-12/90 E30 40/40 Weitec. 1495 kr BM005F 3 serie 4 cyl 11/82-12/90 E30 60/40 Weitec. 1495 kr Är det pris inkl.moms? och det kan väl inte vara 4st fjädrar+stötdämpare som ingår i det priset eller? Logiskt så borde det ju göra det eftersom det står "40/40" resp. "60/40" (sänkning fram/sänkning bak). T.ex. på denna: BM099F 3 serie 4 cyl 11/82-12/90 E30 40/00 Weitec. 1145 kr står det ju "40/00" dvs. bara fram stötdämpare och fjädrar. Det står också så i infon om den "Endast framfjädrar" dock menar de väl att dämpare ingår med? Hur ligger det till....? ----------------------------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk |
|
|
Det går bra att skriva på engelska då du beställer chip. Om din engelska är knacklig så behöver du inte oroa dig, för hans är knackligare, men den går att förstå. Ang sänkning så kan jag rekommendera att byta dämpare och fjädrar samtidigt. Om du ser någon som säljer dämpare eller fjädrar begagnat så duger de oftast bra om de inte har gått så långt. 325 dämpare och fjädrar passar också. Jag har ett Jamex väghållningskit på min bil med fjädrar och dämpare och jag anser att 60/40 eller 80/60 sänkning är snyggast, annars får bilen ett säckigt bakåtlutat stuk. Om du aldrig har bytt stötdämpare eller fjädrar själv borde du ta hjälp av någon som är van att meka, men se till att vara med och hjälp till så att du lär dig något själv. Det kan vara lite knivigt att släppa styrleder och bärarmarna fram, man får oftast sätta en extra domkraft som trycker på dem uppåt, annars snurrar oftast leden bara runt när du ska ha lös det. lycka till! //Johan dreiachtzehnis |
|
|
Och ang ditt inlägg tidigare så är det nog priser för enbart fjädrar. Räkna med att du får betala runt 5000:- för fjädrar och dämpare. Men är du bara ute efter utseendet så duger ju det också! //Johan dreiachtzehnis |
|
|
Tja på dej Kihl! Va fan köp en sänknings satts och kapa dom 3 varv :) Så får man skaffa ett njurbälte om man ska åka på stan!! Jag ska höja min i stället :) Länk |
|
|
johankihl: tack så mycket för tipsen, problemet är att jag känner ingen som är haj på BMW i Linköping :( Nu hitta jag det, det var ju under "Väghållningskit": BM005GT 3 serie E30 4 cyl 11/82-12/90 Weitec Ultra GT 60/40 (45mm) 4875 kr BM105GT 3 serie E30 4 cyl 11/82-12/90 Weitec Ultra GT 60/40 (51mm) 4875 kr Vilket av dem skulle man välja 45mm eller 51mm fjäderben fram, vad blir skillnaden? Red Bull: Kapa fjädrar, hmm nej tack det gör inte under för väghållningen direkt :) (din såg lite väl låg ut ja :) Så mitt drag har jag funderat på att plocka bort, borde väl inte vara så svårt, eller? (nån som vet). Sitter det fastskruvat eller fastsvetsat med kofongångaren? (fick aldrig svar på det...) ----------------------------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk |
|
ant |
XiOUS: jo det var ett sånt "väghållningskit" jag menade. det är 51 mm fjäderben du har på din 318is. det är samma som 325 har. det är måttet på hur grova fjäderbenen är. angående draget så ska det vara skruvat under bilen på något sätt. du ser nog hur om du kollar lite. om du tar bort det å har jag för mig att du måste besikta bort det. men det kan man nog göra samtidigt som vanliga besiktningen, bara att beställa det samtidigt. johankihl: låter bra det där med engelskan. jag ska nog få ihop det förståeligt. jag är ju inte helt tappat när det gäler engelska.. =) man tackar för hjälpen.. ============================= Länk |
|
ant: tack för hjälpen! Men man måste alltså besikta den direkt efter att man tagit bort det? Min är typ nybesiktad så då måste jag vänta ett bra tag innan jag kan ta bort det? Verkar lustigt... kan tänka mig att man måste besikta om man sätter dit ett, men tar bort ett drag borde väl inte vara problem? Vet du förresten hur man får bort plasten som sitter på stötfångaren så man kommer åt att skruva bort draget? johankihl: du skulle inte villja posta hur ditt brev såg ut här så man vet ungefär hur man ska skriva :) Vad hette chippet egentligen? Har han flera olika eller (till fler modeller, typ 320i) eller bara det till 318iS? ----------------------------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk Köpes: väghållningskit till min bil (maila) |
|
|
Red bull: Om du vill bli av med Degerfors fetaste BMW så är det bara att du höjer på;) Jag ska kapa ner min till nästa sommar, blir STCC e30! XiOUS: Du besiktar inte bort draget på en vanlig besiktning. Du får ringa och beställa en reg besiktning, det kostar ungefär 500:-. Ang brevet. Hi Mario! I would like to order a 318iS chip from you. My 318iS have box number *075. I heard from a guy on a Swedish BMW forum that it's ok for you to send the chip to Sweden. The price was 50 euro and 10euro for the freight, right? The chip should be sent to: Xious dreiachtzehn iS Bmwpowervägen -90 666 66 XiOUSborg. (tror att det är ok om du skriver din egen adress istället för min påhittade) //Johan dreiachtzehnis |
|
|
oj oj oj .. det där chippet verkar helt suveränt. ett sånt måste man nästan ta och beställa. kan ju inte bli mer prisvärt än så? jag måste också byta olja på min 318is. är det någon som vet vad det ska va för olja? har ni någon bra men billig olja att rekommendera? jag har också fått det där skumma klonket på ettan någon gång. men det är verkligen inte ofta. jag undrar om chippet är optimerat för orginalluftfilter? alltså om man köper chippet och sen sätter på ett openair, kan det bli sämre effekt då? är det någon av er som har openair på era 318is som har byggt någon slags värmeavskiljare mot motorn? isåfall skulle det va ultrakul om ni kunde lägga ut lite bilder på det så att man kan kika. |
|
|
Kihl: Den ska höjas så jag kommer över fart bulerna i alla fall:) Jag var i väg och köpte turbo grenrör och intercooler och lite små plock i helgen. Så nu blir det turbo matning :) Länk |
|
ant |
schumi: jag tror inte det blir sämre av ett öppet filter. angående värmeavskiljare till 318is så har jag tankar på en aluminium plåt som jag ska lacka mattsvart. återkommer när jag kommit lite längre med den. än så länge är den bara uppritad i autocad.. ============================= Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.