AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
730.607

E30 318iS erfarenheter!

Sida 26 av 173
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Ticco: Du borde väl ha ute bilen till sommaren? Du har väl allt till den? Säger det samma som de andra, blir kul att höra rytet i 6:an faktiskt!

Fick du igång motor lyften förresten?

Jag tror att jag ska prova att åka förgasare på m42:an i sommar;) Får se!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
johankihl:

Då lovar jag att lyssna på din motor! Lär låta helfräckt! :) Vet en som har förgasarkonverterat en M52B30. Låter lagom härligt kan jag lova :) Gick sådär att besiktiga i en E30 kombi bara...
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
S52B30 menade jag självklart.
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Det är förgasare och turbo som gäller alltså;) Enda alternativet utan att köpa sprut att kunna plocka mycket hästkrafter, 2000 för tryckförstärkta dellorto! Har aldrig sett en 16v bmw med förgasare! Hoppas ändå att det löser sig med sprutet till att börja med, sen blir funderingarna över förgasar motor allvarligare!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Kan tänka mig att insugsljudet blir enormt fräckt på en 16v. Måste nog upplevas tror jag. :)
ant
ja! för fanken! detm åste nog upplevas.. det lär ju vara ett underbart orr i det insugsljudet. helt klart en kul idé!
hoppas det fixar sig med det där, för det låter onekligen väldigt häftigt!

==========
Länk
Co
125
Coolman
318is -90
Nu har iallafall han från Tyskland med trimchips skickat mina trimchips. Hoppas jag får dem snart. Före fredag som helgen blir väldig väldig accerlerande :)

102 euro för två st inkl frakt och förskottbetalning med skandiabanken utan avgifter. Rätt okay pris.

Dock var euron ganska hög när transfern gjorde. SkandiaBanken gjorde väl en liten procentuell vinst där...
Visa användare
216
what
E30 318is -90
Så nu återstår att se om vi får hem dem. :)

Men ni som har kört med chips hur upplever ni att det var att köra efter den nätta skönhetsuplyftningen med några hästar extra?

/what

Länk
ant
jag upplevde det som att motorn fick mer ork mellan 2000-3500rpm. sen varvar det ju till 7000rpm efter ingreppet.. men se för all del till att allt är genomvarmt innan man drar över 6500rpm.. det låter inte alls så hälsosamt på de varven..

överlag tycker jag att motorn går lite bättre än tidigare.

ps. jag märkte ingen förrän jag tanka 98 oktanig soppa. helt annat ljud med 98 okt än med 95. så jag natar att chippet är optimerat för 98 oktan eller nåt liknande.

==========
Länk
Visa användare
216
what
E30 318is -90
okay ska bli kul att testa i allfall.

Du Coolman om du får chipset innan Fredag så kan du väl komma up hit så ska jag göra service också det blir framåt kvällen vi startar lite mindre folk då. så kan du agera fotograf så vi får lite bilder.

/what

Länk
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Bli inte för entusiastiska innan ni sätter i chipet, grejen är den att på en sugmotor gör det inte så mycket. Men just att möjligheten finns att dra ur bilen ordentligt gör att man kan åka fortare. Men bara för att ni får chippet så blir inte bilen någon omkörningskanon.

Man måste alltså åka på varv med den för att uppleva den verkliga skillnaden. Ni måste tanka 98okt eftersom det är mappat med 98. ett par mil med 95okt skadar säkert inte men tanka 98 för säkerhets skull.

Någon som vet var man kan få tag på kolvringar till bra pris?
sc
637
schumi
e30 318is -90
jag bytte olja på min för några veckor sedan och jag hällde i typ 4,7 liter.

Co
125
Coolman
318is -90
Johankihl : Vi köpte trimchips p.g.a. ger lite extra krus i våra motorer... Vi förväntar oss inga M3 maskiner direkt av enbart chips byte. Mer märkbart på låga varv är ju ett plus!

Och priset 500/styck är =)(/&#¤%&/() billig. Jag hade tvekat länge om de kostade 2500-3000 som de gör i Sverige.
Men 500 är ju "inget" precis för en medel inkomstagare :)

jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Jo jag vet, det var just därför, för priset, jag köpte det för ett par månader sedan. Men jag anser efter att ha testat det och åkt med det såpass länge så vill jag bara understryka att det är på höga varv maskinen blir roligare. Kanske lite starkare på mellanvarven också, men inte mycket!

Lycka till i alla fall!
ant
johjan har rätt. det är på höga varv man märker skillnanden bäst. men jag tycker att det blev viss skillnad i mellanregistret också.
sen om det hela är värt pengarna kan man diskutera, men att betala flera tusen för ett superchips är det helt klart inte värt. men för dom 600 kronor jag gav för chippet är det väl ok prestanda vinst. bensinförbrukningen ändrade sig inte åt nåt håll för mig va jag har märkt vilket gör det lite dyrare att åka iom att man bör köra med 98 oktanig bensin.

==========
Länk
Co
125
Coolman
318is -90
Blyfri 98 kostar 30 öre/liter mer än vanliga 95.

En tank på 50 liter ger 50 * 0.3 = 15 kr extra. Alltså 490 kr istf 475 kr vid 9.50 kr/litern 95:tan

Tanka 3 ggr/månad * 12 år ger extra kostnad 540 kr/år och när totala bensinpriset uppnår till ca 17.640 kr/år är skillnaden försumbart :)

Ti
2.587
Ticco
420i -14
Ska man börja räkna hur många ören mer bilen kommer att kosta milen så är man nog helt fel ute :)

//Ticco

Länk
Co
125
Coolman
318is -90
Haha. Javisst! Då är man helt fel ute!

Enligt KOV's hemsida med under 1000 mil/år kostar bilen ca 17 kr mil men garaterat mycket mera tanke på vad man köper till bilen :)

Men hellre en 10 mila runda en kväll med maximal njutning vid solnedgång å priset 170 kr än bio för 90 kr + annat skit som har med bio att göra d.v.s. godis bla bla.

Nu har jag köpt en bärbar dator, Compaq Evo N1020V och lär ha den med ofta i min Bmw. Njuta av en DVD film i sköna läder-stolen eller mata in data i Excel av nån mätningsresultat man nyss gjort med bilen i nån sträcka. Måste bara köpa nån Transformator 12V-220V med 150Watt.

Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Coolman: Är inte sådana där transformatorer (12V-220V) extremt dyra och stora typ :)

--------
Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :)
Min 318iS finns på Länk
Köpes: väghållningskit till min bil (maila)
Vilken motorolja anv. du? Länk
Co
125
Coolman
318is -90
Tja, beror på hur mycket man vill betala :)

Dock vill jag ha såna som klarar 500Watt så man kan ansluta fler enheter än bara bärbar och kylskåp med full av Coca-Cola.
Men verkar dålig med sådana och de är väl lika stora som själva bilen så en som klarar ge ut 150Watt får anses godkänt.

Finns en test av tre olika transformatorer på en norsk datasida Url : Länk och jag funderar på köpa "Titan 75W inverter" som fick 8/10. Kostar 320 Norska exkl moms. Det blir väl 500 kr i slutändan för mig.
Men den första de testade var mycket BIG! :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.