AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
730.675

E30 318iS erfarenheter!

Sida 2 av 173
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
johankihl: ang. det där chippet på www.318is.de , min tyska är obefintlig, är detta sidan med chippet eller?
Länk
Hur beställer man det (hur gjorde du?) och hur tusan kan det vara så billigt :)?
Jag menar trimchippet till E30 på www.nfs.nu kostar ju 2700:- länk:
Länk
Är detta chip (för 600:- ) inget "riktigt" trimchip eller?
"Bring ECHTE 10PS und ca. 20NM" (www.318is.de) om jag fattat det rätt så ger det runt 10hk och 20nm, låter lite mycket :) (sant?)

-----------------------------
Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :)
Min 318iS finns på Länk
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Ok, har lyckats översätta det som stod på www.318is.de/cip_tuning.htm och lagt det på min hemsida under addressen:

Länk

Vad jag lyckats utläsa kostar det 50 euro (utan frakt) dvs. ungefär 500:-, frakt på 100kr tillkommer då?
Igen "Bring GENUINE 10PS and approx. 20NM" låter mycket :)

Min 318iS finns på Länk
ant
XiOUS: min bil har gått 14200 mil. den är uttagen i december 1991.
angående avgassytem så beställde jag tid hos avgaspiraten i västerås för att få mitt avgassystem byggt direkt på bilen. det kostade 2200 kronor med det slutröret jag valde. (bilder kommer snart)
jag är mycket nöjd med avgasystemet dom byggde. det blev rätt bra klipp i ljudet. inte så mullrigt utan mer ättrigt. diskret på låga varv och på högre varv så vrålar det..

=============================
Länk
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
ant: ett litet tips som gör bilen såååå mycket snyggare: ta bort torkarbladen på strålkastarna, det är skitlätt, går på kanske 30min och ger ett helt nytt utseende på bilen :) (om du inte gjort det redan vill säga)

Min 318iS finns på Länk
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Jag har ett litet problem kom jag på.
Om jag ska starta på 1an:s växel och ger för lite gas så "hackar" bilen fram och det låter lite konstigt från bakaxeln (klonk klonk). Detta förekommer bara i detta fall, bilen funkar perfa i övrigt, inget problem i höga farter heller :)
Vad kan felet bero på, eller ska den låta så?

Min 318iS finns på Länk
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
forts. (från föreg)
det klonkar bara ett tag (i startögonblicket, då man kör iväg på 1an:s växel) slutar då jag ger mer gas till motorn.

Min 318iS finns på Länk
XIOUS: Känner igen det "klonkande" ljudet på ettans växel, vet dessvärre inte vad det beror på....
MVH
Mathias
ant
torkarna på strålkastarna är redan borta. försvann nån dag efter jag tog bilderna på bilen.

klonket du beskriver beror troligtvis på att silentblocken är slut. det är bussningarna som sitter och håller bakvagnen. byt dom så försvinner nog klonket och du får bättre väghållning.

Länk
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
ant: dyrt att byta silenblocken om det nu skulle vara det problemet?

Min 318iS finns på Länk
ant
har ingen aning om vad det kan tänkas kosta. men sök lite här på forumet så bör du kunna få fram priser.

här kan du läsa om hur byte av silentblock går till. dock inte för e30 men det bör var snarlika konstruktioner.
Länk

Länk
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
ant: ok, tack för tipset, ska ta och undersöka det när det blir dags att ställa på bilen till våren igen.

Länk <- tysk version

Länk <-eng

Undrar fortfarande över detta chip. Det står bl.a. att
"the only problem with IS is which one super plus refuel should I use. I refuel in principle Optimax, hereby develop the chip the optimal achievement."
Behöver man nån speciell soppa för att det ska funka bra?

"It is to have occurred by one def. Chip the controller the temporal gesegnet. I equipped already some E30 with chips and never went with me a controller broken. Even if you the chip insert can to the controller actually nothing happen. Should nevertheless, out of whatever always, the controller broken I can go to reason no rights of recourse unfortunately to accept."
Menar de att det finns risker med att installera chippet? Att saker kan gå sönder?

Min 318iS finns på Länk
ant
jag fattade som att har en gång monterat chipoet så kan man inte returnera det till honom.
angående soppa så skulle jag tro att det är 98oktanig som gäller efter chipning.

Länk
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Hallå! Chipet är som vilket annat chip som helst. Enda skillnaden är att den här tyska killen har kopierat ett grupp n chip och det fungerar mycket bra! Det han skriver om bränsle är att för att chipet ska fungera optimalt bör du åka på en högoktanig bensin, han kör på den tyska 98okt varianten och jag åker också 98okt. Rekommenderar att köpa chipet, jag har också läst att m42 som sitter i e30 är dåligt optimerad från fabriken, vart kommer annars de 6hkr extra ifrån som den genast fick då man stoppade i den i e36? Min bil känns i vilket fall piggare och verkar må mycket bättre efter att jag stoppade i det nya trimchipet. Bara att köpa och testa. 600kr är ju så billigt så man inte ens kan tveka på att testa!

//Johan

dreiachtzehnis
ant
hur har ni gjort när beställt?
jag menar med frakt och betalning?

Länk
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
johankihl: absolut! 600kr är ju ingenting för ett trimchip, var det så lätt som det verkar att installera?
Som jag fattar så måste man väl öppna databoxen som sitter i handsfacket (den svarta (är väl svart eller silver?) boxen som har en fet kabel kopplad till sig), för att komma åt kretskortet på vilket man ska byta ut chippet som bilden visar:

Länk

Är det så enkelt? Inte nån större risk att man pajar nåt? Kan ju bli dyrt då, eller?

ant: jag ska definitivt beställa, vet inte om det blir billigare om man beställer flera samtidigt?
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Efter att du skickat mailet så får du ett paket på posten som betalas via postförskott. (lite speciellt dock då du beställer från tyskland). Fungerade smidigt!

//Johan

dreiachtzehnis
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Jo det är jätte enkelt. Fast du behöver inte vika isär något kretskort på e30. Du ser chippet när du har bänt av locket på databoxen. Databoxen sitter ovanför handskfacket. Öppna handskfacket, skruva bort plastskyddet ovanför det, där ser du boxen. Släpp boxens kontakt (sitter en stålbygel som du får föra åt ena sidan utåt, du fattar). Lossa skruvarna som den sitter fast med. Öppna locket på boxen, se till att du är ESD skyddad... ta tag i ett element. Plocka bort den vita plastkåpan som sitter över chippet. Plocka ur chippet med en chip tång eller med en skruvmejsel om du är duktig. Sätt i det nya trimchipet. Upprepa förloppet fast baklänges. Se till att du tar av jorden på batteriet innan du börjar bara! Lycka till!

//Johan

dreiachtzehnis
Jo det stämmer att insprutet är lite dåligt optimerat på M42. Men det gäller även är de sitter i e36, det är precis samma Motronic version 1.7.
Det är också 4hk det skiljer, 140 mot 136hk.

Det beror bl.a. på variabelt insug...

Jag har nog iofs inte heller sett någon som bromsat en orginal 318is och haft mindre än 140hk. Runt 144 är nog det vanligaste....
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Orginal 318iS e30 eller 318iS e36? Inte kan man väl bromsa 144 kus ur en orginal iS e30?

//Johan

dreiachtzehnis
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
johankihl: tacks å jättemycket, med den beskrivningen så bör en idoit klara att byta chippet :)
Förresten tog det lång tid inna du fick chippet (från beställningsdag) och det gick väl bra att använda sig av engelska i mailet man skickar betällningen med?

Min 318iS finns på Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.