|
Sida 172 av 173
|
|
|---|---|
| vad heter de mer än bosch | |
|
Spark plugs : 16mm 3 electrode NGK BKR6EK or Bosch F7LDCR. The Champion RC8DMC can be used too. Note a 4 electrode platinum plug has been approved for the M42 engine with max. 100,000 miles life, BMW part# 12 12 9 071 003, NGK BKR6EQUP or Bosch FGR7DQP. Installation torque 27-33Nm/20-24ft-lbs Plug gap : As specified above, they are unadjustable (pregapped) otherwise 0.027" |
|
| tyvärr har jag bilen avställd och inte i närheten och hittar inget kvitto på det heller. Men det var bosch med 2 elektroder. kolla med mekonomen. | |
| tack för hjälpen det visa sig o vara tändkaplar och de kosta över 2000kr men hitta på ebay för 1000kr | |
| Har en 318is dom bluddrar på höga varv, vad kan vara orsaken? | |
| jag vet faktist inte har du prova att byta stift redan ? | |
| Japp, en av tänhattarna har fått sig en smäll så ska testa att byta den | |
|
Hej! Jag har lite strul med kamkedjan på min m42 och ska byta kamkedjespännaren. Jag har hört att kamkedjan till m3 e36 3,2 ska passa och vara en uppdaterad variant. Kan någon bekräfta? |
|
| Den uppgraderade varianten från bmw har art nr 11-31-1-743-187 och passar m42/m44. S50 spännaren har en annan design och används till S14? | |
|
Ok! Det var en bekant som trodde den från s50 fungerade.. Men den uppgraderade är alltså för m42? tack! |
|
|
Hejsan, Har precis införskaffat en m42b18 motor som ska i min e30 318, funderar nu på om svänghjulet från min m40 funkar att sätta? Sitter juh ett gigantiskt svänghjul på m42an.... Mvh Filip |
|
|
Om du använder hela kopplingspaketet passar det. Men du får på köpet en svagare koppling. Behåll orginal eller gör en m20 svänghjulskonvertering. |
|
|
Är det samma växellåda på m40 och m42 ??? skall själv byta från m40 till m42 men lådan (3:ans växel har jag för mig) har gett upp på is donatorbilen. BMW 330i E30+V8 = Sant |
|
| Båda har Getrag 240, prova? :) | |
|
Siktar på att byta motor nästa vecka så det ska bli intressant och se. Rapport tillbaka kommer i midsommartid. =) BMW 330i E30+V8 = Sant |
|
|
Då var det Gjort. =) Min Gamla slöa 318i har fått en fräsch och pigg M42 motor. Numer har man en 318is Cabriolet. =) Converteringen var ganska enkel. Motorfästena ifrån M40:in behövdes och likaså lagret som sitter inne i svänghjulet. tydligen en 3mm grövre axel på M40:ins växellåda. annars var det mesta bara Plug N Play Tyvärr Hade jag inte kvar avgassystemet efter katten från donatorbilen så där blir det till att bygga nytt. en dag tog jobbet iaf när man var själv. exkl avgassystem. BMW 330i E30+V8 = Sant |
|
|
Hej! Får inte upp min baklucka på min e30. När jag köpte bilen så gick det inte att låsa bakluckan men det gick bra att öppna och stänga den. När jag senare skulle öppna den som vanligt så gick det bara inte. Det händer ingenting när man trycker in "låskolven" (den man trycker in för att öppna den) Nu får jag alltså inte upp den. Nyckeln verkar inte fungera. Någon som har något tips? |
|
|
Verkar inte vara nån direkt aktivitet i tråden här så jag lyfter den. Finns det några 318is åkare där ute? Köpte mej en fräsch -90a i veckan och har börjat lusläsa tråden. Fantastisk bil, jagade egentligen efter en e30 med sexa men denna kunde jag inte låta bli! Nån som vet om det går att få tag på något billigare chip till m42? |
|
|
Visst finns det 318is åkare där ute... Jag är en :-) Jag har ägt min sedan 2000. Hade förr ett 318is register, men det blev för mycket jobb att hålla det uppdaterat. Jag byggde om väghållning och bromsar nåt år efter jag köpte den, och den har rullat många varv på bana sedan dess :-) Freude am fahren! /// Lena Lavin 318is 1990 528iA touring 1997 |
|
|
Oj, respons äntligen :) bättre sent än aldrig. Är det dej jag har läst om på automobil.se? Kul med folk som behåller sina bilar och vårdar dem så länge. Jag funderade på vad det är sidokjolar som fanns att välja från fabrik? Tror inte jag sett dem förut. Har du gjort något vid motorn? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.