AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
730.491

E30 318iS erfarenheter!

Sida 171 av 173
bm
14
bmwe30318is
e30 318iS -88
Okej, den "effektökning" man ska få är knappt märkbar alltså?
st
78
stefan63
e28 m535 -86
e 30 cab 93
jonas .. ang vatten i motorn så är det bara provtrycka som gäller ..men man kan få lite vatten i motorn pga fukt å sånt men då pratar man små mängder

men låter lite som det om det är en bit upp på stickan men ... behöver inte vara så ändå ..
Jo
15
Jonas J
318 is -90
Jo det var nog bara lite fukt. Det var kallt o sen körde jag linte så långa sträckor.
Plockade ner den nedre sumpen och rengjorde röret där stickan gick i samt bytte olja en gång till. Oljan var kanon, men mycket skit i röret.
Har dock inte sett något i oljan nu på de senaste 2 veckorna.
Vatten nivån har dock sjunkit lite, men det är väl lite avdunstning.

Hittade dock 3 bultar från den övre oljesumpen som låg i det nedre tråget. Satte fast de övre med loctite. Men nu droppar det ytterst lite olja från sumpen. Torkade ren sumpen från yttre grus och annan skit. Kan hända det varit så länge men det har fastnat i all skit innan så jag inte sett det. bytte inte den övre sumppackningen då det är struligt och komma åt.

Har dessutom gängat om en gänga till ventillkåpspackningen som släppt helt. Har en till som behöver göras samma sak på tror jag.
Jag trodde oljan kom här ifrån ventilkåpan och rann sedan ner till sumpen, då det är olja under kedjespännaren. Har varit det en gång innan och då hjälpte det att byta ventilkåpspackning.

Men funderar på om det inte kommer från vevaxeltätningen också, då det även där verkar vara olja.
Jag skulle behövt byta även den övre oljetrågs packningen, men har inte så bra grejor för o lyfta motorn och komma åt den.

M42 är skoj när den går men jobbig och känslig när den strular.

Jonas
Jo
2
Joel Svahn
318is -90
Hej på er
Länge sedan jag skrev något här, har inte haft något att skriva om tycker jag.
Men nu har jag skruvat lite på min is.
Har under helgen bytt avgassystem, sportkatalysator och bakåt.

Bestämde mig för 2,5"
Ljuddämpare från Apple Racing (deras största) då jag hört mycket gott om dem.
Katalysator från Katalysatorteknik
Och diverse rör och böjar från mekonomen, allt i rostfritt och förutom LD,

Bilder finns på min facebook för den som är intresserad

/Joel
Någon som vet vilka VAG tändspolar som brukar användas för sk. COP "Coil on plug conversion"? Alltså ta bort tändkablarna och montera tändspolarna direkt på tändhattarna på ventilkåpan...

Har hittat några av tillverkare "Beru" art nr. 0040.102.043... Vill veta om de passar???
D0
2
D0GG3
E30 318is -90
Har läst igenom de senaste inläggen här sen 2 år tillbaka och ser ingenting om vilka oljor ni använder?

Vad rekommenderar ni till m42motorn, växellådan och i mitt fall den öppna diffen?

Har sedan tidigare bra erfarenhet av Redline, castrol och Quaker state.
Vilka av dessa märkens respektive produkter rekommenderar ni?
D0
2
D0GG3
E30 318is -90
Kan tillägga att bilen ska brukas året runt, lite konbana samt Mantorp, Anderstorp, Sviestad osv.
ma
65
mawlod
316i e30 - 90
hej min is går som den ska men vid 5000varv så hostar den till lite lätt annars går han bra igen,,har nya stift i och det är rätt stift i den,, vart ska man börja felsöka ? på tomgång går den fint med men när man börjar gasa så hostar den till enda upp till 1300varv sen varavar den fint igen :/.. kollade på stiften här om dagen o de var väldigt vita mjölkvita,,det är nytt bensinpump,bensinfilter o stift
Sv
17
Svantesson
318is e30 -90
320i e36 -95 (tyskstuk)
Tjabba, jag håller fortfarande på med min renovering sen 2 år tillbaks,
tillkommit m3 spoiler fram å bak. En kompressor håller på att monteras och lite annat kul, rosten är veck så lackering borde inte vara för långt iväg :)

Jag vill också veta vad man ska använda för olja, för tillfället är de nån castrol. Men tips vore bra både motorolja och växellådsolja. Sen ska jag byta slavcylindern och undrar hur luftning av det systemet går till?

tack på förhand
Jo
15
Jonas J
318 is -90
mawlod

Vet inte riktigt vad det kan vara. kanske vakumslangar till vevhusventilation och tomgångsmotorn. Min var svår vid gaspådrag innan jag byte vakumslangar. Dock sitter de kasst till under insuget. Men dra nya till insuget om du inte vill ha original. Byte av lambasond gjorde också att min kändes piggare.

Jonas
Jo
15
Jonas J
318 is -90
Svantesson

Har själv kört på castrol 5 40. Läst någon stans att eventuellt Mobil 1 skulle vara bättre, men vet ej.
Castrol har fungerat bra för mig. Dock har jag bytt ofta då min is stått stilla mycket. Men valet beror på var du kör och hur och vad du gjort med motorn.

Till växellåda har jag nog använt Castrol transmax Z

Luftning av slavcylindern och hela kopplingen, gör du på slavcylindern. Antingen får någon sitta och trycka med kopplingen medan du öppnar och stänger nippeln. Eller kan du köpa ett lock med slang till ett däck, så att det blir tryck på vätskan. Då kan du lufta själv.

Mvh
Jonas
Sv
17
Svantesson
318is e30 -90
320i e36 -95 (tyskstuk)
Tack Jonas J för svaret
ma
65
mawlod
316i e30 - 90
hej igen har bytt alla vakumslangar nu och det vart lite bättre känns det som,,de gammla var dåliga som bara den vissa satt till och med utan klamma...men bilen hostar fortafande tyvär om gasar lite lätt från 900rpm upp till 1600rpm lite snabbt,,det är där imellan o sen en liten host vid 5000varv,, vad ska jag ge mig på nu tycker ni?
Bl
89
Bl0mgren
318is turbo -90
320i touring -96
bytt luftfilter? Rengör LMM och kolla efter läckage fram till spjället. Häll i 10-20% e85 i tanken, löser gamla avlagringar..
ma
65
mawlod
316i e30 - 90
hej igen blir inte klock på bilen :S jag har prova allt nu lamda hittar jag inte ens,, men som sakt så hostar bilen på romgång om man gasar till lite snabbt annars går han bra fram till 4,700varv där hostar han till med..inga problem med bilen annars?? någon som känner igen det här
Cr
2
Crille74
Bmw 318is 16v 90a
Bmw 318is 16v 90a
Bmw 525 touring 01a
Finns inte hemsidan kvar med Conny chipen (Pro racing)
Jo
15
Jonas J
318 is -90
mawlod

Ja, det låter tyvärr svårt. Vet att jag sprayade lite 5-56 i tomgångsmotorn och blåste lite försiktigt ren den. Men den strulade mest för mig vid låga varv och gaspådrag. Lambdasonden sitter precis innan katalysatorn.
Hur är tändstiften? Ibland läcker ventilkåpspackningen olja ner till tändstiften men osäker om det skulle märkas så.
Dåliga tändkablar kan ibland ge konstiga tändningsproblem, men de är hiskeligt dyra. Så där är det inte bara till att byta.

Är det alltid vid 4700 varv? det är inget mekaniskt. dålig kedja/kedjespännare?

Jonas
ma
65
mawlod
316i e30 - 90
hej igen det är alltid vid 4.700varv och mellan 800-1500 blödrar o hostar den.. stiften är mjölkvita,, jag har köpt såndär stp o haft i tanken nu ska se om det blir bättre ska låta den gå ett bra tag på tomgång idag
ma
65
mawlod
316i e30 - 90
jag misstänker att jag har fel stift i min då den hostar vad står det på stiften när man har rätt stift i is e30n ?
Jo
15
Jonas J
318 is -90
Mawlod

Jag har bosch i min. Vet tyvärr inte nr. Men vet att det är med dubbla elektroder. Bytte till NGK ett tag men tyckte att bosch fungerade bättre.

Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.