|
Sida 170 av 173
|
|
|---|---|
|
:fredro så en klump från en 325 passar alltså på en is? /McLarry |
|
|
Jag har en fråga angående volymen av motoroljan. Har en 318 is -90 och har alltid hällt i 4 liter då stickan har blivit full efter det. Har någon gång fått köpa en liter extra då försäljarna sagt att det skulle gå i mer är 4 L. Men jag har inte reflekterat över att det inte gjort det, då många reservdelskedjor har haft svårt att hitta modellen. så jag tyckte inte det var konstigt. Men nu har jag sett att det står i specifikationer på nätet att det ska vara mer än 4 L olja i motorn. Har jag fel då oljestickan blir full efter 4L? Mvh Jonas |
|
|
Volymen ligger på 4.5L (filter 0.36L) Inte säkert att du har lyckats få ut all gammal olja ur motorn vid tömning. |
|
|
Ofta får man inte ur all gammal olja när man tömmer motorn... McLarry: japp alla klumpar från E30 passar på din is Länk så ser din ut Skillnaden är att klumpen är lite större och bakre kåpan sitter med 8 bultar istället för 6 som på din... den lilla kallas för typ 168 och den stora för typ 188 vilket är genomgående för alla bmw(den generationen)... med enda skillnaden, upphängningen i den bakre kåpan... tänk bara på att att det är olika utv... |
|
|
Larry: Har du skaffat is igen? När jag bytt olja så har det gått åt en 4L dunk och lite ur en 1L flaska ungefär! Det blir som nämnt alltid lite olja kvar som man inte får ur vid byte! Vill man ha bort den är det lämpligt och väldigt snällt mot dessa gamla motorer att köra en sk bilstein engine flush eller köpa en flaska Wynns! |
|
|
Hej alla ni som kan med 318 is !! Det är så att min kompis har en 318is, säger han... ägaren innan honom sa till honom att det va en is iallafall. Men jag är nu erbjuden att köpa den av min kompis, och det är jag sugen på. MEN hur kan jag vara säker på att det är en äkta is ? is gjordes väl första gången -88 med 113 hk sen ett uppehåll på ett år och sedan -90 och 91 med 136 hk och 16v ? Denna bilen är en vit -88a. Och vad jag har förstått ska det vara lackerade backspeglar, lackerade kofångare, is-läpp, ratt med dom 3 sträcken, annorlunda tyg i stolarna fram, dimljus .mm. Om det ska vara en is. Men min kompis bil har lackerade backspeglar, dimljus, is-läpp (på bagage luckan, i fronten sitter bara den där svarta smala listen längst ner) INTE lackerade kofångare, INTE sträcken i ratten, och stolarna glömde jag kolla i för det var överdrags klädsel. Slår man in reg nr i bilregistret står den bara BMW 318 i, men på effekten står det 83 kw vilket är 113 hk som det ska vara i en 318is från 88a. Så någon som har mer info om is än vad jag har får gärna hjälpa mig :) MVH: Alex |
|
| det finns både 318is och 318iS ( stort vs litet S ). det med lilla s:et är 16v 136hk, och den med stora S:et är en 113hk, 318is som denna tråd handlar om, dvs 16v med 136hk finns bara i årsmodell 1990 och 1991. | |
| Dock säger ju trådens titel att tråden handlar om 318iS, 113hk varianten isåfall.. ;) | |
| ookej, inga tips om hur jag ska kunna se om det är en iS som han har då ? | |
| Precis Bl0mgren !! måste blivit lite fel för BJK där ;) | |
|
balobas: ja jag sålde min M535 å har nu en is igen. Länk. |
|
| hehe, litet S, stort S, nästan samma, står lite olika överallt, jag utgick från modellguiden ;). om det är en 88a så är det ingen is med 16v. de finns bara i årsmodell 90 och 91. och om det står i i regbeviset 83kw så är det nog ingen is heller.... | |
| hehe okej, Nä den har inte 16v vet jag, men 83kw är ju 113 hk vilket en is från 88 har. En vanlig 318i från -88 ska ju bara ha 105 hk. | |
|
Hejsan alla 318is ägare. Är ny här på forumet och anledningen till att jag skriver här är för att jag fått ett erbjudande att köpa en 318is E30 av en vän. Han har servat den väl och jag vet att han bytt väldigt mycket på den. Det finns dock lite rost på den och den har gått ca 27000 mil. Då är min fråga, är 27000 mil för mycket för en M42 motor? Ska jag se mig om efter en annan bil? MVH// Karocko |
|
|
tjena tjena! Undrar en sak över min iS... har alla iS ett litet runt emblem under kofångaren i mitten av front spoilern? Det är inget BMW märke utan ser ut att ha varit vitt med någon text eller motiv... men nu är det nästan helt croom färgat för det vita har börjat släppa. någon som vet vad det innebär eller någon mer som har det? // Alex |
|
| 1 | |
|
Någon mer än jag som har problem med sin 318is på vintern när kylan kryper neråt? Det är något som fryser, har prövat k-sprit+t-röd i tanken och rensat delar utav vevhusventilationen. Kan tillägga att jag har öppet luftfilter och har hittat olja i insug+lmm vilket inte kommer från filtret. Någon som har tips? det lossnar ibland och bilen går klockrent för att sen återfå samma fenomen. |
|
|
Hej Fick vatten i oljan och stickan blev grön. Har nu på min m42 -90 bytt toppacking och ventilkåpspackning, samt profilpackning och de packning för insug och de i fronten runt termostaten. Har även bytt de krångliga slangarna för vevhusventilation och till tomgångsmotorn. Vilket idiotiskt bygge att dra in slangarna där under insuget och nästan omöjligt att få på de små slangarna till spjällhuset. Kunde dock inte se någon läcka i toppen eller på packningen. Där fanns dock olja i insugsrören. Ventiler såg också bra ut. Undrar om topplocksbultarna ska dras åt igen efter jag kört med den ett tag? Kollade nu och det verkar som det är lite beläggning fortfarande på oljestickan. Dock är det några centimeter ovanför där oljan ska vara. Är det blocket som har gått, eller är det några andra ställen som kan läcka in vatten? Hela vattenpaketet som går utanför under insuget är ju en helt sjukt dålig konstruktion. Höll på att bli vansinnig på de små slangklämmorna de använt. den har för övrigt gått 17500. Jonas |
|
|
Tja, Vilket chip skulle ni rekommendera till en 318iS från 88a Har hittat många olika men har själv ingen erfarenhet alls. Filip |
|
|
Inget chip alls. Lägg pengarma på nåt annat! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.