|
Sida 167 av 173
|
|
|---|---|
|
hur funkar era 318is i kylan? Jag har problem vid kallstart när det vart riktigt kallt under natten runt -15. Den startar men ryker vitt som fan och går inte alls att köra. stiften blir svarta av sot, vilket tyder på för mycket bränsle. Vad jag förståt finns ingen kallstartsventil på m42, hur styrs detta då, genom lambdasonden? |
|
| min föra is starta i -23 jag vet inte varför din inte gör :) gick som den skulle med | |
|
Hej! Någon som har provat detta chip? Länk // |
|
| Har just beställt ett sådant chip. Vi får väll se om det funkar :) | |
|
OK, du får rapportera här då så fort du har testat det då. Har alla BMW 318is -90 styrboxnummer 0-261-200-175 eller finns det olika? Orkar inte kolla nu när den är i ide över vintern. // |
|
|
Tryckte i ett sådant chip idag. Samma varvstopp som original. Men med bättre vrid på låga varv. |
|
|
Japp samma varvstopp som orginal fast det var lovat högre. Bilen gick bättre och "renare" överlag så chipet får sitta kvar ändå :) har även öppet k&n filter. |
|
| kan ju vara värt den lilla summan förvisso nu när man läst feed på "blocket"-chippet då ja nyss skaffade mig en 318is e36 som är helt orginal och de va en jävla skillnad på den och min 318is e30 som känns som dopad i jämförelse med orginal is:en | |
|
Ok. Skulle någon kunna mäta bränsleförbrukningen. Skillnad mellan detta chip och orginal? Vad kör ni med för oktantal, 95 eller 98? // |
|
|
Jag kör "mario" grupp n-chippet i e30in och det dricker ganska bra! I e36:an som nyligen införskaffats har jag ca 15L kvar att köra ur från full tank och den är orginal styrbox i så jag ska se när de tar slut i den! |
|
| kör 95 oktan för det är billigast. vad jag märkt är att förbrukningen faktiskt minskat när man ligger på landsväg 90-100km/h. men det är enligt färddatorn och hur pålitlig den är vet jag inte ;) | |
|
Att Grupp-N chippet är törstigt beror på att det är framtaget inom ett reglemente som bara tillät ändringar i bränsle mappen. Angående oktan så ska man köra enligt rekommendationerna till chippet. Det är inte speciellt smart att köra 95oktan med ett chipp som har max uppställd tändning. Jag kör Proracings race chip, och har inte märkt någon skillnad i bränsle förbrukning. |
|
|
ThomasT: Har du märkt någon skillnad i hk? Vart köpte du chippet? Jag har alltid kört på 98 oktan, vad jag har räknar ut med orginal chippet så drar den mindre då, så pass att de överväger att det blir billigare med 98oktan. // |
|
|
Nja, knappt märkbart... Största anledningen att jag köppte det var för det höjda varvtalsstoppet. När jag kör konbana med den så varva den ut på tvåan och med nya varvstoppet klarar man sig. Pga av att man kan varva högra så får man betydligt bättre acc också. Jag gjorde mätningar före och efter. Nu kommer jag inte ihåg exakt vilka hastigheter som jag mätte mellan med det var mellan 20km/h och varva ut 1'an och 2'an sedan 3'an till typ 4-5 tusen. Med chippet sjönk tiden från 13s till 12s. jag köpte chippet på Ebay.de där Proracing säljer ibland. . |
|
| tomas: hur särkiljer sig pro racing chippet sig mer än ändrad bränslemapp likt grupp n chippet? | |
|
Man har ändrat tändningen också. Normalt när man chippar/mappar så ändrar man ju både bränsle och tändning. Och iom att man dessutom mappar för 98 oktan så kan man ställa på tändningen lite extra. Men i grupp-n så tillät inte reglementet ändringar på tändkurvorna så man fick nöja sig med att pilla på bränsle mapparna. |
|
| tack! va de jag misstänkt,, de förklarar soppa-förbrukningen i min=) | |
|
Hej, Nu har man fallit tillbaka igen på en till is, en -90;a även denna gång, dock en långmilare. 33500 för att vara mer exakt. Men jag har en fråga till er is folk, vart kan man få tag på en ny glidskena? eller är det två på den? Jag har inte skruvat i sär den själv. Men jag misstänker att det är den som ställer till oljud, eftersom kammkedjan är bytt för bara några tusen mil sedan samt sträckaren. men glidskenan/skenorna vart inte bytt. Min käre kusin var lite dumsnål. Det är alltså inte något lagerljud, det hörs att det är kammkedjan som slår och för liv. Någon som kanske har en sprängskiss på M42;an så man kan se vad det är för skena det rör sig om? Tack på förhand. Mvh Pontus |
|
|
Så här borde det se ut: Länk och det är nog bara BMW som har delar. |
|
|
Tackar för länken, men vet du vilken av dessa som brukar gå sönder? Så som jag kan se det är det två skenor, en av dom med sträckare? Så man vet vad manh ska beställa. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.