|
Sida 164 av 173
|
|
|---|---|
|
Men det är ju bara skitsnack... Han erbjöd mej ju nyss att köpa race-chippet från hemsidan. Och lurar han ebay-kunderna med specifikationerna på chippet? Jag bryr mig visserligen inte om varvstopp, vill bara ha ett chip som inte är begränsat av några grupp-n restriktioner. Men det hade ju varit kul att få ett optimerat för 98 oktan. |
|
| verkar lite skev den där snubben om det är som du beskriver! man börjar undra om det är nån skillnad mellan de där modellerna överhuvudtaget,, kanske är samma chip allihop.. | |
| upphöjt varvstopp upplever jag gör en viss skillnad dom få gångerna man vill dra ur registret men den riktiga märkbara skillnaden ligger mellan 4000-6500varv där de kan upplevas lite mer vrid samt att man kan känna liten aning varvilligare motor även på lägre varv! varvstoppet upphöjt är nog som du säger inte de viktiga egenskapen man söker för en gat-bil utan mer intressant för dom som ligger och drar länge på växlarna genom kurva på banan.. | |
| Jag vill gärna byta min E36 328 -97 mot en hyffsat fin och orginal 318is pma om intresse finns! :) | |
| en till som insett att de finns roliga ekonomiska 4cyl i bmws motor program=) | |
|
Har införskaffat mig en 518i E34 -95 som vardagsbil och transport till och från garaget där is:en får övervintra. Första tanken var att ha E34:an som en vinterbil och köpa en stadig herrgårdsvagn efter nyår. Men skicket är så färbenat bra på denna E34 så lite planer på en 518is har börjat smidas :) Har ju en extra topp nu behöver jag bara resten av motorn :) Någon som har en M42 motor med rasad/sprucken topp till salu? Någon som vet om någon som gjort en sådan konvertering? /Peter |
|
| Jag har hängt i en m42 i min 318. Det enda tips jag kan ge är att kolla stiften i kontakten på motorhärvan, så dom stämmer överrens med bilens el. | |
|
Ja det låter ju sunt :) /Peter |
|
| Blir lätt kortis annars. | |
|
Någon som vet vad detta är för chip? Länk |
|
|
Nu har jag fått en skaplig förklaring på vad som skiljer chippen åt, även om jag inte förstår vilka olika modeller som han har (om detta är en modell som inte finns på hemsidan). Nåja, ebay chippet är billigt och verkar duga för mitt ändamål. "You can buy the ebay chip with limiter 7.500 and 98 octane, but this is not the type race in the type race I have change the scale in the maps, becorse the stock maps ends at 6.000 rpm when you makes rpm over 7.000 the injection is too rich and the power goes down in the type race I have an other scale and I can reduce the injection over 7.000 and the power goes not down I hope you can understand Conny" |
|
|
regga dig här o fråga om de där chippet: Länk tror att det där chippet kommer från deras webbshop |
|
|
har en fråga ang kopplingen på 318is Har ett ganska stort dött spel på kopplingen tills den börjar ta, ungefär i jämnhöjd med de andra pedalerna. Vill få bort detta döläge så att pedaleran hamnar i samma höjd. har testat vrida den exentriska bulten men det hjälpte inte. Är kopplingscylindern på väg mot sitt slut eller går den att justera på något sätt? |
|
| jag har likadant men vet inte va de beror på! men allt känns som det är fräscht o fint i känslan! märkt detta när man kört lite annan bil ett tag! kommer du på något så hojta till va de berodde på! | |
|
Tittat lite närmare nu, och det finns inga fler justermöjligheter förutom den exentriska bulten. Plockar man bort fjädern hamnar pedalerna i jämnhöjd, men då blir pedalen lös och går lyfta upp nån cm. Kanske har något att göra med huvudcylindern alt luft i systemet? |
|
|
Asså, köp chippet från sidan.. 145€ är ju inget att knussla om för ett chip. Jag menar, vad är det billigaste man får tag på i Sverige =) Jag har kört conny-chippet (race) nu i två säsonger och ca 3000 mil. Det funkar skitbra! Min motor har gått totalt 22500 mil och inte rasat ännu. Jag drar ifs sällan till 7500rpm. Men till 7000 drar jag den när motorn är varm och jag kör bana. Till vardags kör jag med 95 oktan + e85 och det verkar funka bra det också. Nu i somras i tyskland körde jag enbart 95 oktan eftersom det är svårt att hitta etanol där. Det funkade också. Det är mycket möjligt att det är mest placebo men det spelar ingen roll. Placebo-hästar är lika bra som riktiga =) Och den är lätt snabbare i rödljusrace. Men det beror kanske mest på de högre varvtalen. Häv fun! |
|
| kan inte annat än hålla med om detta! drar ungefär till 7000! efter det låter de både för mycket och motorn ber om ny växel att klättra vidare på.. | |
|
En intressant men kanske trisst iaktagelse. På knutstorpträffen kunde man testa sin bil i bromsbänk. En viss Micke testade sin 318is med och utan race-chippet. Resultatet var ( på drivhjulen) totalt 4hk mera med chippet. Ingen särskilt stor ökning med andra ord. Däremot såg effektkurvan jämnare ut och effekten kom tidigare med chippet. Givetvis var kan det ju variera från bil till bil men.. totalresultatet var för övrigt 127hk på bakhjulen med chippet. Andra intressanta bänkresultat var en e28 med m5 motor som hade för stort avgasystem. När dom proppade igen utblåset med några pinnar för med motstånd fick han 50hk mera vid 7000rpm. Värt att tänka på när man vill ha maffigt ljud.. inte säkert man vinner något på ett stort avgasystem! |
|
| Skulle inte förvåna mig om alla pro-speed chip med 98 oktan ger samma effektökning, och bara har olika varvstopp. Om jag får 4hk extra på hjulen för 500 spänn så tycker jag faktiskt att det är riktigt prisvärt... | |
| har du inte köpt ett chip än =) kom igen nu,, bilen kommer kännas lite mer levande och de är definivt värt dom 500 oxå! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.