AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
730.576

E30 318iS erfarenheter!

Sida 162 av 173
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
söker lite grejer jag med till vinterbilen:
orginal ciggtändare
belyst m-knopp
bakre plastdelen i mittkonsolen (den vid handbromsen)
plastskruvarna till kåpan under ratten
div delar till verktygslådan i bakluckan
IM
132
IMFA
Ingen BMW :(
Nej det blir inget långtidsprojekt med den. Jag har inget garage för den. Blir 328 istället.
Tack balobas!

Någon här på forumet som byggt en sådan motor som kan dela med sig av erfarenheter?

/Peter
Hittade en beskrivning :)

Länk
Hej.

Finns e30 318is -90 både med 8 ventils och 16 ventils motorn?
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
bluestuff: tänkte just länka till den! mycket bra info där! bara att plöja genom den! här har du en till: Länk

poweruser1: inget jag känner till iaf.. har du sökt?
Ekonomiplåt och verkstadshandbok?

Började på allvar att riva i min is i helgen :)
Planen var att se över bromsarna och få den besiktigad för att sen till vintern riva ner den på allvar.

Dock behövde inredningen en uppfräshning och jsg tog ut golvmattan. Golvet hade klarat sig bra lite ytrost, fixar jag i ett huj tänkte jag.

Men när jag började pilla med kniven på lite rost under vänster fäste för förarbältet, alltså det högra bakre hörnet av golvet så gick kniven igenom.
Ytterligare skrapande och pillande resulterade i att hela inre bakstärmen går att riva som om det var papp :(

Så nu är frågan om var man kan få tag i ekonomiplåt till E30?
Har sökt runt lite men hittar bara de mer vanliga plåtarna som skärmar och frontplåtar. Vad jag letar efter är alltså en innerskärm alltså den som bildar själva hjulhuset, vet ej om den går att finna som ekonomiplåt eller om den hänger ihop med hela skärmen?

Vilket för mig vidare till min nästa fråga om verkstadshandbok. Finns det någon bra verkstadshandbok / reparationshandbok till E30 och i synnerhet då is? Tittade lite i Hayns (stavning?) men den behandlar ej M42 motorn och kombineras med E34 vilket gör den lite tunn om E30 tycker jag.

Långt inlägg :)

/Peter
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
usch! låter inge vidare de där!
Länk
plocka artnr där och kolla med bmw!
Du är en klippa balobas :)

/Peter
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
=) har du fått nått svar?
Jodå :)

Kostar 855 riksdaler men det verkara vara en ovanlig reservdel för jag måste komma in och lägga en handpenning innan de beställer den.

Eller så är det kanske för att jag inte handlat av dem på länge...lär ju bli ändring på det i takt med att projektet fortsätter

Tack än en gång balobas!

/Peter
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
ofan! de kosta så pass! ja men de känns bra när de väl sitter på plats!
va de höger sida? ska ha en höger innerskärm jag oxå isf,, dock inte till
min 318is =)
Ju
11
Junemo
523iA-99
318is-91
Hej

Jag är också ute efter en verkstadshandbok till min is, nån som vet om det finns någon?
Jepp höger innerskärm bak var det eller Wheelhouse Outer Rear Left som det stod i din länk :) artikelnummret var spot on!

Visst är 855 SEK en del men samtidgt känns det skönt att man fortfarande kan få tag i sådana delar från BMW och när det är orginal får man hoppas passformen är bra, kan ju underlätta en del av jobbet.

/Peter
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
skulle uppskatta lite bild o info här i tråden under arbetets gång! ja skall ju som sagt oxå göra samma sak, samma sida! ska googla lite i ämnet, eller om nån har lite workshop-länkar ang detta..?
Nu är jag ju en glad amatör så arbetet tar tid men bilder ska jag nog kunna ordna :)

Lånade Hayns reparationshandbok på biblioteket och för den som ska renovera är den värdelös.

Sökte lite på nätet och på amazon.com hittade jag en bok om hur man renoverar E30, skriven av en amerikan tror jag. Men frakt+moms+tull etc kostar mer än dubbla värdet av boken och så tar det en månad innan jag får den :(

Så någon som har bra länkar eller andra tips får gärna dela med sig :)

Vad finns det för andra E30 än 318is balobas ;)

/Peter
Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
329iS Turbo (E30 M-Tech2) -90
PowerUser1 :
1988 kom första modellen av 318is det var med 8v motor och kom strax därefter(89 och framåt) att bli "vanliga" 318 och 90 lanserades den "riktiga" is med 16v 136hk och m-chassi och lite annat smått och gott...
bl.a. skivbromsar runt om...

Hur går det för dig Balobas??

Det var någon på sidan som sökte en askkopp med cigg uttag och allt...
jag har en till övers...

// Fredro
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
men vafan! hämtade nyss ut ny askkopp och ciggtändare på bmw..
mittkonsol, den bakre vid handbromsen och m-knopp söker jag annars..?
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
bluestuff: de finns 320 och jag kan säga att man uppskattar sin is efter ett par veckor med en sån..

trådskaparen har helt rätt i de han skriver i undertexten.. =)
ti
229
timur
520xd F10 -16
Köpte en 318is -90 igår.
Nöjd än så länge, inga överaskningar på väg hem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.