|
Sida 16 av 173
|
|
|---|---|
|
Andersk: Jo det var ju klockrent av BMW att byta den bara rakt av, så ska det vara. Om gränsen går vid 2 liter så kan du väl knappt ha en bättre motor än M42:an :) Din brorsa borde nog köpt en 325i om han ville ha mer drag, kan tänka mig att 525i med sin tyngd inte dimensionerar motorn så bra som 318iS gör. Johan M3: Din fuling :P Jag väntade ju på att göra det, nja jag får väll lägga till det 400:e eller 500:e :) -------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk Köpes: väghållningskit till min bil (maila) Vilken motorolja anv. du? Länk |
|
|
I dag fick jag höra lite skavaller om en e36 318iS i GBG. Han körde med turbo i somras men sköt en kolv, nu byggs det ordentligt. Ny maskin från Tyskland med smidda kolvar å vassa kammar, kulagrad turbo. Finns du här? Berätta mera... //Ticco www.ticco.com |
|
ant |
låter intressant det där ticco. nån som vet nåt om en röd 318is (tror jag) e30? den har vita m3 e36 fälgar och turbo. jag har sett den på kinnekulle och på tullinge. vet någon nåt mer om den bilen? ===== Länk |
ant |
den här hoppas jag att tomten kommer med till mig! Länk bilden kommer från den här sidan: Länk som dessutom har en intressant undersida där webmastern skirver en del intressant angående diverse trimmning av just 318is. GOD JUL alla 318is/m42 åkare! ===== Länk |
|
ant: Oerhört bra sida! Jag fick just en utförlig beskrivning av hur jag ska lösa min låga tomgång! |
|
ant |
jag tänkte att jag skulle lägga upp lite bilder från mitt chip byte. jag vet att du Xious ville se dessa. bilderna är väldigt svagt redigerade och inte helt optimerade, så jag har lagt dom i en zipfil så länge. dock så syns det ju vart chipet sitter i boxen och var boxen sitter i bilen. sen en fråga. på min box så kan man se att någon har skrivit ett datum. vad kan det tänkas betyda? är boxen, som jag misstänker, utbytt? bilden där detta syns heter min_box.jpg och finns med i zipfilen. jag ska fixa till dessa bilder bättre men jag har varken tid eller ork för det just nu. länk till zippen: Länk ännu en gång God Jul! ===== Länk |
|
Ser intressant ut! Mums! |
|
|
ant: Det insuget går att köpa från tyskland, www.dbilas.de Tror den bilen som han tagit motorbilden från finns/fanns med på www.e30.de fanns mer spec där men jag kommer inte ihåg dem nu. Brendan Purcells sida är riktigt bra, han är sjysst också. |
|
|
jag undrar om det är någon av er som vet var termostaten sitter på e30 318is? jag har en heinz meckarbok för e30 men där beskriver dom m40 motorn och om inte jag kommer ihåg fel så har väl 318is en m42 motor? det verkar i alla fall inte stämma riktigt. jag tror att jag kan ha hittat den men jag är inte säker. sen undrar jag även om man inte kan ta bort termostaten utan att man tömmer kylsystemet? jag är inte helt säker på att det är termostaten det är fel på så jag skulle bara vilja pilla bort den för att kolla lite. jag hade en sån här riktig toppen helg med min 318is. jag hade inte kollat glykolblandningen i min bil för jag tänkte att killen som ägde den innan har säkert blandat helt ok. det var blandat för minus 4 och det var minus 18 ute. toppen bra!!! jag fick isproppar i kylsystemet och fläktremmen gick av och det verkar även som att termostaten pajade. det var verkligen inte det här jag ville hålla på med på mitt jullov. tanken var att jag och min 318is skulle va ute och leka collin macrae hela dagarna :) |
|
ant |
ett sånt insug skulle inte sitta fel. men dryga 13000 låter lite mycket för min del, dessutom skulle jag vilja ha andra kammar i sånafall. och ett grövre extraktorgrenrör. då blir det ju ännu dyrare.. så nä, min motor får nöja sig med det har fått nu. chip avgassystem och öppet filter. schumi: är det inte lika bra att tömma systemet helt och hälla i nytt vatten/glykol som du vet är rätt blandat? och samtidigt byta termostaten till en ny som du vet är hel? och att du önskade andra aktiviteter på ditt jullov kan jag mycket väl förstå.. hoppas bara att allt höll när det frös till is i motorn.. ========== Länk |
|
Shumi, jag snackade med "Gävlekillen" angående temperaturproblemet med din IS, han trodde inte det var termostaten utan helt enkelt tempgivaren. Du skall följa kylarslangen som går från kylaren in i motorn, i den eller på det termostathus där slangen går in i sitter både termostaten och tempgivaren enligt honom. |
|
|
Tempgivaren och tempsensorn sitter på isugsidan av toppen. //Ticco www.ticco.com |
|
|
Har problem med tomgången på min is. Ibland vandrar den kraftigt och ibland får jag jättehög tomgång typ 4000rpm. Oftast eller nästan jämt är den helt normal! När jag köpte bilen så var det nån slang till tomgångsregulatorn (tror jag) som var av och då vandrade tomgången, men detta fixade jag och då blev det bra. Det nya felet verkar inte ha nåt med slangarna att gör. Är det nån som har en aning om vad det kan vara?? |
|
|
Jag har en fråga som jag ställdes mot nu när jag ska vinterförvara min 318iS, jag ska nämligen pallra upp bilen på fyra pallbocka, sådana i plåt som biltema säljer. Problemet är att jag har kjolar (som ni kan se på bilderna på min bil) så det blir svårt att på nåt sätt höja upp dem på de ställen där man använder orginaldomkraften. Framtill finns det dock som en inringad kvadrat (av plåt) precis bakom hjulet på bägge sidor. Där ska man ju hissa upp bilen med sån där verkstagslyft (2-pelarlift) som de har och där kan man även sätta pallbockarna. Men där bak är desto svårare har inte lyckats hitta nåt liknande där och vill inte hissa upp i typ hjulaxeln bak eller nåt sånt eftersom jag vill skona fjädrar och övrig hjulupphängning. Så var baktill kan jag sätta pallbockarna? Inte i domkraftspunkterna för orginaldomkraften alltså utan nån annanstans? -------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk Köpes: väghållningskit till min bil (maila) Vilken motorolja anv. du? Länk |
|
|
Fram kan du lyfta mitt på framaxelbalken. Baka kan du lyfta i bakaxelklumpen, lyft inte för långt bak på den bara så du skadar aluminiumkåpan. Här ser du hur min e uppallad: Länk //Ticco www.ticco.com |
|
|
Ticco: Tack för svaren, några små frågor bara: Framaxelbalken hur sitter den i förhållande till oljetråget? bakom framför? Fattar hur du menar jag ska lyfta där bak, men jag undrar vart där bak jag kan sätta pallbockarna? -------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk Köpes: väghållningskit till min bil (maila) Vilken motorolja anv. du? Länk |
|
|
Ticco: Glömde också fråga hur man ska gå tillväga, tänkte låna en sån där domkraftslyft så man kan lyfta i där fram och bak som du sa. Men ska man lyfta upp framtill först och sätta pallbockarna i "fyrkanterna" jag nämde innan och sen lyfta där bak eller tvärtom? -------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk Köpes: väghållningskit till min bil (maila) Vilken motorolja anv. du? Länk |
|
|
Framaxelbalken hur sitter den i förhållande till oljetråget? Om du tittar framifrån så kommer först oljetråget, sedan styrsnäckan (lyft ej i denna) och sedan framaxelbalken, lyft mitt på denna. Fattar hur du menar jag ska lyfta där bak, men jag undrar vart där bak jag kan sätta pallbockarna? Bakvagnsbalken som silenblocken sitter i, denna balk sitter framför bakhjulen. Ska man lyfta upp framtill först och sätta pallbockarna i "fyrkanterna" jag nämde innan och sen lyfta där bak eller tvärtom? Spelar ingen roll, men ska du lyfta bilen högt på pallbockarna så måste du lyfta i flera omgångar. Vad gäller palbockarna fram så har jag placerat mina under länkarmarna (bunburangformade sakerna). //Ticco www.ticco.com |
|
ant |
Ticco: dina cup speglar du har på bilen. vart har du köpt dom? det verkar vara ganska bra spegelyta på dom, vilket inte alla cupspeglar har. ========== Länk |
|
Det är just dom med liten spegelyta som jag skulle vilja ha, det är dom riktiga cupspeglarna. Mina e en billig variant, köpta på EU-Bildelar GBG. //Ticco www.ticco.com |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.