AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
730.522

E30 318iS erfarenheter!

Sida 156 av 173
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
javisst! jävla svinen som renoverar orginal m-tech2! snacka om förspänt med färdiga hål! dessutom ser dom vilka grejer som skall sitta var när de river ner skiten!

jag har alla mallar! har studerat utskrifter från realoem i timtal o prickat av vad ja har o sen kompletterat typ 3-4ggr minst innan jag hade allt o nu ska ja ha lite till som skall rivas bort.. fotodokumenterade borrning av alla hål och montering av clips för trösklarna ikväll.. finns för den som är intresserad!

ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
corrostabil heter tuben/stiftet som används på bmw och mercedes i hjulhusen som skyddar mot grus o damm som stänker upp samt skydd mot rost då de håller fukt borta.. finns på meca o är inte så dyrt! tänkt använda det där skarverna på paneler o dyl ligger ann mot plåten
IM
132
IMFA
Ingen BMW :(
idag gick inte ena bilen igenom besiktningen. Dom har larviga avgaskrav :(.

hc 130-160
co 0,5
co2500 0,6

När han varvade 3-5krpm så gick hc ner till 40-50 och sen när han släppte av så gick det upp direkt. Bilen var rejält med varm. Hade tokgasat innan och vi tokgasade under och fick även 2 försök med ytterligare 5min varmkörning.

Har någon förslag på varför det går dåligt på tomgången men bra annars? Ska börja med att byta filter, stift och oljan. Allt detta ska dock vara bytt enligt tidigare ägare. Hade även ca 15l etanol i bilen. Det var dock inga stora procent då det var full tank så typ 15l etnaol i 55l tank.
Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
329iS Turbo (E30 M-Tech2) -90
Jag hade dåliga co2500

bytte stift och hällde i k-sprit så gickdet ner till 0

lambda sonden??

// Fredro
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
sök här på autopower på hc-värde! där har du många troliga orsaker!

den värsta grejen skulle vara ventiltätningar men långsökt och sist i raden av vad man åtgärdar i förhoppning om att bättra värdet!

listar här vad jag skulle göra och i vilken ordning:

1. kör igenom en tank med sonax oljetillsats och stp total clean bensin tillsats samt nolla styrboxen några timmar innan besiktning!
detta var det som jag tror gjorde att min sänkte sig från hc 300 till hc 0,03
innan hade jag gått den dyra vägen:

2. kolla insugsbälgar o allt kring det området (tjuvluft)

3. mät upp lambda värdet (jag bytte utan att testa ens då de är slitage vara)

4. här körde jag k-sprit varianten och e-85 varianten utan resultat (fick t o m förhöjt värde på co-värdet här)

5. byt filter, olja och tändstift (var redan bytt ett halvår innan på min och oljan såg bra ut! (rekommenderas är att man kör orginal stift..)

6. byt katten (jag bytte utan att veta nåt om den som satt! satsade på racekatt när man ändå bytte)

7. trycktesta avgas systemet så du inte har läckage (skulle kanske göras ihop med punkt 2.

med risk för att någon läser detta och tycker nåt är fel eller vill rätta mig vill jag bara med reservation för detta inlägg säga detta:

"kan ha vänt på massa punkter o de kan säker gjorts/skrivits på något smidigare sätt och i annan ordning men hoppas att detta kan vara till hjälp"

fyll på nu alla som har andra teorier!

mvh

IM
132
IMFA
Är det någon som har länken till guiden för att byta chip?
Re
92
Rerre
BMW 318is 16v -90
IMFA: Att byta chip är simpelt, det är bara att skruva ner styrenheten som sitter bakom plasten i handsfacket och bryta upp dom små flikarna som klämmer fast den övre delen av styrenheten. Sen när du byter chip så är det en liten pil om jag inte minns fel som sitter på chippet och markerar hur det ska sitta. Men man får ta det försiktigtå så man inte bryter i chipbenen, jag använda en lite radiomejsel för att chippet skulle lossna.
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
lossa batterikablarna först
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
sen skulle man bara vrida om tändningen så instrumenten lyser och vänta 10sec innan man startar motorn så boxen får chans att programeras om? så gjorde man med mitt chip iaf..
IM
132
IMFA
Nu har jag bytt oljan, stift och filter. Bytte även chippet till Original. Efter bytet så kändes motorn snällare än förut. Är detta som ni märkt? Är ett Grupp N chip som satt i innan.

Effektpuckeln som kommer runt 4k rpm existerar knappt i min ena men i den andra är den väldigt tydlig. Har ni något förslag vad detta kan bero på ? Den utan puckeln sitter det simons sportavgas sista biten bara. Verkar vara en originaldämpare efter kat. Läst om att detta kan påverka "puckeln"
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
det är just vitsen med chippet tycker jag att de ger den där lilla turbo-sparken runt 4tusen varv! inte att varva över 7tusen varv om man inte kör bana. puckeln var inte lika framträdande med orginalchippet!

kör oxå med grupp-n chip
IM
132
IMFA
Puckeln var lika obefintlig med grupp n som med original. effekten kommer senare i den mot den andra is:en jag har.

Dock så kändes motorn lugnare och jag tror mig tycka att den går tystare med med originalchippet.
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
den kanske kände sig lite mysigare med olw lättsaltat än med sourcream:)?

sen är de sagt att orginal avgassystem är lite kvävande så lite grövre dimension främst i slutboxen är bra för ventileringen..
IM
132
IMFA
Nu har jag kollat avgasvärderna på en verkstad(fick låna maskinen av en polare). HC, CO och Lambdan(0.8/9) låg för högt alla först. Mätte vi på lambdan så låg den på 0.6-0.7 och vandrade. Ska denna vandra hela tiden även på tomgång? Varvade man så vandrade den från 0.2 till 0.9.

Vi kopplade bort minuspoolen så boxen fick nollas. Först gick den skitdåligt med HC på 300-400 och sen vandrade värderna ner sig(HC och CO). Sen la sig lambdan på 1 och då gick både HC och CO upp över gränserna.

Vad kan detta bero på? Vilken givare är trasig? Den drar ingen tjuvluft och det läcker inga avgaser.

Några förslag?
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
jäkligt tricky! testa byta lambdan? kostar väl 1500-1700 för en ny org bosch
Så nu är man en 318is fattigare. Får se vad framtiden har att utvisa ifall det blir någon ny IS framöver.
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
men köttrosen: va de nödvändigt=)

va de din blåa i säljes? såg fin ut isf! hoppas du fick va du ville ha o känner dig nöjd! släng upp bilder på nästa kärra sen!
Jo det var tyvärr nödvändigt, orkade inte längre med det konstanta småmekandet för att hålla allt igång. Speciellt inte när csn är såpass snåla som de är. Men som sagt det kommer nog sannolikt bli en 318is framöver igen om man nu inte kliver upp och börjar titta 320is eller M3.
haft mycket probel med den innan eller?
Nej inga problem men för att vilja ha den i det skicket den egentligen är värd så kostar det på alldeles för mycket tid och pengar...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.