|
Sida 153 av 173
|
|
|---|---|
| Min värmefläkt på min 318is -90 har börjat leva om och jag har hört att det finns två modeller. Är det någon som vet vilken som sitter i 318is -90 eller vet någon hur man kan kolla upp vilken som sitter i den? | |
|
greddy: min fläkt kvittrar lite ibland och ger ett litet surrande ljud när man vrider över till värme.. så var förra e30:in oxå så ja antar att de bara är att byta.. lokaliserade ljudet till att komma från en liten manick som sitter på torpedväggen! kolla och lyssna där när ljudet kommer.. låter som nåt litet lager är torrt eller slut.. kolla via ditt reg på mekonomens hemsida eller liknande så borde du få fram rätt artnr eller ring bmw annars för en prisuppgift.. |
|
|
Det du snackar om Balobas är en lite värmepump den lilla silvriga "staven" vid torped väggen)... den är jätte lätt att plocka bort och bara smörja upp med fett sen funkar den klockrnet i minst 3-4 år innan den behöver smörjas igen... Annaras har man ju kupefläkten som sitter under instrument panelen... kommer man åt genom att lossa kåpan till kabelhärvan och där bakom är det som en lucka i torpedväggen... ang rasslet/tickande... kamkedjespännaren? den is (-90) jag hade en gång i tiden den börjde ticka rassla så fort man kom över 3000varv... // Fredro |
|
|
det var ett jäkla tjutande ljud på förra e30in men på is`n är de än sålänge ganska låg ljudnivå! tack för tipset om smörjning! ang rasslet skulle jag oxå tipsa om att lämna in för en felsökning; kostar ca 1k på auktoriserad bmw-verkstad att få kedjan med spännare konditonstestad.. |
|
|
Fredro och Balobas: Okej, ska göra detta så fort ekonomin tillåter det. Primärt just nu är att fixa hjul-inställningar och diverse plåtskador då jag var i kontakt med en björk i lördags. Men än en gång, tack för tipsen! |
|
| huggormvikstrom: går de brett =) ?? | |
| Om jag ligger brett? Självklart kompis, självklart! ;) | |
| haha ok! hoppas du får till bilen igen! | |
|
hitta felet på bilen ! bröstkåpan var sprucken, så idag knallar jag in och hämtar delen, och byter ut alla packingar på motorn. Även smörjt, kollat in alla delar, bytt lyftar etc, så snart kommer den gå som en guda gåva igen ! mvh |
|
|
Det är meningen att jag ska byta svänghjul till M20 hjul på min is, men har funderat på om de fungerar att ta startkransen från M42 svänghjulet och sätta på M20 hjulet. Men passar kopplingen från M42 direkt på M20 hjulet om man gör så? eller är man tvungen att byta till M20 koppling? Vad väger igentligen ett M42 resp M20 svänghjul orginal? |
|
|
orginal svänghjulet m42 väger ca 9,2 en del som måste bytas vad jag vet iaf: 325 svänghjul, 325 koppling, 325 tryckplatta, 325 pinjong till startmotorn och 78-83 323 urtrampningslager. har aldrig testad den setup men ska funka så typ själv har jag ett lättat o balanserat m42 svänghjul (4,3kg) ligger i garderoben o väntar! då slipper man samla ihop delar! endast nya bultar som håller svänghjulet går åt skulle ja tro |
|
|
Så det gick och lätta M42 svänghjulet så pass mycket ändå, då är det bättre att göra det än att köpa massa M20 prylar, har iaf hört att en på PPF som hade en 318is turbo som hade ett lättat M20 svänghjul som vägde 3.5 kg ungefär. |
|
|
kan ha vänt på siffrorna! kan vara 5,23 det stod oxå! kommer inte fram i garderoben =) m20 hjulet blir oftast 1-2kg lättare hur man än vänder o vrider på det! men de kostar lite mer oxå! sen vet man ju inte hur mycket mer det extra kilot gör.. menar.. nästan halverat m42 svänghjul lär varvas rätt så kvickt det oxå |
|
|
gick o skaffade mig lite nya hjul: Länk |
|
|
balobas: riktigt jävla snygga, är det ASA? Larry |
|
| tackar! javisst är det asa imola! 8tum fram o 9tum bak med lite bredare kant än fram.. den bakre är sjukt bred hehe! undrar vart man åker o valsar..? de kommer behövas skulle ja tro | |
| Skulle behöva veta vinkeln på ventilsätena på toppen, någon som vet? | |
|
fråga gizmo: Länk |
|
|
så pass fick man ner vikten på orginal svänghjulet på m42.. Länk |
|
| Är meningen att jag ska köpa ett annat sprut till min bil, har tänkt på MS eller Haltech. Så undrar om någon kör med det och kan dela med sig lite tips osv. ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.