AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
730.571

E30 318iS erfarenheter!

Sida 150 av 173
Th
54
ThomasT
318is -90
"Conny" och ProSpeed är en och samma kille... Så det är samma chip.

Vågen ligger söder om korset, där är det bara att svänga in å väga. Dock kan det nog infartsförbud.
ic
124
icke
318is -90
ja självklart! jag blandade ihop conny och mario.. det var mario-chippet som inte funkade!

åfan.. det är ju skitbra. Då ska jag försöka se om jag kan komma iväg och väga. Bilen står ju redan avställd i garaget.
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
mario-chippet drar soppa och ger inte nån jätte skillnad i effekt enl mig men..
luftfilter av stor modell med avskärmning och tilldragen kalluft ger lite skillnad främst när de är lite rått ute och även vid varma dagar när ja jämför med de lilla filtret jag hade på från början utan avskärmaren och tilldragen kalluft!

en fråga: tror ni de kommer se lite klent och outfyllt i hjulhusen med 16tummare när m-techII paketet blir monterat?
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Mario chipet är fortfarande ett grupp-n chip och är totalt meningslöst att sattsa på (om man inte kör enligt ett reglemente som kräver grupp-n mjukvara)
Icke läs hur jag löste öppet luftfilter för små pengar.

Där finns en heldel vikt att hämta men tänk på att lätta jämt...dvs det är mkt enkelt att lätta där bak men fram är jobbigare. flytta batteriet till skuffen samt riva ur allt löst junk, demontera krockbalkar osv osv gör en del
Min is vägde 1040..inte spec lätt men mindre än std bil.
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
jag tänkte satsa på "race-chippet" från prospeed rent pga saknad skillnad mellan orginal och grupp n chippet! men samtidigt vassare kammar och lättat svänghjul! det lovordas ett chip utvecklat av jim conforti på de amerikanska och europeiska forumen! men ingen här verkar ha koll på de?
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
är de nån som har bytt lampan i analoga klockan bredvid fläktreglagen?
har gjort de förut men glömt hur man gjorde, har för mig att man måste
få ur cd`n först, nån som vet?
Balobas: Länk där borde du se hur du gör, har för mig att jag bara tog och slet och bände ur klockan med en skruvmejsel, men kan ju komma ihåg fel. =P
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
tack rosen! ser ut som stereon måste ryka trots allt! den som är så lätt att få tillbaka med kablarna o allt hehe ;)
Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
329iS Turbo (E30 M-Tech2) -90
har precis gjort det...
du behöver inte plocka bort sterion...
bara att pilla bort "ytan" på klockan och sedan dra hela skiten rätt ut...
sen sitter lampan där uppe till vänster på klockan (sett från förarplats(har jag för mig))

// Fredro
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
tack rosen men de skiljer mellan analog och digital klocka! kontakterna är olika och själva lamphållaren!

fredro! lagom när du hade skrivit satt mejseln redan i spåret! du hade rätt, bara att snäppa bort och byta lampa.. trodde iaf jag först!

jag fick gå ett steg till: Länk
här ser man var lampan sitter i det vita ytterhöljet: Länk Länk
och här får lampan kontakt mot plattan längs en rund metallring: Länk
slutligen visas här varför lampan glappar och inte lyser pga att den saknar kontakt mot den runda metallringen (kontakten): Länk

vet inte varför jag orkade ladda upp dom här bilderna men men..
de kanske hjälper någon framöver..
kul att hitta och lösa felet oxå iof, värsta jag vet när nåt inte lyser i bilen som det ska och knarrar i inredningsplast! ljudnojja!! ;)

Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
förstår helt...

har precis bytt 5 lampor i min nyköpta 324...

// Fredro
lånat tråden lite... finns det några fina 318is kvar att hitta som iten är sönderkörda eller gått för långt och hur fungerar dem på vintern?
Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
klart det finns fina kvar... dock sällsynta... Tyskland?

På vintern går dom hur fint som helst, som en gokart... dock lätta där bak (som alla andra E30) betongsäckar finns att köpa på silvan...

// Fredro
Det där med att dom är lätta i baken ser inte jag som något problem, fan alla bakhjulsdrivna bilar har ju en tendens att sticka iväg med baken, allt handlar ju om hur hård man är på gasen. Viktfördelningen på en IS är väl ändå 51/49 eller nått liknande. Körde min förra vintern och det funkade alldeles utmärkt sålänge man har vinterdäcken på. =P

Klart det finns välbehållna 318is kvar, är ju bara kolla på balobas som enligt mig är ett ytterst fint skick att döma av bilderna. Men då pratar vi ju 30k plus. Min är ingen skönhet med små rostblemmor på m.m men fortfarande lika rolig att köra för det. =)
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Om någon är intresserad så monterade jag igår trimchip i min is..

Köpte av Conny på Ebay, vann auktionen och betalade 550kr inkl. frakt.
Modell: Race, 7500rpm, 98 oktan
Tog ca 15min att byta chip sen var det till att provköra.

Resultat:
Mer vridstak från botten, kan köra runt gathörn på 3an å sedan trampa fullt utan minsta tvekan.
Motorn varvar upp fortare. Mer "racingsång" ur avgassystemet.
Kanske lite konstigt men med std-chippet bluddrade avgaserna vid motorbroms i vissa varvtalsintervall -detta försvann.
Den lilla hästsparken vid ca 4000rpm finns dock kvar.
Att kunna dra ngt längre på växlarna kan ju kanske vara bra vid några få tillfällen men mer än 7000 känns bara onödigt med std-kammar.

Övrigt gjort med motorn:
2,5" från katten med två små friflödesdämpare.
Öppet konat filter dock ännu ej avskärmat.
Borttagen kylarfläkt.
Nybytt kamkedja och allmänt välservard; nya stift, olja mm mm

ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
bmw-jerry: dom funkar fint, även dom fina ;) ja menar, de som är 30k+ är nog inte så mycket körda på vintern (tack för den generösa värderingen dr.rosen) men jag har kört min hela förra vintern och det är som skrivs där innan att man får va lite lätt på gasen i samband med riktigt fina dubbdäck (värt att lägga en slant för nya fräscha om man är osäker på skicket..) jag rekommenderar t ex gislaved nordfrost 3! relativt tysta och ett jävla bett i dubben! sen kan man alltid göra en volvo 2/7 serie special med sandsäck men då är de väl ändå roligare med liten fet baslåda så man slipper höra smattrande dubbar mot torr asfalt (mestadels här där jag bor iaf! jag tror du ska satsa på dubb för att vara riktigt på den säkra sidan oavsett var du bor i landet! jag kommer inte ha nåt annat på nån e30 i fortsättningen! förresten.. siktar du in dig på att köpa en is i riktigt bra skick och tänker köra den på vintern? rekommenderar jag inte om man inte har råd med en andra bil, likt situationen var för mig första vintern med is`n! letar i skrivande stund en bra och skön vinterbil och bil för längre färd på sommaren med lite ac, servo och sånt lull lull! ni får gärna ge förslag på bra modeller! inte vad som helst, lite stil! lurar i nuläget på en a4 1,8t eller liknande!

sir anton: gratulerar till införskaffningen av chippet! av texten att döma är du nöjd?! de va bra med lite feed om de chippet då jag kommer byta till likadant från det grupp n jag kör idag! kör gärna en tank "normal" körning och infa om hur mycket bensin de drar! vänta tills du har byggt en avskärmare med tilldragen kalluft, lättat bilen lite och kör en kylig sommarkväll själv i bilen med 5liter kvar i tanken och varvar ur den! tror den där lilla hästen drar på sig en riktig fet-känga och sparkar till när han varvar till vid just 4000varv!
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
balobas:
Det är för tidigt för min del att göra en fullvärdig utvärdering av chippet då jag aldrig förr tankat fullt (extra vikt).
Innan jag monterade chipped hade jag ca 10 liter 95 i tanken vilket var tvunget att kompenseras med 10 liter E85 och resten v-power för att komma över 98 oktan..
Det är ju trots allt 50kg mer å släpa på. Tanken är tills vidare lagad med "leakfix", försökte byta men skruvarna var fastrostade =(

Är nu sugen på att montera nytt insug, hemmabyggt eller från E36.
Kanske ett kortat från M50 skulle passa??

Har även hittat riktiga extraktorrör för ca 1000kr med frakt från usa.
Originalrören har ju inte lika länga primärör tyvärr...

Mvh Anton
Det där om Connys chip och förbrukning kan jag ta då jag satte i slutet av förra vintern och använde bilen i pendling. Fick ner den från 0.83 eller nått sånt till precis under 0.80 efter bytet. Och det är med öppet luftfilter och rätt så hård på gasen vid körkörningar och i stadsmiljö. Så det är inte som grupp-n chippet som jag förstått ökar bensinförbrukningen.
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
krupp n chippet drar fan 1liter milen blandat!

extractor? är de så billigt såå, annars är det av hela värdens e30 is trimmare inte värt om de handlar om dyra supersprint o liknande iaf!

jag vill oxå jobba på insuget som jag ser som en propp för m42ans kapacitet för övrigt!
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Balobas:
Angående insuget: Vad tror om att byta övre delen mot en plenumkammare med ett 3"-spjäll på?
Gillar inte riktigt utformningen på originalet..
Eller bygga helt nytt. Kolla på www.topplocksverkstan.se finns några bra formler för beräkning av hur insug å avgas ska se ut.

Någon som vet om det finns plasttank å köpa till e30??

Mvh Anton
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.