|
Sida 136 av 173
|
|
|---|---|
|
lmm ska helt bort då den är den mest begränsande faktorn på insugs sidan (den gamla modellen av klaff mätare) Ev kan jag komma över någon 320is till hyffsade pengar är det någon av herrarna som är seriöst intresserad av en sådan bil? (italien bil) |
|
|
ja har varit intresserad av en 320is ett tag och kollar mobile regelbundet men att ge närmare 50k för en 4-dörrars som inte ens är snik-sminkad inför fotningen så var de inget som intresserade! de som säljs på "säljes" känns alldeles för dyra och då är de nästan lika bra att köpa en m3 på en gång! dock är väl en 320is billigare i försäkring (som en vanlig 320?) eller? anton: tack för länken |
|
| hände nått tråkigt ida, va ute o lekte med min 318is (e30) och på vägen hem så började tempen stiga över mittenstecket, så tänkte att nått va fel, körde lungt hem o öppna locket, såg att de fattades vatten, fyllde på ca 1 liter och starta motorn o lät den gå på tomgång med kylarlocket öppet, de började trycka upp vatten väldigt sakta och vatten såg väldigt grumligt ut som de kanske va avgaser i det, tycker själv att de verkar som topppackning har gått, va tror ni ? | |
|
balobas: Precis som Pelle skriver så är det en klaff i lmm som ska öppnas med hjälp av undertrycket i insuget. Den stör både respons och flöde. Som Anton skrev så är det Musen på topptrim som har fixat toppen, ang priser får du ta det med honom, en del står på hemsidan. --- /Micke |
|
| någon som kan svara på om man får borra/såga hål i den plåten som är under själva luftfilterboxen? | |
|
hur blir bilen på tomgång utan llm? kör man me trattar o grejs blir den väl lite svårkörd i starten? hur mycket effekt/effektivare upplever man is`n av att ta bort llm o köra ett värre insug om de nu är en riktig begränsning av m42ans kapacitet? Platoo: lägg upp bild på bilen |
|
|
rosen: är de nån som kollar där under på besiktningen om man har satt tillbaka luftboxen? nån som var på mantorp idag? en annan jobbade och vill se lite bilder.. |
|
|
har det varit träff på Mantorp? Larry |
|
| balobas: nä det är det ju inte men jag tänkte väl mer om man nu skulle få ner det öppna filtret dit ner och sen på besiktningen kanske man inte orkar sätta dit orginalboxen. =) | |
|
rosen: ja förstod, eller chansade snarare att de hade me öppna filtret å göra hehe! ville inte skriva de bara men ja tänkte som du tydligen, erkänn lite coolt att skriva så haha (3åring).. ja har oxå tänkt på lite olika lösningar dock inte denna variant! orginal insugsröret till luftboxen är ju lite konformad och den får sitta kvar på min bil! sen tänkte jag dra fast slangen man fick med till kn-filtret på de anvisade placeringen som är till höger om helljuset sett framifrån i grillen! man kan ju klippa upp den och köpa ett basreflexrör till baslåda och sätta i hålet, de ser rätt race ut! har sett en del bilder där rör dras mellan filtret och llm så man får ut filtret närmare grillen! antar att de va en sån lösning fast genom ett hål under placeringen av luftburken du hade tänkt? en till sak ang avskärmning så skulle de va fint i plexi så man ser genom.. larry: de va banåka, licenstagning och utställning på mantorp! karavaner från runtom i landet vallfärdade dit! pågår imorron oxå tror ja! jobbar då :( |
|
| jo det var så jag hade tänkt, att köra med silikonböjar och något rör och sedan få ner luftfiltret till fronten och använda sig av lufthålet där... då slipper man ju i alla fall avskärmning. men har dock inte löst det ordentligt hur jag ska göra. | |
|
Jag är sugen på ett chip till min 318is, men vilket chip är det som gäller. Har hört rykten om Grupp N-Chip. Hade tänkt mig nått för ca 1500 som man sett på blocket. Har ni nå mer ideer på sugtrim? Gasar tills det rasar |
|
|
Rerre: Kolla på ebay och så letar du efter Conny (Pro-Racing) som kränger chip där. Han slänger ut sina chip på tyska ebay mellanåt för utgångspris på 50€ som han normalt sett tar 145€ på sin hemsida för Länk Det jag köpte är antaglingen hans "Race" chip som har varvstopp på 7500. Och för det gav jag 65€ och då är frakten på hela 4€ inräknade. =) här är en länk till ett chip han säljer, dock är detta till E36, tror inte det är samma serienummer på databoxen till dom så leta efter hans M42 E30 chip. Länk |
|
|
dr.rosenrosen: Tackar så mycker, får hålla kolla på de :) Gasar tills det rasar |
|
|
Men synd bara att man inte fattar ett skit av tyskan :P Gasar tills det rasar |
|
|
the Jim Conforti chip sägs va de bästa på marknaden! kostar därefter oxå! Länk sen antar ja "mario-chippet" kan köpas av mario på: Länk |
|
|
rerre: omslipade orginalkammar, lättat svänghjul, öppet/avskärmat luftfilter, chip, en slutburk som andas bättre än orginal osv är lite av saker man kan göra utan att lägga en förmögenhet,, värre om man vill göra allt detta på en gång och mitt i säsong som en annan som bara har en bil.. fan ja går och köper trisslotter snart! vill ha en andra bil och riva ner motorn på min nu! eller nee,, ja glider runt i den som den är nu över sommaren.. den går ju så äckligt bra när ja tänker efter.. |
|
|
Rerre: gör som jag, kör altavistas babelfish eller så tar du och lägger till översättningsplugin till firefox om du nu kör det. Inga problem att skriva på engelska till honom. det där mario-chippet verkar mest som att det bara höjjer bränsleförbrukningen utan att ge någon jättestor skillnad. då tycker jag trots allt att Connys chip verkar bättre då min fortfarande bara drar runt 0.8 |
|
|
Mario chipet är samma chip som grupp-n chip och i mina ögon bara utkastade pengar. I grupp N så ändrades bara bränsledelen samt något förhöjt varv stopp, det var ej tillåtet att ändra tändingen! Rally chipet från Pro-Racing med både förhöjt varvstopp (7500rpm), bättre ställd tänding, ökad bränslemängd är det vettiga att köra med på en gat bil Race chipet har liknade egenskaper som rally chipet men gör motorn spetsigare i kärraktären och lägger varvstoppet på 7800 rpm. Själv varvar jag min is något runt 8000-8500rpm (varvräknaren tar slut långt tidigare och nålen går långt ut på förbruknings mätarens område) och den har hållt i 2år med det chipet men ventiltryckarna hänger inte med på dom varvtalen. Men generellt så ska man inte varva m42 mer än 7500rpm och med orginal kamaxlar/tryckare är det meningslöst att varva motorn mer. Ang kamaxlar: skit i omslipat och köp bra kamaxlar från start...det är inte bara att slipa kamaxlarna utan även kamaxelhuset måste planslipas. Ang svänghjul: utgå isf från ett m20 svänghjul. Jag annvänder ett m20b25 svänghjul med lite midre vikt än org hjulet. Har skrivit i några trådar vad för delar samt hur man gör för att få dit det. Någon som är sugen på att borra sin is? Jag har extra block + s50b32 kolvar liggandes? |
|
|
ja håller verkligen med om att gruppN chippet slukar soppa! väldigt lite skillnad från orginal effektmässigt dessutom! chippet skall bytas! ja tänker göra nåt åt kammarna! slipas eller lägga massor på nya vet ja ej men orginalkammarna borde gå att slipa till 260-262 utan att behöva moddifiera för att fortfarande ha ett fungerande ventilspel!? hur är balansen i veven efter 7000varv och uppåt samt känner man att man behöver varva m42an mer? ja känner inte att de ger speciellt mycket där, kanske iof beror på vilket chip man anv?! om man pratar bankörning så ligger man nog mer rätt uppe på dom varven o håller växlarna längre genom kurvorna! vill man inte byta kopling och urtrampningslagret samt pinjong på startmotorn kan man alltid svarva ner orginalsvänghjulet! resultatet av de återkommer ja me när mitt är monterat och utvärderat! pelle: är de godsaker till en 2,0L block du har liggandes!? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.