AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
730.595

E30 318iS erfarenheter!

Sida 13 av 173
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
ant: låter bra att du kunde märka skillnad iaf, då måste det ju vara värt 600:-
Har du öppet filter på den nu eller? (Tänkte om det var optimerat för öppet/orginal som diskuterades innan)
Känns lite jobbigt att varvstoppet flyttas upp till 7000rpm eller vad det nu är, är det inte risk för att grejorna pajar då (har för mig att orginal låg varvstopper på ~6800rpm)?

--------
Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :)
Min 318iS finns på Länk
Köpes: väghållningskit till min bil (maila)
Vilken motorolja anv. du? Länk
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Risk för att grejerna pajar?? Vad menar du? Ingen kräver att du ska varva 7000rpm, men nu finns möjligheten att dra ur motorn till 7000rpm. I sådana fall borde inte någon chippad bil hålla eftersom det nästan är standard att man flyttar upp varvstoppet. Tror att varvstoppet ligger på 6500rpm org.

XiOUS: Har du frågat killen som säljer chip här på forumet om han har till 318iS. De kostar ju bara 400:- Kanske vore något att testa. Om du inte vill åka med varvstoppet på 7000rpm sen, efter att du testat är det ju bara att du hänger i orginal chipet??
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
johankihl: jag menar bara om orginalgrejorna i motorn klarar upp till 7000rpm om man skulle "råka" närma sig det i ett ögonblick av adrenalinkick :)

--------
Min 318iS finns på Länk
ant
har hört nånstans att man inte ska varva mer än 7300rpm med en standard m42. vevlagerna ska tydligen inte orka så länge då. men naturligtvis så bestämemr du själv hur långt du drar. jag testade efter lång inkörning och med viss tvekan att dra över normalt varvstopp. lät lite mer aggresivt, inget varv jag kommer åka på dagligen..

vid test satt mitt öpppna filter på. dock så åkte jag med 95 oktanig bensin, jag har nästan full tank så den ska åkas slut sen blir det 98 oktanigt. kanske blir mer skillnad då. enligt mario så ska det vara optimerat för 98 oktan. jag återkommer angående eventuell skillnad. dock kommer bilen inte gå så mycket i vinter. det är inge kul med salt och andra slaskgrejer ute nu.

=====
Länk
Visa användare
216
what
E30 318is -90
Ja man kör ju inte runt i 7000rpm motorn klarar nog några klickar och man lär nog märka mera på de andra varven och så kanske man kan köra i 6000rpm och ha kul! det kan man ju inte göra idag.. Fast vad vet jag vi får se i januari då jag ska ha mitt chips..

/what
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Varvstoppet ska väl gå i vid 6500varv på din bil?
Det stoppet har min bil smakat hela sommaren :)

//Ticco

www.ticco.com
Max effekt är ju vid 6000varv!
Klart man måste över det innan man växlar;)
Finns det något bättre än en tokvrålande liten E30?

Varvar min extremt mycket vad det verkar jämfört med andra på det här forumet. (Ticco undantaget;))

Skulle gärna flytta stoppet till 7000.
Men det känns om att det inte spelar någon roll just nu när man kör dubbdäck.
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
what: självklart tänker jag inte börna runt konstant i 7000rpm :) Men det kanske händer nån gång att man under koncentrationsmoment (varvräknare <-> väg) råkar få upp den i det registret, men det bör det ju tåla så där nån gång :P

ILiveToRide: nä, finns nog inge' roligare än det :)

Klart man varvar mycket, men vill ju att grejorna ska hålla ett tag med :)

--------
Min 318iS finns på Länk
Hade jag varvstopp på 7000 skulle jag utnyttja det!

Hålla? Finns fler motorer;)
Håller de ihop ett halvår till så är jag nöjd;)
Sedan skall den nog rivas iaf.
ant
att titta på varvräknaren vid drag up till 7000 rpm behövs inte. du hör när du ska växla..
jag körde ur 95 okt. soppan idag och slog i 98. ljudet blev helt annorlunda efter det. det morrar mycket mer med 98 oktan.
men som sagt ljudet är med mitt öppna filter väldigt lätt att läsa av för växling.
efter byte till 98 oktanigt verkar motorn mer villig att gå över 6500 rpm. så chipar du/ni så se till at åka 98 okt. allt verkar funka mycket bättre då.

och visst finns det fler motorer men dom ligger ju inte överallt som volvos b18/b20 maskiner... =)

=====
Länk
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
ant: öppet filter och 98-oktan blir ett måste för mig då :) (plus chippet då :)

Jag längtar till våren....

--------
Min 318iS finns på Länk
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Var det någon som visste hur man kunde fixa dimljusen och elspeglarna som jag skrev om förut?

--------
Min 318iS finns på Länk
Visa användare
216
what
E30 318is -90
Dimljusen kan nog inte vara så svårt att montera om du får tag på grejorna. Testa att sök lite här på forumet så hittar du nog vad du söker. Jag orkade inte kolla vad du skrev tidigare men om du hittar en bil där du kan montera bort el-speglar och dumljus så är det nog inte så svårt. Så ser du sen hur det ska sitta. Vi har en väldigr bra skrot i skåne Länk där kan man plocka grejer själv. Men det finns säkert andra ställen i sverige man kan gå till. Som har nått liknade.

/what

Länk
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
:) tar det igen då (frågorna ang. dimljus/elspeglar):

"Dimljusen är nog nån sorts fuktskada eller nån glappgrej, högra dimljuset har glaset spruckit lite på men lagat/tätat med Aquatät (funkar skitbra!) men har inte lyckats laga glappet :(. Jag lyckades fixa dem så de funkade ett tag men sedan la de av igen, tror dock ej att det är fuktskada. Nån som har nåt tips på hur man kan få dem funka ordentligt?

Elspeglarna funkar inte heller :( några tips på hur man ska fixa det? Antar att någon kabel är glapp eller nåt."

Alltså har redan grejorna på bilen men funkar inte.

--------
Min 318iS finns på Länk
Angående backspeglarna.
Har för mig att jag sett någon tidigare som haft problem med dem. Tror det var motorerna eller kontakterna vid motorerna.

Går ju att ta i sär det hela och testa om motorerna fungerar eller göra rent kontakterna.
På E30 och E21 är det väldigt vanligt med fel i justerknappen i dörren(har haft samma fel på min fd.E21 och nuvarande E30)
Det oxiderar och kan se ut som guldlocks björnar varit där och tappat en slev gröt,snabbtest,spraya med 5-56 el. liknande och vicka knappen snabbt fram,bak,upp,ner ett gäng ggr. om det blir kontakt och speglarna rör sig så är det bara att riva isär och rengöra.

Henrik
Visa användare
216
what
E30 318is -90
funderat på att köpa nya dimljus? :)Har tyvärr inga ider om vad du kan göra.. Men jag hade nog börjat skriva och greja tills man kom fram till -AHA! och så fixa det.

Jag har problem med att komma in in min baklucka den har gått i baklås. nån som vet vad en låssmed kostar? Vet att det kanske inte är så Is relaterat men..

Jag kan scanna in sidorna på Teknikesvärld och skicka till er som är intredserad fast det kommer inte bli föränn i januari eftersom jag ska åka bort under Julen. Jag vet inte om jag kan lägga en länk här det skulle nog inte uppskattas fast vad vet jag..

så bäst ni skickar e-mail om ni är intredserad så ska jag se vad jag kan göra..

/what

Fr
40
Frode 318is
318ti-95
525ia-94
Hei!

Jeg ser at dere diskuterer ekstrautstyr på 318is.
Jeg har Airbag på min 90 mod.
Er det noen andre som har dette?

Länk
M3 wanabe
Tja!

Jag har oxå en 318iS så jag får vara med i leken samt att det verkar som om tråden kommer att gå hur långt som helst!

Jag undrar om man har fått backspegel i två bitar fast bilden är den samma bara att det finns en spricka i den, går det att besikta bilen då som han e.

Tack för tips!
Visa användare
216
what
E30 318is -90
Frode 318is: Är det en E30 med airbag? Det är nog inte så vanligt har inte hört någon som har det i allafall..

/what

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.