AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
730.503

E30 318iS erfarenheter!

Sida 125 av 173
Visa användare
278
finnen318is
E30 318is-90 (Nr1 Krockad)
e30 318is-90 (Nr2)som används nu.
så du menar att jag monterar värre kammar, ventiler, etc, etc så slipper jag dom hydraliska ventiltryckarna? tack för en grym länk.

e30is rockar grymt med rätt tuning.
Slipper och slipper.. Du är tvungen att gå ifrån dem då de inte lämpar sig för det arbete de blir satta att utföra med värre kammar monterade.

Som Pelle skrev så är det lite pill med den konverteringen..

/Anton
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Precis, men bla saab har samma ventiljusterings tillvägagångs sätt med att man måste lyfta av kamaxlarna vid ventiljustering. Och kör man inte vrålmånga mil så blir det inte så ofta man behöver ge sig på att justera ventilerna.

Är man inte låst av ett reglemente som bla bannar fri trimning av vissa motorer...så är det bättre att hissa i en s14 snurra på direkten än att lägga pengar på en m42. Pengarna rullar snabbt på om man ska trimma seriöst...och ska bilen rulla på gata så vilket bes tekniker ser igentligen skillnad på en s14 och en m42?
Klenaste s14 är på 195 hästar och slå lite lätt på fingrarna hur mkt det kostar att få upp en m42 till +200hkr. Då känns plötsligt en s14 inte så dyr att köpa in!
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
men va kostar en sån transplantation om man inte har kunskapen själv?

säkert många som kan till en rimlig peng men hur mycket jobb är de och är det nån som har erfarenheter av detta? själv har ja haft tanken på de tusen gånger om inte mer.. går ibland hitta för 25-30k dessutom men oftast okänt huruvida skicket är då de ordning gjorda ligger runt 45k uppåt.. efter vad ja stött på i letandet! ingen länk till nån galning som gjort denna operationmed bilder och info? de skulle förgylla kvällen..

"snacka om sleeper man skulle få"

efter lite forskning fick man reda på att de sitter zimmerman hållborrade skivor med ferrodo belägg runt om och stålomspunna slangar fram på min kärra.. Ain`t that neat..
Visa användare
278
finnen318is
fucking neat!!! då blir det s14 motorn, har faktiskt tänkt den tanken innan. jag vet en gubbe i småland som håller på med enbart bmw, köpte min is av han. han har typ 300 motorer inne i garaget (alldrig sett så många bmw maskiner på en och samma gång) han är typ 65 bast, han har tydligen hållt på med bmw sen sena 60talet. ska jag köpa hela drivlinan, motor, låda, kardan,bakaxel. skiljer det sig med kopplingskåpor, kardanen? håller orginal is grejer bra? ny bakaxel blir det väll oundvikligen typ e36 m3. vill ju gärna använda bmw´s egna grejer
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
är de samma gubbe som säljer på blocket.se?
Visa användare
278
finnen318is
ja, jag förmodar det är nog samma gubbe, han köper beemers med rasade motorer, renoverar o säljer. har en helvetes massa grejer..

ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
tror han hade 2st m42 toppar inne senast ja såg annons!? de är inte lika troligt att de finns s14?
Joo ni han är rätt omtalad här på Autopower, minns nu bara inte hans namn.

Finnen: Hur mkt ska du få ge för allt det där? Under 40k så är det som gratis.
Visa användare
278
finnen318is
svar gallardo: som jag skrev en gång, bilen är mitt enda intresse o lägga pengar på :) men men bruden måste ju ha något oxå, hehe.

nä allvar alltså jag lägger ett lån på 500.000 om det krävs att få den som jag vill.

jag menar verkligen att ÄLSKAR min is. nästa baby blir e30 m3, gärna sista evo2 modellen. jag tror det var 240bhp på den, bra och fortsätta utveckla den.

du förstår mig säkert om du vill, jag menar att många med dessa bilar drömmer säkerligen om att tuna, bygga om, och så....
skillnaden är att jag lever för dessa balla fordon, mitt intresse helt enkelt. (gått kanske längesen överstyr) men vad skall man göra. jag kommer att lägga varje hårt förtjänade ören o kronor på den.

mvh:finsk bengalow

finnen318is: du kan ju börja med att lägga pengar på ett pro medlemskap så vi får se din best. =P
Visa användare
278
finnen318is
nej tack, du kanske inte förstog att ALLA mina pengar går till bilen.

jag kommer nog i efter sommaren att fixa det här pro som så många skriver om, är rätt upptagen med att jobba ihop tillräkligt med pengar till bilen, så jag har för lite tid för att det ska vara lönsamt med pro..

jag tror att jag behöver inte bevisa något till någon på detta forum, jag fick för mig att man skulle snacka is erfarenheter med andra människor, i o med detta är jag här och velar. det är bättre och tänka efter med en ide och höra runt vad andra har gjort för att lösa problem, istället för att göra om det flera gånger. blir mycket dyrare då.

kan man hitta din is här? isåfall hur?

ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
ja hade lite pengar över när ja sluta me pizza varje dag och gick över på 2påsar nudlar för 1,25:- st varje dag och gjorde den extremt stora uppoffringen att skaffa pro medlemskapet nu.. de gjorde ett djupt hål i plånboken haha! =)

kolla in den!
Fin bil balobas.
Visa användare
116
Ronelov
318is -90
Hej hej!
Alltid kul o läsa att folk är så intresserade och lägger ner så mycket tid o pengar på sina bilar.
Balobas: Fin is=)

Jag har själv ägt en diamantschwartzmetallic 318is- 90 sedan juni. Skicket är helt okej och bilen har gått ca. 17000 mil. Jag har lagt ner lite pengar på den för att bli mer och mer nöjd. Har bytt lite slit delar som t.ex. hjullager bak, bromsar, vattenpump, termostat, toppackning, alla oljor & vätskor osv. ;)
Oturligt nog hade min gamla topp spruckit, så jag fick även byta den...(troligen vattenpumpsras)

(Här kommer snart gubben i småland in) ;)
Jag letade och letade överallt, men hittade som närmast en M44-topp för 4000 SEK (om man bortser från de tydligen ofta pulver-lagade sprick-topplocken(m42 bl.a.) som en firma i Helsingborg tar in från Holland och säljer för ca 8000 SEK) =(

Till slut hittade jag en annons från småland på blocket och ringde genast upp. På bilden kunde man se ett 20-tal olika BMW-toppar, och genast kändes situationen lite mer seriös och balanserad...

Jag pratade med Ingemar(!) som av ren tillfällighet redan dagen efter vårat samtal skulle skicka upp någon medarbetare till Göteborg med några ombyggda volvoanpassade Getrag-lådor.
Dagen efter fick jag min efterlängtade M42-topp, då de hade en över.. (v.51)
Ingemar hade tydligen grejat sedan 1968 och håller till i Grimslöv om jag förstod det rätt. ("Företags"-namn: BMW-motorer i Småland)
Han nämnde även S14-motor & delar, men tyckte och påstådde att det nästan var omöjligt att få tag på...(!)
Han sa även andra saker om motorer som jag inte vet hur jag ska lyda eller icke lyda. (oljor, kamsträckare, toppackningar) :S

Kan det vara Ingemar i Grimslöv som är mannen ni tidigare talade om i tråden?

Fick ihop min bil igår, och har under de här två dagarna spenderat många sköna varma(!) timmar i bilen=)
Provade t.o.m. några varv på isbanorna här i Arjeplog=P (32.8 minus)
Keraftigt nice!!

Men men, nu fick jag skrivit av mig lite i alla fall!

God natt & tack för ett härligt forum!!

// Carl Ronelöv
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
tack trnce!

nice nick by the way! any chance of following it upp and listen to is as well??

Ido
Visa användare
116
Ronelov
318is -90
balobas!

Såg att du skulle greja till "shortshift"...

Kompisen har en 318i- 88, och han tog lös växelspaken, förlängde spaken nertill med en liten rör-stump, så "kulleden/bussningen" där nere hamna 20mm längre ner än vanligt.
Resultat: Kraftig(!!!) "shortshift", men tyvärr lite slitna "gummibussningar" runt i spaken sedan innan.
Han fick också tyvärr spaken lite framåtlutad, men dock inget som hindrar funktionen.

Jag har i min 318is en spak från Z3 3.0, för kortare slag och kortare spak. Detta kan jag rekommendera för den som har lust o lägga ut några hundra kronor för den skönaste känslan ;)
Enda negativa är att det "skorrar" lite när man för spaken mot väggen till höger(precis nedanför 5:ans växel)
*Misstolka nu inte ordet skorra, för det är inga problem att få i växlarna, utan bara när man för spaken längst åt höger innan man petar i 5:an*

Hur som helst så får man enligt min mening en utav de skönaste spakarna och slagen man kan tänka sig. Lådan får ett helt underbart motstånd, och distinkt intryck!

Lycka till!!

// Ronelov
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
tack ronelov! kan inte finnas så många som den du beskriver! ja såg samma bild, ett stallage me toppar o grejer! skönt att veta att man slipper gå till bmw om olyckan likt din topp, skulle inträffa! tack för firmanamn o priser!
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
fin info om shortshiften! kostnad för denna lilla grej från z3an?

annars finns de färdiga att köpa på ireland engineering! vet ej om de har till is`n, har inte kollat så noga!

känner en kille på ett annat forum, pysslar me div grejer som t ex motorfästen, shortshift m.m, dock till vag, men ska höra me han om de är möjligt att ta sig en titt på is`ns

återkommer om de!
Visa användare
116
Ronelov
318is -90
Jag vet tyvärr inte vad kostnaden var för Z3-spaken, men inkl. div. bussningar, delar och spaken så landar det kanske runt dryga 1000-lappen.
Vill inte lova något, men vad det än kostar så är det värt det!! ;)

Kolla dina kontakter och återkom med info! Alltid schysst med nya företag, verksamheter o beställningssidor=)

Priserna på 4 resp. 8 tusen var för två toppar jag ringde om, men inte köpte. Jag betalade 5000 SEK för min topp från Grimslöv (utan kammar, kambryggor & hydrauliska lyftare) och då skulle de ha slipat ventiler, bytt tätningar etc. Givare samt tändstift fick jag på köpet.
Köpte även en HEPU vattenpump från dem, som jag betalade 600 SEK för.

Allting fungerar hittils klanderfritt!

Hej svejs!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.