|
Sida 124 av 173
|
|
|---|---|
|
visste int att extraktor sitter originalt, jag har öppet kn, filtret helt ensam höjer förmodligen inte motoreffekten nånting, men det hjälper din motor att andas. är inte det viktigare? om man har öppet+extraktor+2,5tum. det måste ju höja några hästar, det kan ju inte vara helt meningslöst. eller? jag menar motorn andas ju satans mycket bättre. in mera luft=mera bränsle(grupp n chip)=ut med mera avgaser. ganska basic start. e30is rockar grymt med rätt tuning. |
|
|
jo men som många har nämnt på detta forum om du söker lite på öppet luftfilter så menar de flesta på att om du inte kör avskärmning till filtret suger ju motorn in varmluft=mindre syre och därav kan det t.om bli sämre effekt av det. men likt förbannat för det är jag ändå sugen på ett öppet filter men det blir framåt våren. men jag tror inte du hittar 24hk med chip, annat avgas och luftfilter men o andra sidan är det väl nån här som har bromspapper på 156hk med chip i, men då tror inte jag han hade någon referenspunkt innan där chippet inte satt i. |
|
| öppet filter ger ett maffigare insugsljud om inte annat! lite svajig tomgång vid start i vinterklimat känner ja i min bil därför bytt tillbaka till boxen under vintern! i sommar ska ja bygga en riktig avskärmning och dra luftkanaler annars är de ingen vits att ha öppetfilter! | |
|
tror man åker på byta till vassare kammar om man ska upp till ca 160hk gamla hederliga ekonomitrimmet (filter,avgas,chip) skickar nog inte iväg såpass att de ger 160hk men ändrar både ljud och karaktär på varvnålen.. lite roligare blir bilen! men mycket sitter i väghållningen sen tror ja! i vår ska min in för en koll i bakvagn om de behövs bytas nån bussning! |
|
|
ja inga 160hk nog, men åt det hållet iallafall. som några sa, det är ju karaktären på motorn man i första hand ändrar med detta basic stuff, men hur du än vrider o vänder så ökar det ju några hästar alltid. (orelevant mängd ändå) men ändå. jag har svårt o tänka mig att extractor satt på från fabrik, är det ingen som har hårda fakta på detta? ja det klart det måste avskärmas med ett öppet luftfilter, men det har inte så större betydelse med en så här standard motor, min t-exempel har värmen ALLDRIG gått över halva, och då menar jag ALLDRIG. säg 300+hk, varm dag och en bana, javisst, då har satans mycket värme i motorummet, jag menar det är ju en is, jag vet inte om ni andra upplever det så här men jag tycker sen jag köpte bilen har alla andra traffikanter börjat köra väldigt sakta. e30is rockar grymt med rätt tuning. |
|
|
det har ju inte med att motorn blir varmare än normalt, utan att filtret drar in sig varm luft från motorrummet än som standard när luftfiltret sitter avskärmat. om du tar och tittar på grenröret på vilken 318is (M42) så ser du klart och tydligt att det är ett extraktor grenrör som sitter där. Länk "However, it’s very hard to improve flow through the 16-valve M42 engine, which even comes with factory headers!" dock inte fabriksrelaterad sida men som så många andra kommer det också upplysa dig om att det sitter extraktor på orginal. |
|
|
tack för infon på extraktor!!! ja min tanke vad det här med avskärmining till öppet att det blåser ju på bra redan vid 70kmh, en ganska standard motor utvecklar ju int så mycket värme.? eller, min har absolut inga dentenser till det. e30is rockar grymt med rätt tuning. |
|
|
jag menar tendenser. eller dentens, eller ja ni fattar. finne vettu! e30is rockar grymt med rätt tuning. |
|
| har läst att de är bortkastade pengar på extraktor då de orginal är så bra konstruerat från början! men de finns från bl a supersprint tror ja men de brukar ligga på typ 8k?? då lägger man dem hellre på ett par kammar men likt där har ja läst att de går att justera om orginalkammarna istället för det samt lättat svänghjul i alu är bortkastade pengar då de äts upp samt att man komverterar från m20 svänghjulet med 325ans koppling och ett 323 urtrampningslager typ och svarvar ner lite på svänghjulet så har man vips lite lätt ett svänghjul som är hälften så tungt som orginal! undrat nån gång varför bilen känns slö på låga varv.. Med andra ord så om man kan meka lite så har man sparat dyra pengar som man kanske skulle lagt på eftermarknads prylar.. lägger man hellre på väghållning, däck och lättare fälgar anser ja! men de är ju lite pga att ja vill köra lite bana till sommaren | |
|
balobas: Välkommen till Länk för att på bästa sätt förbereda dig inför sommaren. :) Ett öppet filter SKA skärmas av från motorn för att inte dra i sig varmluft som utvecklas runt motorn. Standardmotor eller ej, ingen förbränningsmotor är så effektiv att den inte utvecklar spillvärme.. (ja det finns dieslar idag som är sjukt effektiva och tar grymt lång tid att nå driftstemperatur vid kyligare yttertemperaturer.. men det hör inte till denna diskussion) Att motorn inte tenderar att gå varm beror på att termostaten i kylsystemet reglerar värmen till därför avsedd temperatur.. Överskottsvärmen tar vägen någonstans... Att det blåser bra när man kör i 70 km/h är ju förvisso sant, men det blåser knappast i motorummet.. Ett luftutsläpp (i form av huvöppningar tex) på VÄL VALT ställe avhjälper detta. Var man ska ta upp hål beror på omgivande tryck och luftströmmar.. Nej, skärma av och placera filtret där det får så stor möjlighet att dra i sig frisk luft från utsidan av bilen. Tänk också på att det är samma luftburk samt filter på 325i som har betydligt större luftförbrukning än 318is.. Den har inte några problem med att dra i sig tillräckligt med luft....... Motorn har inte problem med att andas med original luftfilter.. Det enda jag märkte markant skillnad på var när jag skippade det gamla trötta originalavgassystemet mot ett system med en ljuddämpare längst bak. Motorn upplevdes piggare och varvade lättare. Vill man göra det enkelt för sig och bibehålla en god luftrening så kan man spana in äldre Saabar som har förträffliga cylindriska luftfilter med mycket stor filterarea. Sa jag att dom är billiga också? Det blev lite hoppigt skrivet, men det är lite att tänka på tror jag.. Allt är inte guld och gröna skogar bara för att filter/chip/grenrörstillverkaren säger det.. /Anton |
|
|
tack anton! har varit inne på den sidan en hel del! tur att man har en sprillans ny luftburk och filter från 5-serien! tack tidigare ägare/kompis! han hade en hel del koll faktiskt! man behöver inte lägga en hel hög motsvarande en till is för att uppnå kul körning! till dom som tänker de kan man börja me att lägga mer pengar på bensin och köra men som sagt är det vinter och kul att skruva lite! blir de bana i sommar kanske väl placerade pengar ligger i en oljekylare?? |
|
| mer info/bilder för dem som vill banpreppa sin is:Länk | |
|
egna lösningar, kul. har två bmw750 L-filterlådor.. jag ar faktiskt tänkt oxå på oljekylare, både låda o bakaxel, var får man tag i seriösa kylare, gärna kompletta med slangar, ventiler, etc etc för ett vettigt pris, tycker jag hittar bara billigt skräp på nätet. ber om ursäkt, är lite grön med datorer o internet. e30is rockar grymt med rätt tuning. |
|
|
Oljekylning och 318is är inget man bara får så där.. Det finns ingen färdig lösning att bara skruva dit, tyvärr. M42 motorn har insatsfilter vilket kräver att man gör en adapter som monteras mellan filterhållare och block. Där leder man oljan till kylet (samt monterar tempgivare osv). Att använda annat oljekyl än den som återfinns på bland annat 325 och M3 känns onödigt. Det räcker gott och väl till och dessutom är fästena klara i främre balken. Bara skruva dit om man har adaptern vid filtehållaren färdig. Jag har tex två kylar kompletta med slangar osv som bara ligger och skräpar, gissar att jag inte är ensam om att ha sånt liggandes... Att kyla oljan i differentialen känns som ett steg man tar när diffen är preppad för hårdare ingrepp samt att bilen går betydligt mycket hårdare på bana än vad man uppnår vid gatkörning.. Ingreppet kostar pengar, tid samt vikt. Ta en titt på vad BMW Cup bilar som går i klass standard har för modifikationer samt varvtider.. Det kan få många att tappa hakan när de jämför med sina "värstingtrimmade" gatbilar... /Anton |
|
|
så 325 o m3 har oljekyl, det är väll insatsfilter på dom med? tack för bra information. e30is rockar grymt med rätt tuning. |
|
|
förresten min tanke är och bruka bilen hårt, både bana o gata. den ska preppas vidare varje gång lönen kommer. jag har inte så större intresse i att lägga pengar på något annat än bilen.. e30is rockar grymt med rätt tuning. |
|
| 325i har normalt sett inte insatsfilter, fanns en ombyggnad man kunde få förr dock. | |
|
vad gör man då när man inte har möjlighet och tillverka själv? e30is rockar grymt med rätt tuning. |
|
|
Då köper man delar här : Länk direkt länk: Länk Jag kommer själv att beställa en satts i feb/mars. Sen finns det rätt mkt man kan hitta på med m42an men alla genvägar har sina problem och har man inte tillgång av maskin arbete så blir allt genast mkt dyrare :-( Jag samlar friskt på allt som är annvändbart till m42. Jag siktar på +250hkr ur en m42b20 som kommer att sitta i min 02a Ett annat "stort" problem är dom där jälva helvetes hydraliska ventiltryckarna, jag hittade en annons till en kille i Norge som säljer solida till rätt hyffsat pris. 2500:- för en satts a 8 tryckare. Men det är dock lite jobbigt att justera ventilerna när schimset sitter under tryckaren. Men börjar man gå på kamaxlar med lite duration/lyft så är det bara att kasta dom hydraliska på tippen! Om man får problem med överhettning av det vatten basserade kylsystemet så kan man montera dit en större kylare från e36. Passar till 98% i en e30 318is. Anton std cup bilarna ju slöööa ;) |
|
|
Pelle: HAHAHA Ok ok.. :-D /Anton |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.